nimbus22 Startet 15.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 15.Mars.2017 Noen som har byttet den lille gamle halonflasken til ett nyere slukkemiddel, isåfall hvilken type slukke middel benyttes? Den gamle ligger under benken bak, løses ut lokalt og gassen går ut i kobber rør i dyser til motor rommet( bensin motor her).Mange takk! Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 15.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 Hei, jeg har riktignok ikke byttet ut halonanlegget, men det er i ferd med å gå ut på dato og fjernes. Istedenfor å oppgradere det gamle anlegget har jeg lagt inn to Bonpet Deflector brannslukkningsampuller. Tar vesentlig mindre plass, ingen vedlikeholdsbehov og skal kunne brukes på flere forskjellige måter. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
nimbus22 Svart 15.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 Sværa pris på disse ampullene Napoli ?. Jeg har riktignok noe tilsvarende liggende, en 1 m slange med selvutløser. Vet ikke hvilke gass det er inni, men skal være noe bra greier fra unaiten! Tenkte å ha ett supplement til dette. CO2 er vel mye brukt, men etter hva jeg har lest meg til skal det mye mer mengde til for å oppnå slukke effekt. Får høre litt med de som leverer brann utstyr til maritim virksomhet. Om det er liv i halon flasken etter 30 år tar jeg ikke sjansen på ??. Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 15.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 I motorsporten har vi byttet ut halonanleggene med AFFF. Det er en slags lettskum som passer bra i motorrom og er ganske harmløst ift pulver. Brannbilene på flyplasser bruker dette skummet. I rallybiler brukes en fjernutløst sentralslukker til motorrom samt kupé og man har i tillegg en håndslukker med samme væsken. NoHa leverer CO2 anlegg til fritidsbåter Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 16.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2017 (redigert) Sværa pris på disse ampullene Napoli . Jeg har riktignok noe tilsvarende liggende, en 1 m slange med selvutløser. Vet ikke hvilke gass det er inni, men skal være noe bra greier fra unaiten! Tenkte å ha ett supplement til dette. CO2 er vel mye brukt, men etter hva jeg har lest meg til skal det mye mer mengde til for å oppnå slukke effekt. Får høre litt med de som leverer brann utstyr til maritim virksomhet. Om det er liv i halon flasken etter 30 år tar jeg ikke sjansen på . Takk for tips! Ja, de er steindyre, men såvidt jeg kan se har de ingen holdbarhetsdato. Jeg tror den slangen med selvutløser også skal fungere, vurderte den før jeg kjøpte Bonpet. Så fant jeg ut at jeg hadde mer tro på noe med litt mer volum. Lykke til :) Redigert 16.Mars.2017 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
KVIC Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Hei Årsaken til at Halon byttes ut er effekten på klimaet, gassen er meget egnet til brannslukking pluss at du slipper pulver sanering etterpå. Pga god slokke effekt vet jeg at oljeinstallasjonene hadde dispens fra Halon forbudet. Mitt råd er å beholde Halonen hvis det fortsatt er trykk på anlegget og eventuelt komplettere med et annet system i tillegg. Hvis du klarer å stoppe en brann med det, vil du uten tvil hindre en større forurensning som en eventuell båtbrann ville medført. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.