.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
Hehe, jeg ble også litt fristet til å benytte meg av kompetansen og erfaringen som kommer til syne i tråden med tanke på propellvalg og optimalisering.
Kort fortalt: Jeg kjøpte ny motor til min Ibiza 20 touring (-96mod): Valget falt på Suzuki DF150 da jeg fikk et godt tilbud. Videre er det en solid rugg med ~2,9 liter slagvolum. Generelt veldig godt fornøyd, men det mangler liksom noen knop (40-41) og noen hundre omdreininger. Kjører stort sett nokså "lett båt", så jeg ønsker egentlig å kunne ligge opp mot max rpm (6000) når jeg er alene ombord og ønsker vel en 50/50 balanse mellom aks og toppfart.
Noen usikkerhetsmomenter er det fortsatt siden motoren ble montert foran denne sesongen og årets sommervær. Godt mulig at den er bittelitt for lavt montert. Har egentlig ikke sjekket nøye siden dette var første sesong. Samtidig føler jeg grepet slipper litt vel tidlig ved uttrimming. Jeg har foreløpig ikke mer å komme med enn at motoren er montert ett hull høyere enn den tidligere Yamahaen 115 - 2T med samme bolthull i akterskroget. Følte vel at jeg fikk trimmet Yamahaen nokså riktig ift. propell. Nesten så jeg mistenker at DF-150en er et hakk for høyt montert i forhold til grepet på propellen som ble levert med? (Noe som gir mening i forhold til å kunne tilte motoren mest mulig opp ved fortøying - et greit kompromiss på sitt vis av forhandler).
Uansett: Jeg har Suzuki 3x14,75"x23" stålpropell. Girforhold er 2,50:1 og 4,75" aksling. Så det jeg lurer på da, er om jeg kanskje skulle investert i en propell med litt bedre grep og løft? F.eks. en Enertia med litt mindre diameter 14 1/4" og samme pitch (23")?
For all del: det er marginer dette, men det føles ålreit å vite at man får det meste ut av ekvipasjen. Ny motor som bringer meg trygt og rask ut i skjærgården er jo hovedbonus, og skyvet er bedre enn med 115-2T.