Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

alfaalfa skrev for 21 timer siden:

Det enkle først - Ibiza påstår at denne går i 41 knop med 2 pers og lett båt. http://www.ibizaboats.no/om-ibiza/historiske-modeller/2005-ibiza-20-touring/

Om du fpr ca 41 knop med 150 hk - så bør det være andre grunner en manglende makshastighet som du bør se etter. MEN når det er sagt. Du har en artig motor som har godt moment i midtregisteret. Slik at du kan velge en propell som gir økt marsjfart og litt mer trimmulighet. Uten at jeg kan love deg økning på WOT.

 

Da bør du enten få den en 3bl propell med mer skyv pga økt diameter eller en med mer bladareal. En Enertia Eco er 16" i dia og vil kunne gi deg økt skyv på marsjhastiget. Din propell går realt sakte rundt med 2400 på 6000rpm - pga 2,5 i gir. Da er det stpr dia og høy pitch som gjelder. Eller en kombinasjon. Som jeg skriver over har Turbo Props og en Suzuki propell som er laget for å være "saktegående" med noe større dia.

Alternativt er å gå for en 4bl som også kan løfte mer av skroget ut av vannet som kan bidra med noe på marsfart. Men jeg er usikker på om Rev 4 er sårlig egnet med slike lave hastigheter. Så jeg er litt usikker på hva du kan bruke der.

 

Takker for innspill.:smiley: Ja, det er flere ting å gruble over når det gjelder å finne riktig/optimal/beste kompromiss med propell. Jeg ser på Ibiza-siden du linket til at 2005-modellen av 20-Touring skal gjøre 41 knop med 150 som du sier. Første versjonen som jeg har er oppgitt til 43 knop/150hk. Mulig Ibiza gjorde litt forandringer på skrog? Eller om det er vekt i kombinasjon med forskjell på 2-t og 4-t motorisering? Jeg er litt usikker.

 

Det virker iallefall ut som om propell med litt diameter og pitch på 23" er omtrent der jeg skal ligge. Er fristende å engang forsøke Enertia Eco. Ellers fant jeg en Turning Point Express Mach3OS med diam. på 15,6" som ble foreslått av "kalkulatoren". Hos Turbo ser det ut til at det er Offshore II med 16" som er beregnet til Suzukis utveksling. Ser at Lightning er 14 3/4", men den passer kanskje ikke spesielt godt til båt/motorkombo.

 

Men når jeg tenker meg om, er ikke nødvendigvis jakten på toppfarten viktigst. Selv om Suzuki er veldig stillegående på sakte fart, så er støyen i marsjfart og oppover ikke spesielt behagelig. Der tror jeg f.eks. Enertia Eco som du foreslår ville fungert veldig bra med bra fart i forhold til turtall. Hadde vært gøy å prøvd, og det er kanskje ikke dumt å ha to fungerende propeller tilgjengelig. Jeg får kjøre og teste litt mer før båten dras opp på land om noen uker, og da kan jeg se litt nærmere på monteringshøyde o.l.

 

Solseng

Solseng

alfaalfa skrev for 21 timer siden:

Det enkle først - Ibiza påstår at denne går i 41 knop med 2 pers og lett båt. http://www.ibizaboats.no/om-ibiza/historiske-modeller/2005-ibiza-20-touring/

Om du fpr ca 41 knop med 150 hk - så bør det være andre grunner en manglende makshastighet som du bør se etter. MEN når det er sagt. Du har en artig motor som har godt moment i midtregisteret. Slik at du kan velge en propell som gir økt marsjfart og litt mer trimmulighet. Uten at jeg kan love deg økning på WOT.

 

Da bør du enten få den en 3bl propell med mer skyv pga økt diameter eller en med mer bladareal. En Enertia Eco er 16" i dia og vil kunne gi deg økt skyv på marsjhastiget. Din propell går realt sakte rundt med 2400 på 6000rpm - pga 2,5 i gir. Da er det stpr dia og høy pitch som gjelder. Eller en kombinasjon. Som jeg skriver over har Turbo Props og en Suzuki propell som er laget for å være "saktegående" med noe større dia.

Alternativt er å gå for en 4bl som også kan løfte mer av skroget ut av vannet som kan bidra med noe på marsfart. Men jeg er usikker på om Rev 4 er sårlig egnet med slike lave hastigheter. Så jeg er litt usikker på hva du kan bruke der.

 

Takker for innspill.:smiley: Ja, det er flere ting å gruble over når det gjelder å finne riktig/optimal/beste kompromiss med propell. Jeg ser på Ibiza-siden du linket til at 2005-modellen av 20-Touring skal gjøre 41 knop med 150 som du sier. Første versjonen som jeg har er oppgitt til 43 knop/150hk. Mulig Ibiza gjorde litt forandringer på skrog? Eller om det er vekt i kombinasjon med forskjell på 2-t og 4-t motorisering? Jeg er litt usikker.

 

Det virker iallefall ut som om propell med litt diameter og pitch på 23" er omtrent der jeg skal ligge. Er fristende å engang forsøke Enertia Eco. Ellers fant jeg en Turning Point Express Mach3OS med diam. på 15,6" som ble foreslått av "kalkulatoren". Hos Turbo ser det ut til at det er Offshore II med 16" som er beregnet til Suzukis utveksling. Ser at Lightning er 14 3/4", men den passer kanskje ikke spesielt godt til båt/motorkombo.

 

Men når jeg tenker meg om, er ikke nødvendigvis jakten på toppfarten viktigst. Selv om Suzuki er veldig stillegående på sakte fart, så er støyen i marsjfart og oppover ikke spesielt behagelig. Der tror jeg f.eks. Enertia Eco som du foreslår ville fungert veldig bra med bra fart i forhold til turtall. Hadde vært gøy å prøvd, og det er kanskje ikke dumt å ha to fungerende propeller liggende. Jeg får kjøre og teste litt mer før båten dras opp på land om noen uker, og da kan jeg se litt nærmere på monteringshøyde o.l.

 



×
×
  • Create New...