Krisfeb Startet 16.Mars.2017 Del på Facebook Startet 16.Mars.2017 Heisann! Ny på BP og trenger nok noen tips og råd etterhvert. Kan jo starte med foreløbig plan og problem. Har fått tak i en viksund 27 columbi som har vært på land i ett års tid, men bærer tydelig preg av dårlig vedlikehold. Planen er å få pusset denne opp. Men fremdeles kunne bruke den mens jeg jobber med den. Hva vil dere anbefale å starte med? Og er det noen på fauske som kan/vet om noen som kan løfte denne over på opplagshenger? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mars.2017 Del på Facebook Svart 16.Mars.2017 Ville gått over motor og sjekket, tatt service på den, skiftet filtre, reimer, impeller osv, inklusive sjekke opp dieseltank, om det trengs en tanksjau.. Ville koblet til vann og startet den opp og sjekket ytterligere ifht evt. funksjonsfeil, som kjøling, om det er mye gjennomblåsing i motor, noen lekkasjer osv. Så ville jeg sjekket opp drivlinja. Dvs om motor/aksling er avrettet, er motorlabbene ok, pakkboks, cutlesslager/stevnlager ok (slark?). Implisitt om motorpanel/tenning, gearhendel osv var i ok stand, evt smøre opp osv. Når jeg var sikker på at motor og drivlinje var ok og fungerte greit ville jeg gått over gjennomføringer i skroget og antagelig byttet de, samtidig inspisert og vurdert bytte av alle slanger og slangeklemmer knyttet til gjennomgangene (som potensielt senker båten om de begynner å lekke). Så ville jeg sjekket ut styringa, generelt og rorlager spesielt. Er det noe som skal smøres opp, noe som slarker, noe som lekker, noe som er veldig rustent osv. Må noe byttes, sjekkes nærmere osv. --- Mye inspeksjon mao... og den vil gi tilbakemelding om hva du må gjøre noe med med en gang, hva du kan utsette en stund og hva du slipper unna :-) Så ville jeg kanskje kikket på det elektriske generelt, først og fremst om lanterner virker, evt om det er noe navigasjonsutstyr som bør virke. Men det kan egentlig vente til båten er på sjøen. Men vær sikker på at batteri er ok så du ikke sitter med flatt batteri og ikke får start. --- Med alt det i boks ville jeg vurdert å rydde og vaske båten innvendig og finne noen som er flinke med glassfiber til å kikke på skaden i baugen. Den må jo tettes før du skal på sjøen, kan vel gjøre noe midlertidig selv men jeg tror det blir vanskelig å få den skaden til å se ok ut om du ikke har erfaring med plastarbeid. Ny rekkelist kan vel egentlig vente til en annen gang. Utvendig vask og polering er jåleri, det gjør du aller sist. Eller først hvis det er det som skal til for å motivere for videre innsats. ;-) Flotte båter. Får du stell på den så har du en solid og god båt lenge. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Mars.2017 Del på Facebook Svart 16.Mars.2017 Enig med Pinkvin. Sjekk ut det tekniske først, når dette er på stell er resten bare kos. Jeg har samme båt selv, en stødig og solid sak dette! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mars.2017 Del på Facebook Svart 16.Mars.2017 Ser forresten en strekkfisk foran der. Om du har mulighet så ta var på riggen. Ingenting er som en rigga Viksund :-) Og ikke minst så kan du ha oppe en flik av seil og øke komforten vesentlig, eller heise seil og berge situasjonen dersom motoren skulle trøble. Hadde selv ei snekke med rigg, om du ikke er veldig glad i rulling så er muligheten for å heise seil helt suverent. Med fokka oppe går du som et tog for motor med sidesjø uten å mukke. Sitér dette innlegget Link to post
Krisfeb Svart 17.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 Takk for gode tips :-) riggen har jeg mulighet til å ta vare på ja.når det gleder treverk, må det skiftes eller kan jeg bare pusse og lakke pånytt? Så lenge det ikke er råttent. Så da gjenstår det bare å finne noen som kan løfte den uten å ta en formue for det. Kan jo legge ut flere bilder. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Mars.2017 Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 Treverket får du fint igjen. Jeg vil anbefale å skrape med en sikling i stedet for sliping, teaklaget er bare noen tiendedels mm tykt så du sliper lett gjennom. Deretter kan du vaske med rødsprit og f.eks olje med Owatrol Teakolje. Motoren ser ut til å være nyere enn båten, og det er jo positivt. Bare sjekk at altt fjngerer som det skal før sjøsetting, så du har en operativ båt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Mars.2017 Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 Det er alltid lettest å begynne med det enkleste, feks pussing av treverk, polering osv. Men om du nå skal sette båten på sjøen nå så må du prioritere de tingene som sikrer at båten flyter først, dernest at motoren går. Eller skal du frakte båten hjem, og ha den videre på land til du er ferdig? --- Det er litt jobb å ta en ordentlig gjennomgang på motoren, og uten en motor som virker som den skal blir alt det andre mindre viktig :-) Ville begynt med å finne ut hvilken motor jeg hadde, gått på nett og bestilt oljefilter, viftereim, impeller (evt pakning/pakningsett til lokket for impeller). Sjekket hvilket dieselfilter jeg hadde, bestilt det og finfilter. Så ville jeg lest meg opp på motormanualen, som du finner på nett om du ikke har det i båten, kjøpt motorolje og frostveske. --- Før jeg gjorde alt dette ville jeg også sjekket nivå, utseendet, lukt osv på motorolje og frostvæske som står på motoren. Er alt normalt eller er det noe som ikke stemmer? -- Og angående det som gjør at båten flyter. Den fløyt vel når den ble tatt opp så antagelig flyter den nå også. Men det er nå når den er på land at du har muligheten til å gjøre noe hvis feks en gjennomføring er tvilsom, en kran ikke virker som den skal, pakkboksen må pakkes om osv. Det er ikke store og vanskelige ting men når båten ligger på sjøen så er det lite å gjøre med det uten å måtte opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Krisfeb Svart 17.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 Båten vil bli satt ut med engang ja, så skal den slepes til svigerfar som har god peiling på båt og motor. Blir godt med hjelp fra han :-) men, det skal vel kanskje fylles fett i forbindelse med ror og aksling for å tette? Skal selfølgelig sjekke alle mulige plasser det kan komme inn vann, veldig kjedelig om båten går ned før man i det hele tatt får begynt. Har også lyst til å koble til strøm og prøve og starte motoren bare for å se om det er liv der. Er dette en dum ide? Alt bortsett fra roret funket når den ble tatt på land. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 17.Mars.2017 Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 Gratulerer med båt! Tøffe instrumenter da, håper du tar vare på dem og evt bare supplerer, ikke erstatter, med ny elektronikk. VHF'en din skal være av edleste sort, tror det finnes en egen klubb for eiere av slike. Sitér dette innlegget Link to post
MagnusPloug Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Veldig fin du har fået. Tillykke. Har selv samme. Hvad er status på projektet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.