fiskekongen Startet 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 17.Mars.2017 Jeg lurer på hvor liten motor jeg trenger for å få båten i plan? Har en annen båt, men ønsker en liten motor som er billig i drift og som ikke går for raskt for ungene. Vil en Suzuki 9,9/15 klare å få denne i plan? Hva slags fart kan jeg forvente med en Yamaha 25hk 4-takt? Jeg vet båten egentlig passer best med en 50hk motor, men det er uaktuelt! Har en større hurtiggående båt fra før, denne båten trenger kun å komme opp i plan, + litt til :) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Nei, en 9,9 klarer ikke å få en GH15 DeLuxe i plan, en 15 hk kan kanskje klare det, men da kun med en person ombord. Dersom du skal ha den i plan med noen ombord, så ville jeg hatt fra 20 hk og oppover. 4-taktere har jeg ingen erfaring med på denne båttypen - så håper noen andre kan svare på det. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
ivar Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Deluxe versjonen er jo også den tyngste GH15 utgaven , med full innerliner. En kjenning hadde en 15 std med 30hk 2T, den gikk riktig så fint , men den er en god del lettere. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
fiskekongen Svart 17.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Aner dere hva en 15 Deluxe med 25hk 08mod 4-takt bør ligge på sånn ca i pris? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Sylindervolum er nok viktigst å sammenligne når det gjelder motorer 15-25 hk for å få en slik båt opp i plan. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
hanto1 Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Med nyere 4 takt må du opp i 25 hk for å få nok bunndrag. 9,9-20 hk har stort sett samme blokk/ kubikk. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Yamaha har kommet med en ny 25hk 4T i år. Den er 25% lettere og 432ccm. Den har jeg ikke prøvd men forrige modell opplever jeg som meget daff på GH15 men en person på 80kg og en 9fot fiskestang.... Anbefales ikke. Sitér dette innlegget Link to post
fiskekongen Svart 17.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Ja dette høres ikke helt lovende ut gitt....Men den vil iallefall komme i plan med 25hk sannsynligvis? Hva snakker vi i toppfart da? rundt 18knp? Sitér dette innlegget Link to post
fiskekongen Svart 17.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 (redigert) Etter en kjapp tur innom google, så viser det seg at Yamaha er den motoren i 25hk som viser mest kraft. "Motorens stempler, råder og ventiler stammer fra storesøster F60" står det i testen. Ikke det at dette gjør 25hk mer enn 25hk. Men det kan iallefall ikke være av de mest pinglete 25hk på markedet? Tar E-Tec både på akselrasjon og toppfart målt på samme båt. Redigert 17.Mars.2017 av fiskekongen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Mulig den har stempler osv. fra F50/F60 men den har mindre slaglengde og dermed 432 cm3 og altså mindre enn halvparten av 996 cm3 (istedenfor samme slaglengde og halvparten så mange sylindre). F30/F40 har sikkert også samme stempler osv. men har 3 sylindre og samme slaglengde som F50/F60, og dermed 3/4 av 996 cm3. F25 har 58 hk/liter mens F60 har 60 hk/liter så det er jo ganske sammenlignbart. F25 er med rundt 60 kg vekt iallefall relativt lett i forhold til effekt og sylindervolum om man sammenligner med blyklumpen F30 på 94-102 kg. Men sistnevnte har tross alt over 70% større sylindervolum. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Napoli Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Ja dette høres ikke helt lovende ut gitt....Men den vil iallefall komme i plan med 25hk sannsynligvis? Hva snakker vi i toppfart da? rundt 18knp? Jeg tipper - og da kun ett kvalifisert tipp (har hatt en GH 15 Deluxe med 30 hk sent på 80-tallet), at den med 20 hk gjør rundt 18 knop, med 25 hk tipper jeg den rett rundt 20 knop. Men - skillet på de to hastighetene er at i ca 20 knop begynner båten for alvor å komme ut av vannet, og føles lettere og greiere. Disse båtene ble stort sett solgt med tresylindret 30 hk Yamaha, og da brukt som familiebåter. Så jeg tror helt fint at som fiskebåt og tur retur "skjæra" med unger, vil 20 hk gjøre nytta. MEN - det blir IKKE noen racerbåt ;) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
ivar Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Etter en kjapp tur innom google, så viser det seg at Yamaha er den motoren i 25hk som viser mest kraft. "Motorens stempler, råder og ventiler stammer fra storesøster F60" står det i testen. Ikke det at dette gjør 25hk mer enn 25hk. Men det kan iallefall ikke være av de mest pinglete 25hk på markedet? Tar E-Tec både på akselrasjon og toppfart målt på samme båt. dette er vel fra "gamle" f25, og den har iflg specs på nettet, samme 75mm slaglengde som 30-40-50-60 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 (redigert) Den nye har samme boring men kun 65 mm slaglengde. Ja ser at den gamle F25 hadde hele 498 cm3, så det var jo eksakt halvparten av F50/F60. Men pussig at de ikke laget en F30 av samme motor da. Redigert 17.Mars.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dieselfan Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Ganske sikker på at de første GH15 DeLuxe ble støpt i Kragerø (Dramec AS) og at denne første generasjonen var tunge saker... I en liten by som består av 495 øyer og holmer og hvor en stor andel av de som jobbet på Dramec trang en båt for å komme seg hjem eller til byen, så det var ikke alle som hadde nummerskilt og de hadde vel ikke samme tykkelse heller... https://baatplassen.no/i/topic/94888-gh-15-med-90hk-eller-større/ http://www.flatsea.no/draco/product-range/draco-15.html Men dette er vel ikke en ideell båt for små motorer ? Du har ikke vurdert en With 365 ? Da kan du plane med 4 voksne og 15hk også kan du sette i blombe og la ungene hygge seg med 9.9... bare et forslag Sitér dette innlegget Link to post
fiskekongen Svart 18.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 Jeg liker bredden på båten, og at den da føles mer stabil liggende stille når man fisker. Det at båten føles "litt" mindre jolle, og mer båt. F.eks når man har behov for å bevege seg i båten. Som sagt så skal båten benyttes av meg til dorging etter sjøørret og en tur til ungene. Jeg ønsker rett og slett ikke en båt som flyr av gårde, men en båt som er stabil og litt kraftigere enn en jolle. Samtidig er det stor forskjell om den kommer over planingsterskelen eller ikke, da det er forskjell på å komme frem i 18 eller 7 knop, selvom 18 ikke er raskt :) Motoren er en F25AMH 08 modell. Så da er det vel slagvolum på 498cm3? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 18.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 (redigert) Som sagt så skal båten benyttes av meg til dorging etter sjøørret og en tur til ungene. Jeg ønsker rett og slett ikke en båt som flyr av gårde, men en båt som er stabil og litt kraftigere enn en jolle. Samtidig er det stor forskjell om den kommer over planingsterskelen eller ikke, da det er forskjell på å komme frem i 18 eller 7 knop, selvom 18 ikke er raskt :) Da er jeg sikker på at både 20 og 25 hester er helt greit. Begge vil ganske sikkert få deg over planingsterskelen. Da båttypen kom var det bare de "litt gale" som hadde mer enn 40 hk på disse båtene, og jeg mener at de bare ble Veritasgodkjente den gangen for 30 eller 40 hk. At man etterhvert har begynt å sette større motorer på er samme utvikling som flere båter fra den tiden gikk igjennom (Wesling er bare godkjent for 60 hk, Musling er godkjent for 25 hk). Redigert 18.Mars.2017 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
ivar Svart 18.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 Mener det var 50hk godkjenning på disse. Iallefall Deluxe. En grunn til at båtene var godkjent for mindre motorer da , var et av testkravene til Veritas - båten skulle tåle 90 graders krapp sving i full fart uten for mye unoter , tanken var muligens å simulere styrekabelbrudd...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Napoli Svart 18.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 Ja, Veritas var strenge - de hadde jo en eller annen "moralsk" greie om at båtene ikke skulle gå for fort også. Du har forøvrig rett - "GH 15 standard" var godkjent for 20 hk, "GH 15 standard" med styrekonsoll - 35 hk og Deluxe var godkjent for 50 hk. GH 460 ble godkjent for 60 hk. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
fiskekongen Svart 18.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 Typisk, han som skulle selge meg motoren, solgte den til en annen en plutselig.....Helvete altså! Alternativet nå er enda dårligere. En 9.9 Sport som er byttet forgassere på og nå en 20hk. Det tror jeg blir i snaueste laget gitt. Hvis noen har noen gode tips til motor til pris 10-15000 tar jeg imot med takk :) Sitér dette innlegget Link to post
fiskekongen Svart 19.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Prøver å leite etter brukte motorer på finn. Må bare si det er helt syke priser på relativt gamle motorer? Prøvd å prute på ett par, men rett og slett umulig. Er det bare meg som syns det er horible bruktpriser på små motorer? Ser det ligger en og annen Thoatsu motorer fra begynnelsen av 2000. Hvordan er det å dorge med disse? Blir disse 2-T sure? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Kjørte en jolle med Yamaha 9,9 sport som var 20 hk. Det bar så elendig opplevelse. Fantes ikke bunndrag i den. Mye mer effekt i min gamle Johnson gt15.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
dieselfan Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Skulle ønske at Forumets medlemmer generelt kunne skjerpe seg litt og omtale særlig motorer litt mer "nøyaktig".... Hvorfor ikke omtale en motor med riktig modellbetegnelse ? Som et minimum synes jeg alle (inkludert meg selv) bør oppgi nok informasjon til at de som leser en tråd om noen år forstår om det snakkes om en 2T ell 4T... HMHL og JHML er IKKE like motorer... Mener du F9.9 eller F15 så skriv det, betegnelsen 9.9 og 15 brukes av Yamaha KUN om 2 takts motorer... Er det ikke unødvendig at Moderator må bruke så mye tid/energi på å rette på oss ? Vi burde som et minimum klare å lage en vettug overskrift La oss løfte kvaliteten litt Sitér dette innlegget Link to post
fiskekongen Svart 20.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Trodde det fantes kun 9.9 SPORT i 4-T? Men skal skjerpe meg :) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Fiskekongen - min lille fakkel var ikke til deg, den var til så godt som alle (sport er særnorsk og jeg finner den ikke på en eneste deleliste og derfor er jeg overbevist om at det er best for alle om vi river i og skriver 3-4 bokstaver til og dermed er det plutselig uomtvistelig hva vi snakker om , er vi ikke innerst inne enige i det da ) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 20.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Du burde vel greie å få denne i plan med en 25hk 4T, så lenge du går noen hakk med på stigningen på propellen. Kanskje helt nede i nede i 9. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.