sandman1 Startet 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 17.Mars.2017 (redigert) Hei. Kikker på 5 knopsgrenser og linjer for disse, i nærområdet. Men jeg havner grassat langt inni furuskauen, muligens riktig kommune... veldig vanskelig terreng for båt, 5 knop og bølger er utenfor rekkevidde for de fleste av oss. Noen som vet hva som er grunnlaget eller koordinatdataene som lovdata benytter? Dette er teksten i lovdata: (for Kristiansand) i) Båthavnen i Eidsbukta, vest for en rettvisende linje strukket fra 58° 10,67′ N 008° 02,88′ Ø over 58° 10,91′ N 008° 02,98′ Ø. Redigert 17.Mars.2017 av sandman1 (see edit history) Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Roger jo Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 (redigert) Ca. mellom her .Grader og desimal minutter WGS 84 er viktig her ar alle fartrestriksjonene http://www.kystverket.no/Regelverk/Havne--og-farvannsloven/Fartsbegrensninger-til-sjos/Alle-lokale-fartsforskrifter/ Stort sett er det lokale krefter som foreslår fartsgrensene, som her en for Kragerø. Og kystverket godkgenner og så blir det lov. (kortversjon) http://www.kragero.kommune.no/www/kragero/resource.nsf/files/wwww9n6bs3-140819_hoering_revisjon_2/$FILE/140819_hoering_revisjon_2.pdf https://www.kristiansand.kommune.no/contentassets/af7641e0a2f54af59f17f1e6168c305c/2.-planprogram-horingsdokument.pdf Lang versjon http://www.kystverket.no/Regelverk/Havne--og-farvannsloven/Fartsbegrensninger-til-sjos/Sporsmal-og-svar-om-fart-til-sjos/ Redigert 17.Mars.2017 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
VegJoh Svart 18.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 (redigert) Hei, Ja, når det gjelder lat-long (bredde/lengde) grader, så må man holde tunga i rett munn. Posisjonen som er oppgitt fra lovdata er i Grader, minutter og desimal minutter. Dette er det vanligste formatet å angi lengde bredde på, på båtsportkart. Til forskjell er google sitt foretrukne format Grader og desimalgrader, og fra gammelt av og noen tilfeller innen luftfart i grader, minutter og sekunder. Vet man ikke rett formatet vil man få feil når man legger det inn i kart eller systemer. (i tillegg er kartdatumet heller ikke irelevant, dog er det WGS84 eller euref89 de mest dominerende her i gården) Posisjonene som er oppgitt er her: Har skrevet noe om dette i en annen sammenheng tidligere, her kommer et lite resyme, for de som er interessert: Det er vanlig å måtte forholde seg til 5 posisjonsformater. Dette er 3 forskjellige formater av lengde/bredde , UTM samt MGRS: 1. Grader, minutter og sekunder(sjøkart/gps) eks. 59°14' 45'' N 11°34' 12'' E 2. Grader, minutter og desimaler av minutter eks. 59°14.89' N 11°34.20' E 3. Grader og desimaler av grader. eks. 59.67123° N 11.56123° E4. UTM (Nato/ landkartreferanser/gps), eks. 32V 0606214 66526175. MGRS (Nato / militært baseres på UTM) eks 32VNM2587025299 På gps'er av ulike type og merke er det vanlig at man kan velge hvilket format man ønsker at enheten skal vise posisjonen på, det være seg UTM eller de andre overfor nevnte formatene. Det vanlige er at via forsvaret og generelt ved navigering på land brukes formatet UTM eller MGRS. For sjø- og luftnavigering er det grader og minutter (lengde/bredde) som er det vanligste. For mobiltelefoner av ymse modell og fabrikat forekommer posisjonsangivelsen i alle overfor nevnte formater avhengig av applikasjon som benyttes osv.Google.maps på internett benytter grader og desimaler av grader (gg.ggggg°) Lengde/bredde (latitude/longitude – grader, minutter etc) Lengde og breddegrader baserer seg på at jorden er delt i vertikale og horisontale linjer. Breddegradene er delt i horisontale linjer fra 0 til 90 grader fra ekvator og nordover og fra 0 til 90 grader fra ekvator og sydover. Dette angis ved f.eks 59°N for en posisjon på den nordlige halvkule og f.eks 45°S for en tenkt posisjon på jordens sydlige halvkule. For lengdegrader tar disse utgangspunkt i Greenwich meridianen som er det vertikale skjæringspunktet gjennom Greenwich observatoriet nær London(UK). Fra denne deles jorden i to vertikalt med 180 grader øst(E) for meridianen og 180 grader vest(w) for meridianen. Avstander:Mellom hver grad i bredde(opp/ned - nord/syd) er det ca. 111133 meter. Hver grad er delt i 60 minutter, avstanden mellom hvert minutt er ca. 1852 meter (en nautisk mil). Hvert minutt er delt i 60 sekunder, hvert sekund tilsvarer ca. 30 meter. Lengde mellom hver lengdegrad (bort – øst/vest) varierer fra 111130 meter ved ekvator til 0 meter ved polene. Dette er fordi lengdegradene smalner mot polene (se figuren over). Lengden mellom gradene ved 60 grader Nord (Oslo) er ca 55800meter, dette tilsvarer ca. 930 meter pr.minutt. Ved 70 grader Nord tilsvarer avstanden mellom hver grad ca. 38200 meter, som igjen utgjør at hvert minutt tilsvarer ca. 636 meter. (Avstanden mellom hver sekundangivelse blir da en 60'ende del av dette. I sistnevnte tilfelle 636meter/60 = 10 meter pr. Sekund.) Det er vanlig å angi posisjonen ved å angi først breddegrad deretter lengdegrad som f.eks: 59°14' 45''N 11°34' 12''E , Dette leses som: «59 grader, 14 minutter og 45 sekunder Nord, 11 grader, 34 minutter og 12 sekunder Øst.» (Å angi bredde først og lengde deretter (opp og bort) slik som ved lengde/bredde er motsatt av slik man angir UTM, der lengdegrad angis først og deretter bredde (bort og opp)) Bak grade angivelsen er det vanlig at det står tegnet: ° i andre tilfeller brukes også kun et mellomrom frem til minutt angivelsen (eks 59 14' 12'' N). Minutter angis med: ' og sekunder med: '' Nøyaktighet ved garder minutter og desimalminutter (som eksempel) Med et minuttdesimal (eks. 59°14.2' N) = nøyaktighet på 185meter nord/sydMed to minuttdesimaler (eks 59°14.23' N) = nøyaktighet på 18,5meter nord/syd Med tre minuttdesimaler (eks 59°14.237' N) = nøyaktighet på 1,85meter nord/syd UTM (universal transverse mercator) UTM baserer seg på at jordens overflate er projisert mot en sylinder for å kunne skape et rettvinklet grid over hele overflaten. Siden jorden er rund kan dette bare gjøres for små områder av gangen uten at det oppstår for store unøyaktigheter. Områdene deles da inn i soner (nummer) og belter (bokstaver), til sammen kalt sonebelter(Se figur under). For sydnorge sin del er det sone 32V som er gjeldende. (Kilde: Wikipedia) I motsetning til lengde og bredde der man bruker grader og minutter, bruker man i UTM meter. Første koordinat angir meter øst (ofte kalt easting) En sone deles vertikalt på midten og sentrallinjen setter til 500 000 meter. Andre koordinat angir antall meter fra ekvator (northing) (siden da jorden ikke er flat, justeres nøyaktigheten ved bruk av de overfor nevnte grid-sonene). Eksempel: 32V 0606214 6652617 UTM sone 32V0606214 106214 meter øst for sentral meridianen i sonen og 6652617 meter nord for ekvator I UTM angir man den horisontale referansen først og deretter den vertikale, i motsetning til ved lengde/bredde, der den vertikale angis først. Med bakgrunn i at posisjonene er angitt i meter blir avstander ved bruk av UTM koordinater da lett og se ut i fra 2 posisjoner: Punkt 1 = 0606214 6652617 Punkt 2 = 0605214 6652617 Punkt 2 er da 1000 meter (1km) vest for punkt 1. MGRS (Military grid reference system) MGRS er et format avledet fra UTM, der UTM gridet er rutet en gang til i nye 100 000 meter ruter innenfor hvert sonebelte. En MGRS posisjon er da oppgitt til f.eks 32VNM2587025299 (samme sted har UTM posisjon 32V 0525870 6625299) som posisjonene viser er 05-hundretusen delen av første koordinat erstattet av N og 66- hundretusen delen av northing erstattet av M. Rutene er delt inn i følgende alfabetisering. Første bokstav er A til Z (uten i og o) og definerer rutene horisontalt fra vest mot øst. Andre bokstav er A til V (uten i og o) og definerer rutene vertikalt fra syd mot nord. Siden rutene er 100 000 meter og UTM sonene er maks 1 000 000 meter brede overlapper alfabetrutene i MGRS inn i nye soner. Når det har kommet til Z starter det med A igjen osv. MGRS GRID SØRNORGE MGRS posisjoner kan oppgis i forskjellig nøyaktighet: 32VNM2587025299 = nøyaktighet på 1 meter 32VNM25872529 = nøyaktighet på 10 meter 32VNM258252 = nøyaktighet på 100 meter 32VNM2525 = nøyaktighet på 1000 meter 32VNM22 = nøyaktighet på 10000 meter 32VNM = nøyaktighet på 100000 meter Omregninger fra et format til et annet Omregning fra en posisjon oppgitt i lengde/bredde og til UTM er en svært avansert operasjon og kan ikke gjøres ved bruk av en enkelt formel. Således lar dette seg vanskelig gjøre ut å ta bruk av 3.parts verktøy som har muligheter for dette. Internett har flere slike verktøy tilgjengelig. Omregning mellom grader, minutter og sekunder til f.eks grader og desimaler av minutter og grader og desimaler av grader, lar seg imidlertid ganske enkelt gjøre ved bruk av enkle regneoperasjoner. Eksempler: Posisjon oppgitt i grader/minutter/sekunder: 59°11' 34'' N blir i grader/minutter med desimaler: 34 * 100 / 60 = 56,6 Posisjonen blir da i grader og minutter 59°11.567' N For videre omregning til grader og desimaler av grader: Fra 59°11.56' N blir 11.56 * 100 / 60 = 19,266 Posisjonen blir da i grader og desimaler: 59.19266° Motsatt vei fra desimaler til minutter og sekunder: Posisjon oppgitt som 59.0708°N blir omregnet til grader og minutter: 07,08 * 60 / 100 = 4,248 (bruk komma etter de to første tallene i grad-desimalen for å få riktig format) Posisjonen blir da i grader og minutter: 59°4.248' N Videre fra grader / og desimaler av minutter til grader minutter og sekunder: 59°4.248' N blir: 24,8 * 60 / 100 = 14,88 (bruk kommaetter de to første tallene i grad-desimalen for å få riktig format) Posisjonen blir da i grader/min/sek: 59°4' 14.88'' N Redigert 18.Mars.2017 av VegJoh (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Navic II Svart 18.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 VegJoh: Er fortsatt litt usikker jeg. kunne du vært litt spesifikk? Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 11.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2017 VegJoh: denne ehhm, kortversjonen du ga her er faktisk veldig interessant og nyttig... Og du har hjulpet meg til å innse at den VHF som jeg muligens kommer til å kjøpe når skattepengene kommer: skal ha innebygd GPS funksjon... Om du skjønner. Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2017 Jeg klorer meg fast til grader, minutter og sekunder. Men innser at jeg må sjekke alle "dingser og apper" som brukes i båten i tilfelle jeg skulle få bruk for det engang. Om det skjer noe så må jeg jo overføre dette analogt til min antikvariske VHF. Og siden jeg ikke pleier å huske tall så godt så bør jeg vel ha en post-it blokk og kulepenn i nærheten også :-D Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 11.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2017 (redigert) VegJoh: Flott oppstilling over et komplisert tema. SailorBoy Redigert 11.Mai.2017 av sailorboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Desimalgrader er enklest syns eg. 60.1234nord og 5.1234 øst. It no grad, minut og sekund tull... Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
shipahoy Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 Det som er tullete er at Norge har klart å ødelegge systemet i UTM. Sone 32V (Sørnorge) og 31X, 33X, 35X og 37X (Svalbard) følger ikke systemet til resten av verden. Det er det ikke alle kartprogram som forstår... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 For å gjøre forvirringen fullkommen blir geosentriske referansesystemer endret i 2022. Matematikerne har bommet på jordas senter. Men hele to meter. Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 12.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2017 (redigert) Akemikkere az.. Ikke verd fem flate øre Redigert 12.Mai.2017 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.