Jump to content

150/175hk Johnson Ficht....erfaringer ?


Guest Balder..

Recommended Posts

Ficht var jo den store skrekken på utenbordsmotormarkedet, iallefall før BRP fikk skikk på sakene utpå 2000-tallet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hadde en 150 hk oceanrunner 2002 modell og det var en fin og sterk motor med fin lyd! Men den har vel ikke det beste ryktet. Injektorproblemer?

 

En Johnson Oceanrunner var vel ikke en motor med Ficht-teknologien? I alle fall var ikke den 150hk jeg hadde på nittitallet. En Fichtmotor hadde jeg for egen del holdt meg langt unna for det dårlige ryktet var ikke ufortjent.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Første generasjon 1998 Johnson Oceanrunner Ficht 150.

Vet ikke om de leverte den 2002, men i såfall het den vel Ficht RAM eller DI eller noe slikt.

Evinrude overtok vel på direkteinnsprøytningsfronten, men både Johnson og Evinrude hadde også noen 4-taktere med opphav fra Suzuki en stund.

 

bilde

 

Derimot fikk man Johnson Ocean Pro 150 utover på 2000-tallet. En mere ordinær 2-takter.

 

bilde

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Guest Balder..

Teerex...ja det er Ficht RAM jeg tenker på, vet de har dårlig rykte og det er derfor jeg spør.

Men det vil jo noen ganger være att det "baller" på seg og att ett produkt kan bli fremstillt værre enn det egentlig er, ville derfor høre fra folk som selv har hatt en slik motor og høre om deres erfaringer.

Link to post

Sats på motorene som heter DI fra 2003-> eller helst E-tec fra 2004->

BRP fikk mere driftssikkerhet på sakene etter at de tok over.

 

http://www.bombardier.com/en/media/newsList/details.17-bombardier-evinrude-direct-injection-outboard-engines-set-industry-standards-for-performance.bombardiercom.html?filter-bu=bombardier

 

Her en 2001 modell

 

bilde

 

Og her en 2003 modell men pussig nok står det Ficht RAM injection.

 

bilde

 

Her en 2003 modell Direct Injection 

 

bilde

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...