jaka Startet 18.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2017 (redigert) Planlegger båttur (25 fot, 1 meter dypgående) til Bolstadøyri. Ønsker tips erfaring med å passere Bolstadstraumen; vannstand, tidevann, strømmforhold, årstider ? Redigert 18.Mars.2017 av jaka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 18.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 Denne følges, har tenkt på det mange ganger selv ! Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 18.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 Er vel best å høre med bøndene som bor langs elven... Kommer også til å følge den der, greier du det fint, tar jeg turen opp selv til sommeren.. Er der ikke noen stryk rett før Bolstad ? Har hørt mindre båter har vært helt til Evanger Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 18.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 Jeg blir ikke med når sjøkartet ser slik ut, tør ikke! Sitér dette innlegget Link to post
jaka Svart 18.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 Kopi av sjøkart aktuell område. Håper på båtvenner som har tatt denne turen og vil dele sin efraring og gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
jaka Svart 18.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 Utfordringene er i første del av turen, opp/ned Bolstadstraumen. Videre innover Bolstadfjorden og til Bolstadøyri er helt kurant tur. Sitér dette innlegget Link to post
mgjell Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Følger denne. Sitér dette innlegget Link to post
jaka Svart 10.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Håper forsatt på respons / engen erfaring. Kan godt hende at de med kunnskap om Bolstadsreaumen ikke bruker Baatplassen.no. Kanskje du kjenner noen, som kjenner noen med de gode erfaringene i dette farvannet ? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Det er vel større sjanse å finne dem på Gården.no eller noe slikt ? Tror jeg ville forsøkt med lettbåten/gummibåt først vist du har slikt med deg. Eller fortøyd i nærheten og hørt med folk der. Sitér dette innlegget Link to post
KNP Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 http://osteroy-sogelag.org/dampen.html Som du kan lesa her så gikk det rutebåt til bolstadøyri før i tido. antar den var større en din båt. Sitér dette innlegget Link to post
janbols Svart 13.April.2017 Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 Første del fra stamnes til vikafjorden er det bare til å ligge i midten. Fra vikafjorden til bolstadfjorden er det litt værre, fordel å ta turen når det er flo, straumen fra bolstadfjorden kan ligne en elv ved lav vannstand. Hold på høgre side av gulløya, se opp på marken der er det merker(staker) til å kjøre etter... når man skal under straume bru så ser man en malingsflekk på brua, der er det dypest, er noen staker på land og(etter brua), men de er ikke så lett å se. Lykke til :) Sitér dette innlegget Link to post
jaka Svart 21.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2017 Takker for god beskrivelse, "janbols". Malingsflekk på Straume bru... er bra. Betyr det at grunnen/stenen som er merket på sjøkartet med +0,7m går en da klar ? ( ellers så kan 1 meter dypgånde, m/hekkagregat bli vel spennende) Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 21.April.2017 Link til dette innlegget Svart 21.April.2017 Jeg kjørte opp der i fjor. Draco med hekkagregat. Tabben jeg gjorde var å prøve på fjære. Strømmen var så hard at båten gikk tilslutt på halvplan og dypgående ble unødig stor. Samtidig som vannstand var lav. Det gikk så vidt. Følk seilingsmerker i kart og merker på broen. Kjempe opplevelse å se bolstadfjorden fra sjøsiden. Pass på å ha styrefart ned igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Murphy's law Svart 21.April.2017 Link til dette innlegget Svart 21.April.2017 Eg var i Bolstadstraumen 1 gang. Båten min er ca 1,5m dyp. Pga høye antenne ikkje lenger mullig under Straume bru. Som JanBols sier og passer på det er støre straum under brua, spesjalt med fjære! Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
janbols Svart 22.April.2017 Link til dette innlegget Svart 22.April.2017 Jaka: man går klar steinen da ja, mener å huske at flekken er litt mot høgre fra midten sett fra stamnessiden. båten min stikker ca 1meter, med ror... Murphys law: er vel den første brua i første straumen du får problemer med? Sitér dette innlegget Link to post
jaka Svart 23.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2017 Takker for gode synspunkter. Det er tydelig at det er ved flo sjø som er det riktige tidspunktet for å passere Bolstadstraumen. ( = minst vannstøm og størst dybde) Er det også tid på året som er mest gunstig? Med tanke på vannføring /snøsmelting. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.