Jump to content

Oppsett for anker i baug på 25-fots daycruiser

M/B Bianca

Recommended Posts

På 25-foteren min er det ankervinsj montert akter. Det er jo greit de gangene man vil ligge med baugen mot land, men nå ønsker jeg meg et rimelig og velfungerende oppsett for et anker i baugen i tillegg. Det må vel fungere en del bedre med anker i baugen når man vil ta en overnatting på svai? Jeg så for meg ei ankerrulle, omtrent som på bildet nedenfor. Noe sånt får man for 3-400 kr. Jeg har for øvrig samme type båt som på bildet. 

Resten av oppsettet tenkte jeg kunne bestå av et 10 kg galvanisert m-anker (500 kr), og 50 m med 12 mm blytau (1000ish kr). Ankeret blir liggende i skottet i baugen når det ikke er i bruk, og det er ikke aktuelt med en ankervinsj nr. 2 der framme. Ankerrulla er åpen ned mot trinsa, så jeg tenkte at man bare kan legge blytauet over trinsa de gangene man faktisk skal bruke ankeret, og feste tauet i kryssholtet. 

Hva tenker dere? Er dette et oppsett som kan fungere bra? Eller må jeg ha kjetting de første meterne ved ankeret? Andre tips - for eksempel til hvordan slike ruller monteres på best måte?

bilde

Her er et bilde av ankerrulla jeg har sett meg ut. Tror det er snakk om tre eller fire boltehull:

bilde

Bilde av et aktuelt anker:

bilde

Og til slutt blytauet jeg vurderer:

bilde

Hva med å lage en stropp som er like lang som båten med kjettingkrok i enden og spleiset løkke i andre enden. Da kan du slippe ut ankeret akter, feste løkken  i kryssholtet forut og og kroken i kjettingen under ankerrullen akter for deretter å slakke ut nok kjetting til at båten ligger med baugen mot været.  Kjettingbukten under båten vil også til en viss grad virke som ekstra daumann.

Konkret og bra tips, Fiks - takk for det. Kan godt være at det du skisserer er en løsning som vil fungere greit. Det er i hvert fall forsøket verdt. Jeg så i utgangspunktet for meg problemer med ankerkjetting som gnisser mot gelcoat, men jeg får kanskje avvente innkjøpene litt og eksperimentere til våren. Jeg har som sagt ikke prøvd.

Hva med å lage en stropp som er like lang som båten med kjettingkrok i enden og spleiset løkke i andre enden. Da kan du slippe ut ankeret akter, feste løkken  i kryssholtet forut og og kroken i kjettingen under ankerrullen akter for deretter å slakke ut nok kjetting til at båten ligger med baugen mot været.  Kjettingbukten under båten vil også til en viss grad virke som ekstra daumann.

Dette gode forslaget fra Fix vil også redde deg fra å gi bort 2kn i toppfart og et høyere forbruk gjennom hele sesongen.... så mye ekstra vekt i baugen ville jeg ikke hatt om det på noen som helst måte kan unngås  :thumbsup:

Hvor skal du ligge på svai?

Svenske kysten og rundt Oslofjorden har mye mudder og sand bunn som er uproblematisk med ankertau.

Dersom det er vest for Risør, så bør du tenke på noen meter med kjetting på grunn av steiner på bunn.

Samme gjelder for omtrent hele kysten nordover med unntak av fjordarmer.

SailorBoy

Dette gode forslaget fra Fix vil også redde deg fra å gi bort 2kn i toppfart og et høyere forbruk gjennom hele sesongen.... så mye ekstra vekt i baugen ville jeg ikke hatt om det på noen som helst måte kan unngås  :thumbsup:

Forslaget til Fix er sikkert godt, og det skal prøves. Det kan nok være at jeg slår meg til ro med en slik løsning. Men jeg lurer nå på om jeg ikke vil ha med et ekstra anker på de lengre overnattingsturene likevel. Dels som backup hvis noe skulle ryke, og dels fordi det kan være nyttig å supplere med noe annet enn skålankeret som er originalmontert på vinsjen akter. Jeg ser poenget ditt med å unngå ekstra vekt i baugen, men nå trenger jo hverken anker eller blytau å ligge lagret der, da. 

Redigert av M/B Bianca (see edit history)

Hvor skal du ligge på svai?

Svenske kysten og rundt Oslofjorden har mye mudder og sand bunn som er uproblematisk med ankertau.

Dersom det er vest for Risør, så bør du tenke på noen meter med kjetting på grunn av steiner på bunn.

Samme gjelder for omtrent hele kysten nordover med unntak av fjordarmer.

SailorBoy

Ingen vet hvor haren hopper, men for det meste snakker vi Vestfold, Østfold og svenskekysten. Gode innspill!  :thumbsup:

• 2 år senere...

Hei M/B Bianca, 

Fordi jeg står ovenfor samme type spørsmål/oppsett som deg hadde det vært flott om du fortalte meg hva du endte opp med og hvilke erfaringer du har gjort deg med det oppsettet du landet på. 

Jeg har i dag motorisert akterdregg med 30M blytau, og et Bruce kopi anker på 10 kg med 40 M tau og 5 m kjetting i baugen. Uten ankerrulle, og motor. 

Jeg har ikke vært med på tråden tidligere, men jeg svarer likevel siden jeg hadde samme dilemma.

Jeg har en 8 m båt med skålanker og vinsj akter. Jeg ville ha et bedre anker til å ligge på svai, så jeg gikk for et 9 kg Rocna Vulcan med 30 m blytau og 5 m kjetting i baugen. Jeg bruker en hjemmelaget avtagbar ankerrulle, og med den er det enkelt å dra opp ankeret.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...