Jump to content

Kjøpe motor hos søta bror


tr-ped

Recommended Posts

Etter tips fra brukere av forumet har jeg sjekket priser og utvalg av brukte motorer i sverige, jeg er på leting etter en VP 40 motor og da helst en med turbo og intercooler.

Fant en tmd 40 med prisforlangende 45000 sek. Dette var jo fristende da kronekursen gjør den noen tusen billigere, men hva hjelper vel det når staten skal ha ca 30 000 i toll og avgifter og moms.

Er ikke så sikker på om jeg er villig til å ta sjangsen på å "glemme" å kjøre innom tollen.

Kunne kanskje fått selger til sette en symbolsk sum på kvitteringen, og spart litt på momsen, men må allikevel betale ca 22000,- i hk avgift+moms.

Da finnes det vel bedre alternativer i Norge (pris).

 

 

tp

Link to post

Fant en tmd 40 med prisforlangende 45000 sek. Dette var jo fristende da kronekursen gjør den noen tusen billigere, men hva hjelper vel det når staten skal ha ca 30 000 i toll og avgifter og moms.

Er ikke så sikker på om jeg er villig til å ta sjangsen på å "glemme" å kjøre innom tollen.

Kunne kanskje fått selger til sette en symbolsk sum på kvitteringen, og spart litt på momsen, men må allikevel betale ca 22000,- i hk avgift+moms.

<{POST_SNAPBACK}>

Redigert: Feilposting Redigert av Escada (see edit history)
Link to post

Etter tips fra brukere av forumet har jeg sjekket priser og utvalg av brukte motorer i sverige, jeg er på leting etter en VP 40 motor og da helst en med turbo og intercooler.

Fant en tmd 40 med prisforlangende 45000 sek. Dette var jo fristende da kronekursen gjør den noen tusen billigere, men hva hjelper vel det når staten skal ha ca 30 000 i toll og avgifter og moms.

Er ikke så sikker på om jeg er villig til å ta sjangsen på å "glemme" å kjøre innom tollen.

Kunne kanskje fått selger til sette en symbolsk sum på kvitteringen, og spart litt på momsen, men må allikevel betale ca 22000,- i hk avgift+moms.

Da finnes det vel bedre alternativer i Norge (pris).

tp

<{POST_SNAPBACK}>

Avgiftene på innførsel er moms og HK-avgift. Momsen er 25% og HK-avgiften er kr 139/hk så vidt jeg husker. Dette skulle utgjøre 11500+15000=26500,- på en motor på 120 hk.

Tviler på at dette er lønnsomt, da du finner 40- motorer langt billigere en dette i Norge. Større utvalg er det også.

Husk allikevel at det er fullt legalt å bygge opp en marinemotor selv uten å betale avgifter. Da kan du innføre en bilmotor (feks. TAMD 40 uten mariniseringsutstyr) fra utlandet og ettermontere mariniseringsutstyr på denne hjemme. Mariniseringsutstyret kan du kjøpe enten nytt (Bowmann feks.) eller du kan kjøpe det brukt enten i Norge eller avgiftsfritt fra utlandet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Husk allikevel at det er fullt legalt å bygge opp en marinemotor selv uten å betale avgifter. Da kan du innføre en bilmotor (feks. TAMD 40 uten mariniseringsutstyr) fra utlandet og ettermontere mariniseringsutstyr på denne hjemme. Mariniseringsutstyret kan du kjøpe enten nytt (Bowmann feks.) eller du kan kjøpe det brukt enten i Norge eller avgiftsfritt fra utlandet.

<{POST_SNAPBACK}>

 

 

Nja,er det lovelig? Skattekontorene har en aksjon gående for å fange opp slike motorer,og utifra slik jeg forstod det jeg leste er det ikke lovelig å innføre bilmotor for så å marinisere den og sette den i båt.

Link to post

Nja,er det lovelig? Skattekontorene har en aksjon gående for å fange opp slike motorer,og utifra slik jeg forstod det jeg leste er det ikke lovelig å innføre bilmotor for så å marinisere den og sette den i båt.

<{POST_SNAPBACK}>

Uenig med deg denne gang Thor :wink: "Selvmarinisering" av bilmotorer er fullt lovlig. Det toll og avgift prøver å stoppe med sin aksjon er den utstrakte omgåelsen av reglene som foregår ved at folk skrur av mariniseringsutstyret på en marinemotor og importerer motor og mariniseringsutstyr i to separate forsendelser, for så å sette det sammen igjen i Norge.

 

Har man litt fantasi er det ikke vanskelig å se at man lett og enkelt kan følge enkle prosedyrer for å unngå å bli tatt av toll og avgift med buksa nede, uten at jeg skal utdype dette nærmere her og nå.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Nja,er det lovelig? Skattekontorene har en aksjon gående for å fange opp slike motorer,og utifra slik jeg forstod det jeg leste er det ikke lovelig å innføre bilmotor for så å marinisere den og sette den i båt.

<{POST_SNAPBACK}>

Spurte "Tollvesnet" om dette tidligere i år. Det jeg tror ikke går er å kjøpe en ren båtmotor strippet for mariniseringsutstyr og marinisere den selv. Kravet er at motoren er bil- eller industrimotor for å unngå avgifter.

 

Her er mitt spørsmål og svaret:

Hei!

 

Vurderer privat import av motor over 9hk til bruk som fremdriftsmaskin i

båt.

Motor skal erstatte deffekt motor i eldre båt og vil ikke bli videresolgt.

Motor vil bli marinisert av meg, nødvendig utstyr vil bli kjøpt eller

tilviket i Norge.

Jeg har ingen yrkesmessig tilknytning til motor- eller båt-bransje.

 

Hvordan blir det avgiftsmessige hvis jeg importerer en ren industri- eller

bilmotor.

 

Om ren industrimotor i steden kjøpes fra forhandler i Norge, vil denne da

bli tillagt hk-avgift?

 

mvh

 

 

 

 

Med forbehold om at du oppfyller de kravene du selv nevner og som også nevnes i avgiftsrundskrivet Avgift på båtmotorer for 2005:

 

Dersom du importerer eller kjøper en ren bilmotor-/industrimotor og mariniserer denne som privatperson, kan denne importeres uten hk-avgift.

 

Det vil da kun påløpe 25 % merverdiavgift av kjøpesum og av fraktkostnader til Norge.

 

Selve avgiftsrundskrivet finner du på www.toll.no under menyvalgene "Næringsliv" og "Avgifter og gebyr"

 

Vennlig hilsen

Infosenteret

Tollregion Oslo og Akershus

Tel: 22 86 08 50

Fax:22 34 68 30

oslo@toll.no

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Mener å ha lest en gang at forutsetningen for å importere en motor uten avgift er at den importeres for å benyttes til noe annet en båt. Om man så ombestemmer seg etterpå og så bruker den i en båt så er det ok. Men hvordan dette eventuelt kan kontrolleres er jo et godt spørsmål.

 

Forøvrig har "Båtliv" en artikkel om båter og toll og avgifter i siste nummeret.

Link to post
  • 8 år senere...

Undersøkte dette med tollkontrollen i Bodø i 2008 da jeg skulle importere en Volvo Penta 31. Der ble svaret at jeg kunne kjøpe motor i Sverige og demontere mariniseringsdelene før motoren ble importert. Da måtte jeg kun betale moms på kjøpesummen. Etterpå kunne jeg da importere mariniseringsdelene og monter de på motoren. Dette var tillatt sålenge det ikke ble gjort i kommersiell hensikt. Nå er jo dette en stund siden, så om reglene er forandret siden da vet jeg ikke.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...