tr-ped Startet 22.Juni.2005 Del på Facebook Startet 22.Juni.2005 Etter tips fra brukere av forumet har jeg sjekket priser og utvalg av brukte motorer i sverige, jeg er på leting etter en VP 40 motor og da helst en med turbo og intercooler. Fant en tmd 40 med prisforlangende 45000 sek. Dette var jo fristende da kronekursen gjør den noen tusen billigere, men hva hjelper vel det når staten skal ha ca 30 000 i toll og avgifter og moms. Er ikke så sikker på om jeg er villig til å ta sjangsen på å "glemme" å kjøre innom tollen. Kunne kanskje fått selger til sette en symbolsk sum på kvitteringen, og spart litt på momsen, men må allikevel betale ca 22000,- i hk avgift+moms. Da finnes det vel bedre alternativer i Norge (pris). tp Sitér dette innlegget Link to post
Halvor Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 Hei! Det ligger en 40 motor på blocket.se. Denne selges med eller uten drev, slik at gir og bakplate må man ha i tillegg. Motoren separat lå ute for kr 25 000,- Tror innlegget ble postet 17.6.05. Halvor Sitér dette innlegget Link to post
Escada Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 (redigert) Fant en tmd 40 med prisforlangende 45000 sek. Dette var jo fristende da kronekursen gjør den noen tusen billigere, men hva hjelper vel det når staten skal ha ca 30 000 i toll og avgifter og moms. Er ikke så sikker på om jeg er villig til å ta sjangsen på å "glemme" å kjøre innom tollen. Kunne kanskje fått selger til sette en symbolsk sum på kvitteringen, og spart litt på momsen, men må allikevel betale ca 22000,- i hk avgift+moms. <{POST_SNAPBACK}> Redigert: Feilposting Redigert 23.Juni.2005 av Escada (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 Etter tips fra brukere av forumet har jeg sjekket priser og utvalg av brukte motorer i sverige, jeg er på leting etter en VP 40 motor og da helst en med turbo og intercooler. Fant en tmd 40 med prisforlangende 45000 sek. Dette var jo fristende da kronekursen gjør den noen tusen billigere, men hva hjelper vel det når staten skal ha ca 30 000 i toll og avgifter og moms. Er ikke så sikker på om jeg er villig til å ta sjangsen på å "glemme" å kjøre innom tollen. Kunne kanskje fått selger til sette en symbolsk sum på kvitteringen, og spart litt på momsen, men må allikevel betale ca 22000,- i hk avgift+moms. Da finnes det vel bedre alternativer i Norge (pris). tp <{POST_SNAPBACK}> Avgiftene på innførsel er moms og HK-avgift. Momsen er 25% og HK-avgiften er kr 139/hk så vidt jeg husker. Dette skulle utgjøre 11500+15000=26500,- på en motor på 120 hk.Tviler på at dette er lønnsomt, da du finner 40- motorer langt billigere en dette i Norge. Større utvalg er det også. Husk allikevel at det er fullt legalt å bygge opp en marinemotor selv uten å betale avgifter. Da kan du innføre en bilmotor (feks. TAMD 40 uten mariniseringsutstyr) fra utlandet og ettermontere mariniseringsutstyr på denne hjemme. Mariniseringsutstyret kan du kjøpe enten nytt (Bowmann feks.) eller du kan kjøpe det brukt enten i Norge eller avgiftsfritt fra utlandet. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Slagskibet Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 Det er ikke lønnsomt å kjøpe motor i Sverige etter min mening når alle avgifter taes med i regnestykket. Og husk kjøpsloven også - den er dårligere i Sverige enn i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 Husk allikevel at det er fullt legalt å bygge opp en marinemotor selv uten å betale avgifter. Da kan du innføre en bilmotor (feks. TAMD 40 uten mariniseringsutstyr) fra utlandet og ettermontere mariniseringsutstyr på denne hjemme. Mariniseringsutstyret kan du kjøpe enten nytt (Bowmann feks.) eller du kan kjøpe det brukt enten i Norge eller avgiftsfritt fra utlandet. <{POST_SNAPBACK}> Nja,er det lovelig? Skattekontorene har en aksjon gående for å fange opp slike motorer,og utifra slik jeg forstod det jeg leste er det ikke lovelig å innføre bilmotor for så å marinisere den og sette den i båt. Sitér dette innlegget Link to post
torbit Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 Sjekk med tollvesenet (toll.no) så får du all nødvendih info! Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 Nja,er det lovelig? Skattekontorene har en aksjon gående for å fange opp slike motorer,og utifra slik jeg forstod det jeg leste er det ikke lovelig å innføre bilmotor for så å marinisere den og sette den i båt. <{POST_SNAPBACK}> Uenig med deg denne gang Thor "Selvmarinisering" av bilmotorer er fullt lovlig. Det toll og avgift prøver å stoppe med sin aksjon er den utstrakte omgåelsen av reglene som foregår ved at folk skrur av mariniseringsutstyret på en marinemotor og importerer motor og mariniseringsutstyr i to separate forsendelser, for så å sette det sammen igjen i Norge. Har man litt fantasi er det ikke vanskelig å se at man lett og enkelt kan følge enkle prosedyrer for å unngå å bli tatt av toll og avgift med buksa nede, uten at jeg skal utdype dette nærmere her og nå. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
klikk Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 Er det billigere å importere en bilmotor enn en marinemotor..? Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 Er det billigere å importere en bilmotor enn en marinemotor..? <{POST_SNAPBACK}> HK avgiften beregnes bare på marinemotorer. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Jens_P Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 Nja,er det lovelig? Skattekontorene har en aksjon gående for å fange opp slike motorer,og utifra slik jeg forstod det jeg leste er det ikke lovelig å innføre bilmotor for så å marinisere den og sette den i båt. <{POST_SNAPBACK}> Spurte "Tollvesnet" om dette tidligere i år. Det jeg tror ikke går er å kjøpe en ren båtmotor strippet for mariniseringsutstyr og marinisere den selv. Kravet er at motoren er bil- eller industrimotor for å unngå avgifter. Her er mitt spørsmål og svaret: Hei! Vurderer privat import av motor over 9hk til bruk som fremdriftsmaskin i båt. Motor skal erstatte deffekt motor i eldre båt og vil ikke bli videresolgt. Motor vil bli marinisert av meg, nødvendig utstyr vil bli kjøpt eller tilviket i Norge. Jeg har ingen yrkesmessig tilknytning til motor- eller båt-bransje. Hvordan blir det avgiftsmessige hvis jeg importerer en ren industri- eller bilmotor. Om ren industrimotor i steden kjøpes fra forhandler i Norge, vil denne da bli tillagt hk-avgift? mvh Med forbehold om at du oppfyller de kravene du selv nevner og som også nevnes i avgiftsrundskrivet Avgift på båtmotorer for 2005: Dersom du importerer eller kjøper en ren bilmotor-/industrimotor og mariniserer denne som privatperson, kan denne importeres uten hk-avgift. Det vil da kun påløpe 25 % merverdiavgift av kjøpesum og av fraktkostnader til Norge. Selve avgiftsrundskrivet finner du på www.toll.no under menyvalgene "Næringsliv" og "Avgifter og gebyr" Vennlig hilsen Infosenteret Tollregion Oslo og Akershus Tel: 22 86 08 50 Fax:22 34 68 30 oslo@toll.no Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Slagskibet Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 Da lærte jeg noe i dag og. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 Da lærte jeg noe i dag og. <{POST_SNAPBACK}> Om det er noen trøst, så trodde ikke jeg på dette heller før jeg spurte. Antagelig er økonomien i dette dårlig siden det er tillatt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
ok67 Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 Mener å ha lest en gang at forutsetningen for å importere en motor uten avgift er at den importeres for å benyttes til noe annet en båt. Om man så ombestemmer seg etterpå og så bruker den i en båt så er det ok. Men hvordan dette eventuelt kan kontrolleres er jo et godt spørsmål. Forøvrig har "Båtliv" en artikkel om båter og toll og avgifter i siste nummeret. Sitér dette innlegget Link to post
tommen81 Svart 19.Februar.2014 Del på Facebook Svart 19.Februar.2014 hvem stopper og toller inn en motor da. ? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 20.Februar.2014 Del på Facebook Svart 20.Februar.2014 hva skjer når du skal forsikkre båten og motoren og dem spør etter serienummer, og motoren ikke er tollet/registrert? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Zandra Svart 20.Februar.2014 Del på Facebook Svart 20.Februar.2014 Ingenting. Det fines ikke register over tolling/registrering av gamle motorer. Sitér dette innlegget Link to post
bergsvein Svart 20.Februar.2014 Del på Facebook Svart 20.Februar.2014 Undersøkte dette med tollkontrollen i Bodø i 2008 da jeg skulle importere en Volvo Penta 31. Der ble svaret at jeg kunne kjøpe motor i Sverige og demontere mariniseringsdelene før motoren ble importert. Da måtte jeg kun betale moms på kjøpesummen. Etterpå kunne jeg da importere mariniseringsdelene og monter de på motoren. Dette var tillatt sålenge det ikke ble gjort i kommersiell hensikt. Nå er jo dette en stund siden, så om reglene er forandret siden da vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 20.Februar.2014 Del på Facebook Svart 20.Februar.2014 Greit å være forsiktig med å skrive symbolsk sum på kvittering. De godtar ikke hva som helst hvis de sjekker hva en tar med over. De kan nok de fleste triksene.. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 20.Februar.2014 Del på Facebook Svart 20.Februar.2014 hvem stopper og toller inn en motor?... De som ikke er eller vil bli kriminelle. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.