Kappa Startet 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 19.Mars.2017 Sesongen nærmer seg. Nå skal det bli spennende å se hvor mye havneavgiftene har økt siden ifjor. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Hysj da du må ikke sette griller i hode på havneværtene rundt forbi. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Eureka Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 (redigert) Stiger vel i takt med lønns og prisvekst ellers i samfunnet? Og siden havneavgifter ofte er relativt runde summer, så gir de ofte et byks med noen års mellomrom. Særlige prisendringer blir det gjerne når havneeier må bytte ut gammelt anlegg med nytt. Dessuten stiller vi båtbrukere høyere krav til strømtilgang og da koster jo elektriker og strømsøyler en del. Fasiliteter på land vil vi jo også gjerne ha for at havna skal stemmes frem som årets gjestehavner. Og så vil vi jo gjerne ha havnevakter 24/7, og de skal jo ha sin lønn. Men selvfølgelig, jeg vil jo ha billigst mulig havneavgifter jeg også :) Redigert 19.Mars.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Shetlender Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Bergen Havn opererer med disse prisene i 2017: LYSTFARTØY/FRITIDSBÅTERVed betaling på betalingsautomatFor perioden 1. april – 30. september:Lystfartøy/fritidsbåter under 15 meter som ikke benyttes til ervervsmessig virksomhet, betaler kaivederlag. med kr. 200,- pr. døgn.Fartøyer over 15 meter betaler kr. 300,- pr. døgn (inkl mva.) pr. døgn.For kaiopphold uten gyldig betalingskvittering belastes kr. 500,- pr. døgn Ref: http://bergenhavn.no/wp-content/uploads/2016/12/PRISLISTE-fra-01.01.2017-1.pdf Sitér dette innlegget Uttern D55 Dti, 2006 Modell, 18 Fot = 2006 - 2007 Sjark, 1982 Modell, 33 Fot = 2017 - Link to post
Svensk Svart 20.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Hunnebostrand vecka 28-30 med en båt 10-12 meter är 340 kr + eller 50 kr + dusch ++ Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 20.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Sesongen nærmer seg. Nå skal det bli spennende å se hvor mye havneavgiftene har økt siden ifjor. Havneavgift? Spennende? Sesong? "Sesongen" er den tiden du ikke ligger i havn og du betaler ingen avgift for å ikke ligge i havn. Dersom en avgift i sesongen er spennende så hadde jeg holdt meg unna. Sesong er for meg noe behaglig og det andre ordet representerer motsatsen. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Fru Jacobsen Svart 20.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Javel nei, Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Pequod Svart 21.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2017 Var innom hjemmesidene til Drøbak gjestehavn nettopp, og der ser jeg at de har økt prisene kraftig i år! For min båt på 24 fot kostet det i fjor 175 kroner å ligge der et døgn - nå er prisen justert opp til 248 kroner!!! Det var en drøy prisøkning, synes jeg. Er det forøvrig noen som vet om det er mulig å legge til der før 1. april (som er den offisielle åpningsdatoen)? Er den fysisk avstengt som den var for noen år siden? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Navic II Svart 21.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2017 Havneavgift? Spennende? Sesong? "Sesongen" er den tiden du ikke ligger i havn og du betaler ingen avgift for å ikke ligge i havn. Dersom en avgift i sesongen er spennende så hadde jeg holdt meg unna. Sesong er for meg noe behaglig og det andre ordet representerer motsatsen. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 21.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2017 Oi da, det var noe til økning og det, men er det nå inkludert strøm eller? Står ikke noe om dette på siden. Tidligere har strøm kommet i tillegg... Da må de jaggu levere og på service hvis vi skal fortsette å bruke dem. Tror ikke havnen er fysisk avstengt for tiden Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2017 Prisene bør opp en del hakk i de mest populære gjestehavnene så det ikke blir så grådig fullpakka. Og det vil vel også gi bedre finanser til å gi et bedre tilbud til båtfolket. Pluss at det vil gi bedre muligheter for mindre populære gjestehavner å konkurrere på (lav) pris. -- Tror mange gjestehavner har mye å hente på å kjøre opp prisene en god del. Heller komme til en dyr havn og være sikker på å få plass og gode forhold og service enn å stå i kø og ende opp med en dårlig nødløsning. Har da ligget nok på dårlige plasser i gjestehavner, på utsiden i sjø og drit eller utenpå som båt nr x, og allikevel betalt det samme som på en kremplass i samme havn. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 21.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2017 Oi da, det var noe til økning og det, men er det nå inkludert strøm eller? Står ikke noe om dette på siden. Tidligere har strøm kommet i tillegg... Da må de jaggu levere og på service hvis vi skal fortsette å bruke dem. Tror ikke havnen er fysisk avstengt for tiden Stemmer det, det kan virke som strøm er inkludert, og det er i så fall positivt. Men en prisøkning på nesten 42 prosent synes jeg er litt i overkant uansett... Vurderer å ta båten til Drøbak til bandøving senere i uka, og så enten sove over eller tøffe hjem på kvelden...det er enklere for meg å legge til i gjestehavna ettersom jeg lett kommer ut og inn av båten, i havna til båtforeningen er det mer kronglete, og jeg har en venstrefot som krangler litt for tiden... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Shore Svart 21.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2017 Prisene bør opp en del hakk i de mest populære gjestehavnene så det ikke blir så grådig fullpakka. Og det vil vel også gi bedre finanser til å gi et bedre tilbud til båtfolket. Pluss at det vil gi bedre muligheter for mindre populære gjestehavner å konkurrere på (lav) pris. -- Tror mange gjestehavner har mye å hente på å kjøre opp prisene en god del. Heller komme til en dyr havn og være sikker på å få plass og gode forhold og service enn å stå i kø og ende opp med en dårlig nødløsning. Har da ligget nok på dårlige plasser i gjestehavner, på utsiden i sjø og drit eller utenpå som båt nr x, og allikevel betalt det samme som på en kremplass i samme havn. Hørtes ut som et godt og gjennomtenkt forslag, spesielt solidarisk med barnefamilien som ville på båttur, men som ikke hadde råd til å legge til gjestehavn fordi lønnsadelen ville ha romsligere og roligere plass. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Hørtes ut som et godt og gjennomtenkt forslag, spesielt solidarisk med barnefamilien som ville på båttur, men som ikke hadde råd til å legge til gjestehavn fordi lønnsadelen ville ha romsligere og roligere plass. Solidaritet er at vi alle har lik tilgang til hundretusener av naturhavner langs hele kysten, gratis. Luksus er å kunne ligge i disse titusener naturhavnene uten å bli jaget, uten å bli avkrevd noen avgift. Gjestehavner har null og nada med solidaritet å gjøre, det er business. Vi er en barnefamilie i den båten vi har råd til, en gammel og billig en. De gangene vi unner oss en tur "til byen" så utgjør havneavgifta en veldig liten del av de totale utgiftene. Da spanderer vi på oss drivstoff, nødvendigheter til båten, mathandling og gjerne også en tur på restaurant. Usikkerheten ved å ikke vite om det er mulig å få plass, eller om man ender opp på en veldig dårlig plass kan være slitsom for oss barnefamilier når vi først skal ligge i gjestehavn. Om de kjører opp prisene, særlig i fellesferien, vil det bli bedre tilgang, inntektene til havna vil (kanskje, er jo et skjæringspunkt her) bli bedre, flere vil kunne få jobb lokalt koblet til bruk av gjestehavnene, lokal business vil gjøre det enda bedre osv. Det beste for en gjestehavn må være å tiltrekke seg de som bruker mest mulig penger i gjestehavn. De som kommer for å gjøre alt, handle, fylle drivstoff, gå på restaurant. Ikke de som drøyer pengene for å klare å betale havneavgift for natt nr 12 i gjestehavna. Jeg unner selvsagt lønnsadelen å ligge i gjestehavn så mye de vil, skulle bare mangle. Folk flest drar ut til holmer og skjær og nyter den fantastiske solidariteten nordmenn viser gjennom allemannsretten. Den luksusen vi har der er lik for alle, familien med dårlig råd og lønnsadelen. -- Ut fra hva jeg så av havneavgifter og service i Kroatia, Hellas og Tyrkia, men særlig Kroatia, kan jeg ikke se at det er dyrt i Norge, justert for lønnsnivå må da da være kjempebillig i Norge... Og det er også mange gode ideer å hente i fht service. Syns feks det at gjestehavnen har en rib eller to som ligger klar og bistår båter inn til ledige plasser var veldig kjekt. De kunne også gi et puff i båten om en skulle legge til på en trang plass og sleit litt med manøvreringen. Folk på land/kaia som tok fortøyninga og kunne bistå med praktiske opplysninger osv i samme slengen, veldig ok. Osv, osv. -- I fellesferien betaler jeg gjerne for meg, og ja, jeg vil gjerne ha best mulig service og forhold i gjestehavnene, om det så måtte koste en del kroner ekstra. Lidl og Bunnpris er på alle måter ok i hverdagen. Men i ferien vil en gjerne ha litt ekstra, og selvsagt betale for det. Og vil en i land uten å overnatte så koster det vesentlig mindre, det har de fleste råd til. Men det vil alltid være noen som ikke har råd til en krone. Skal gjestehavnene være gratis da kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Men når det er sagt så er jeg på alle måter for at tettsteder osv langs sjøen bør ha ei gratis besøksbrygge, som ikke brukes til overnatting. Men det blir vel en offentlig greie egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.