DR_Nelson Startet 19.Mars.2017 Del på Facebook Startet 19.Mars.2017 Har en Suzuki DF140. Ba om pristilbud og jeg lurer på om det er normalt med rundt 10 000kr for service? Se bilde Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 19.Mars.2017 Del på Facebook Svart 19.Mars.2017 Hvis det er listet alle delene som skal byttes ser det ganske normalt ut syns jeg. Det er jo endel arbeid som skal gjøres her så 3.5 timers arbeid høres ikke unormalt ut. Får vel anta at de ikke gjør masse arbeid som ikke står i servicemanual. Til sammenligning koster det 6000 for min evinrude etec, er 2 takter og mindre motor, 50hk Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 19.Mars.2017 Del på Facebook Svart 19.Mars.2017 Jeg synes ikke det så ut som en urimelig reining for den jobben bare og splitte undervannshuset og skifte impeller tar et par timer og full service ellers så her har du fått mye for penga synes jeg. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Teerex Svart 19.Mars.2017 Del på Facebook Svart 19.Mars.2017 (redigert) Alle enkeltbeløpene som er listet nedover er jo eks. mva så ikke så rart det ender på 10 lapper. Her har de tatt med stort og smått av smådeler og pakninger, og ingen av de forskjellige postene er spesielt "billige". Gjør man en mere eksakt vurdering på akkurat den motoren så kanskje man finner at noen eller alle anodene kan holde et år til og bare trenger litt rengjøring. Og kanskje impeller var byttet for få år siden og ikke nødvendigvis trenger å byttes nå. Motoren er jo uansett utenfor garantitiden, men skal jo gjerne holde en del år til. Det mest av jobben er relativt enkel, og de fleste uten ti tommeltotter og som behersker litt teknisk kan nok gjøre dette selv med evt. billigere deler/olje. Men det er jo ikke noe særlig rom for å gjøre feil, for ute på havet vil man helst ikke ha trøbbel pga. feil/dårlig utført service. Impeller er heller ikke altfor vrient, men man bør jo ha nødvendig erfaring eller i det minste servicemanual på jobben. I verste fall knekker man en fasttært skrue på impellerhuset og da kan man fort bli stående ganske fast.... Jeg byttet impeller (med pakninger) på en 2008-modell Honda 90 i 2014. Hadde aldri gjort det før men ikke spesielt vanskelig (hadde jo kjøpt servicemanualen da) og instruksjoner lå faktisk også på nett for denne jobben. Imidlertid var det nesten ikke mulig å se forskjell på gammel og ny impeller. Den hadde ikke vært byttet før, men motor var jo heller ikke gått så veldig mange timer og hadde vært i opplag et par sesonger. Men den hadde fint vart i flere år til. Avhengig av timetall så kan det jo evt. være flere servicepunkter som må/bør tas enn de som er nevnt over. Og smøreinipler skal jo også ha litt fett osv. Så det blir jo naturligvis opp til hver enkelt å vurdere hva som passer til den enkeltes kunnskapsnivå/interesse og lommebok. Redigert 19.Mars.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DR_Nelson Svart 19.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2017 Skifte av impeller virker ikke særlig vanskelig ifølge video på youtube. Gjerne jeg kan spare 1500kr på å gjør det selv ihvertfall. https://www.youtube.com/watch?v=ToENyvgALoI Men grunnen for at jeg vil ta service hos fagfolk er at jeg vil ha en god følelse på havet, og at jeg ikke stoler helt på forrige eier ang vedlkeholdet. Så får fagfolk se over den denne gang, så tar jeg alt selv neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Mars.2017 Del på Facebook Svart 19.Mars.2017 Ja youtube er vår venn, men ofte går de veldig raskt gjennom punktene og kanskje glemmer noe i farten siden de ofte er proffe og har gjort dette mange ganger før. For moment osv. trenger man jo dessuten servicemanualen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DR_Nelson Svart 19.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2017 (redigert) Servicemanualen har jeg. Jeg er en liten petimeter som må ha alt på stell Redigert 19.Mars.2017 av DR_Nelson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Mars.2017 Del på Facebook Svart 19.Mars.2017 Termostat er også noe som bør sjekkes/byttes ved visse intervall. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
is_620 Svart 20.Mars.2017 Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 greit og se hvor mye det er å spare på å gjøre dette selv inkl at man sparer moms videre slipper man alt herket med å frakte båten til forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Mars.2017 Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 Betalte 6.200 for akkurat samme jobben på min 90hk Suzuki for tre år siden. De beregnet også en time for skifte av impeller og i følge dem selv så var det ikke noe for lite, men enkelte motorer tok det lengre tid med. Ved egeninnsats så sparer man moms, ja, men ikke på deler, kun arbeidet. Friske timepriser på arbeid her i landet nå! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Terje338 Svart 20.Mars.2017 Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 Støtter Teerex her, termostaten bør sjekkast årlig. Dette er vel den delen på motorene (Yamaha og Honda) mine eg har hatt mest "problem" med. Etter mine erfaringer så vil denne bli eiret og henge sej opp i open stilling slik at motoren går kaldt heile tida. Dette gir ikkje noko drastiske konsekvenser på kort tid eller symptomer, men den kan gå litt meir urolig på tomgang, spesielt vinterstid. Ellers så støtter eg utalelsene om og tak sørvisene sjølv om ein har litt teknisk innsikt. Kjøper ein deler fra eks Boat.net så vil denne sørvisen sikkert koste den 2-3000kr. På min Honda så er ORGINALE delepriser på ca 1/3-1/4 av Norske priser, så det ofte er mykje og tene med og gjere dette sjølv. Eit tips om du skal skrue så bør ein ha på eit egnet fett på skruene under montering for og hindre at boltene eirer fast. Kopperpasta er dårlige greier mellom ein stål/syrefast bolt og eit alu.hus, da oppstår det galvanisk tæring. Eg har god erfaring med Interflon HT1200, men den gammeldakse tretjæra er og gode greier. Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 20.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 Var litt forskjell på pris med å handle det samme på nett hos boatparts.no Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 20.Mars.2017 Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 ...grunnen for at jeg vil ta service hos fagfolk er at jeg vil ha en god følelse på havet... Samme her, he-he. Godt å vite at alt er i orden, og ha en god følelse på havet. Men hvordan vet du at det er fagfolk som tar servicen? Og om du vet at det er fagfolk, hvilken garanti har du for kvaliteten på jobben? Og om du har garanti, hva hjelper det når du ikke får start? Det er fordeler å mestre noen enkle oppgaver selv. Ikke bare for å spare penger, men for å få den gode følelsen på havet, he-he. Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 20.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 Kjøper ein deler fra eks Boat.net så vil denne sørvisen sikkert koste den 2-3000kr. Boat.net er lagt ned tydeligvis. Andre plasser det lønner seg å handle service kit? Feks har jeg vært på boatparts.no Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 20.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 Eg har god erfaring med Interflon HT1200, men den gammeldakse tretjæra er og gode greier. Virket bra dette. Hvor får jeg dette? Sitér dette innlegget Link to post
Terje338 Svart 20.Mars.2017 Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 (redigert) Kan ikkje sjå noko som tyder på at http://www.boats.net/ er nedlagt, kor har du det frå? Interflon produkter er litt vansklig og få tak i for private kunder, men ser at E-bay har eit par for salg: http://www.ebay.com/itm/Interflon-Paste-HT-1200-150-ml-Vielseitige-Montagepaste-/112336091753?hash=item1a27c0ba69:g:sdgAAOSwzgBYyHg4 http://www.ebay.com/itm/Interflon-HT1200-Montagepaste-150ml-Tube-Nr-8474-/232260400226?hash=item3613cc7462:g:-pEAAOSwtfhYqxgN Eg bruker Interflon monteringspasta i både jobb og privat og har så langt god erfaring med dette. Dette er ein monteringspasta som ikkje har glidefremhevende egenskaper, slik at ein kan bruke samme moment på skruene med eller utan dette. Bruker du eks teflon gris på gjenger og under skruehode så vil du drage til for høgt moment om du bruker samme tiltrekningsmoment som for tørre skruer. Tretjære er eit godt alternativ som ein får kjøpt på mange lokale butikker, og har vore brukt med god hell i mange generasjoner. Redigert 20.Mars.2017 av Terje338 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 20.Mars.2017 Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 Samme her, he-he. Godt å vite at alt er i orden, og ha en god følelse på havet. Men hvordan vet du at det er fagfolk som tar servicen? Og om du vet at det er fagfolk, hvilken garanti har du for kvaliteten på jobben? Og om du har garanti, hva hjelper det når du ikke får start? Det er fordeler å mestre noen enkle oppgaver selv. Ikke bare for å spare penger, men for å få den gode følelsen på havet, he-he. Naturligvis kan den enkelte gjøre en del selv, men hvis det gjelder nye motorer, så forlanger vel verksted/forhandler at motoren gjennomgår en årlig service hos godkjent verksted, for at fem/seks års garantien skal gjelde. Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 20.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 Kan ikkje sjå noko som tyder på at http://www.boats.net/ er nedlagt, kor har du det frå? Ser at jeg ike tok med S´en i søkefeltet:) Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 20.Mars.2017 Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 Var litt forskjell på pris med å handle det samme på nett hos boatparts.no Det er klart det er det, for verkstedet du bruker har jo garantiansvar for den servicen de gjør på din motor, noe du tar ansvaret for selv når du handler selv. At de tar noe fortjeneste på delene de selger synes jeg er greit for det koster jo noe i tid og lagring og arbeidskraft og handtere deler også og hvis de skal greie og leve uten og tjene litt her og der ville jo timeprisen sikkert lignet advokathonorar eller noe i den duren. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
glalaks Svart 20.Mars.2017 Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 Jeg tok samme service utenom plugger og Evt vannutskiller/fuelfilter om du hadde det? Betalte noe over 7000kr og fikk da litt rabatt pga feil. De beregnet vanligvis 2 timer på impeller, men slapp unna med en time. Så ville da betalt rundt 9000kr for tilsvarende jobb.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 20.Mars.2017 Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 (redigert) Olje og slikt kan man like gjerne kjøpe på Biltema enklere og billigere Kr 299 for 4 liters kanne Denne er bra på skruer og bolter Redigert 20.Mars.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 20.Mars.2017 Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 (redigert) Boat.net er lagt ned tydeligvis. Andre plasser det lønner seg å handle service kit? Feks har jeg vært på boatparts.no http://www.boats.net http://www.eurofritid.no Redigert 20.Mars.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DR_Nelson Svart 20.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 Har kommet ned i 2800kr i deler/oljer nå (uten vannutskiller da). Og har kontaktet en litt mer båtkyndig kollega så vi tar servicen sammen med noen bayer´s. Så lærer jeg litt samtidig. Men 10 000kr virker ikke i overkant fra en bedrift ser jeg. Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 20.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 Denne er bra på skruer og bolter Har googlet, men hvor finnes slikt? Fåes vel noe slikt på maritim? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.Mars.2017 Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 (redigert) Tools-kjeden har. Men kan visstnok bestilles her, men koster vel flesk i frakt. https://sealine-products.no/nettbutikk/33-baatpleie--maling/342-mek-tar/ https://www.garnbua.no/products/mek-tar-350g Redigert 20.Mars.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.