Jump to content

Suzuki DF140, er dette en grei pris på denne type service?


DR_Nelson

Recommended Posts

Hvis det er listet alle delene som skal byttes ser det ganske normalt ut syns jeg.

Det er jo endel arbeid som skal gjøres her så 3.5 timers arbeid høres ikke unormalt ut.

Får vel anta at de ikke gjør masse arbeid som ikke står i servicemanual.

Til sammenligning koster det 6000 for min evinrude etec, er 2 takter og mindre motor, 50hk

Link to post

Alle enkeltbeløpene som er listet nedover er jo eks. mva så ikke så rart det ender på 10 lapper.

Her har de tatt med stort og smått av smådeler og pakninger, og ingen av de forskjellige postene er spesielt "billige".

Gjør man en mere eksakt vurdering på akkurat den motoren så kanskje man finner at noen eller alle anodene kan holde et år til og bare trenger litt rengjøring.

Og kanskje impeller var byttet for få år siden og ikke nødvendigvis trenger å byttes nå.

Motoren er jo uansett utenfor garantitiden, men skal jo gjerne holde en del år til.

 

Det mest av jobben er relativt enkel, og de fleste uten ti tommeltotter og som behersker litt teknisk kan nok gjøre dette selv med evt. billigere deler/olje.

Men det er jo ikke noe særlig rom for å gjøre feil, for ute på havet vil man helst ikke ha trøbbel pga. feil/dårlig utført service.

 

Impeller er heller ikke altfor vrient, men man bør jo ha nødvendig erfaring eller i det minste servicemanual på jobben.

I verste fall knekker man en fasttært skrue på impellerhuset og da kan man fort bli stående ganske fast....

 

Jeg byttet impeller (med pakninger) på en 2008-modell Honda 90 i 2014.

Hadde aldri gjort det før men ikke spesielt vanskelig (hadde jo kjøpt servicemanualen da) og instruksjoner lå faktisk også på nett for denne jobben.

Imidlertid var det nesten ikke mulig å se forskjell på gammel og ny impeller.

Den hadde ikke vært byttet før, men motor var jo heller ikke gått så veldig mange timer og hadde vært i opplag et par sesonger. Men den hadde fint vart i flere år til.

 

Avhengig av timetall så kan det jo evt. være flere servicepunkter som må/bør tas enn de som er nevnt over.

Og smøreinipler skal jo også ha litt fett osv.

 

Så det blir jo naturligvis opp til hver enkelt å vurdere hva som passer til den enkeltes kunnskapsnivå/interesse og lommebok.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Skifte av impeller virker ikke særlig vanskelig ifølge video på youtube.

Gjerne jeg kan spare 1500kr på å gjør det selv ihvertfall.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ToENyvgALoI

 

Men grunnen for at jeg vil ta service hos fagfolk er at jeg vil ha en god følelse på havet, og at jeg ikke stoler helt på forrige eier ang vedlkeholdet. 

Så får fagfolk se over den denne gang, så tar jeg alt selv neste gang.

Link to post

Ja youtube er vår venn, men ofte går de veldig raskt gjennom punktene og kanskje glemmer noe i farten siden de ofte er proffe og har gjort dette mange ganger før.

For moment osv. trenger man jo dessuten servicemanualen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Termostat er også noe som bør sjekkes/byttes ved visse intervall.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Betalte 6.200 for akkurat samme jobben på min 90hk Suzuki for tre år siden. De beregnet også en time for skifte av impeller og i følge dem selv så var det ikke noe for lite, men enkelte motorer tok det lengre tid med.

 

Ved egeninnsats så sparer man moms, ja, men ikke på deler, kun arbeidet.

 

Friske timepriser på arbeid her i landet nå!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Støtter Teerex her, termostaten bør sjekkast årlig.

Dette er vel den delen på motorene (Yamaha og Honda) mine eg har hatt mest "problem" med.

Etter mine erfaringer så vil denne bli eiret og henge sej opp i open stilling slik at motoren går kaldt heile tida.

Dette gir ikkje noko drastiske konsekvenser på kort tid eller symptomer, men den kan gå litt meir urolig på tomgang, spesielt vinterstid.

 

Ellers så støtter eg utalelsene om og tak sørvisene sjølv om ein har litt teknisk innsikt.

Kjøper ein deler fra eks Boat.net så vil denne sørvisen sikkert koste den 2-3000kr.

På min Honda så er ORGINALE delepriser på ca 1/3-1/4 av Norske priser, så det ofte er mykje og tene med og gjere dette sjølv.

Eit tips om du skal skrue så bør ein ha på eit egnet fett på skruene under montering for og hindre at boltene eirer fast.

Kopperpasta er dårlige greier mellom ein stål/syrefast bolt og eit alu.hus, da oppstår det galvanisk tæring.

Eg har god erfaring med Interflon HT1200, men den gammeldakse tretjæra er og gode greier.

Link to post

...grunnen for at jeg vil ta service hos fagfolk er at jeg vil ha en god følelse på havet...

 

Samme her, he-he. :thumbsup:

Godt å vite at alt er i orden, og ha en god følelse på havet.

 

Men hvordan vet du at det er fagfolk som tar servicen?

Og om du vet at det er fagfolk, hvilken garanti har du for kvaliteten på jobben?

Og om du har garanti, hva hjelper det når du ikke får start?

 

Det er fordeler å mestre noen enkle oppgaver selv.

Ikke bare for å spare penger, men for å få den gode følelsen på havet, he-he. :thumbsup:

Link to post

Kan ikkje sjå noko som tyder på at http://www.boats.net/ er nedlagt, kor har du det frå?

 

 

Interflon produkter er litt vansklig og få tak i for private kunder, men ser at E-bay har eit par for salg:

http://www.ebay.com/itm/Interflon-Paste-HT-1200-150-ml-Vielseitige-Montagepaste-/112336091753?hash=item1a27c0ba69:g:sdgAAOSwzgBYyHg4

http://www.ebay.com/itm/Interflon-HT1200-Montagepaste-150ml-Tube-Nr-8474-/232260400226?hash=item3613cc7462:g:-pEAAOSwtfhYqxgN

 

Eg bruker Interflon monteringspasta i både jobb og privat og har så langt god erfaring med dette.

Dette er ein monteringspasta som ikkje har glidefremhevende egenskaper, slik at ein kan bruke samme moment på skruene med eller utan dette.

Bruker du eks teflon gris på gjenger og under skruehode så vil du drage til for høgt moment om du bruker samme tiltrekningsmoment som for tørre skruer.

Tretjære er eit godt alternativ som ein får kjøpt på mange lokale butikker, og har vore brukt med god hell i mange generasjoner.

Redigert av Terje338 (see edit history)
Link to post

Samme her, he-he. :thumbsup:

Godt å vite at alt er i orden, og ha en god følelse på havet.

 

Men hvordan vet du at det er fagfolk som tar servicen?

Og om du vet at det er fagfolk, hvilken garanti har du for kvaliteten på jobben?

Og om du har garanti, hva hjelper det når du ikke får start?

 

Det er fordeler å mestre noen enkle oppgaver selv.

Ikke bare for å spare penger, men for å få den gode følelsen på havet, he-he. :thumbsup:

Naturligvis kan den enkelte gjøre en del selv, men hvis det gjelder nye motorer, så forlanger vel verksted/forhandler at motoren gjennomgår en årlig service hos godkjent verksted, for at fem/seks års garantien skal gjelde.

Link to post

Var litt forskjell på pris med å handle det samme på nett hos boatparts.no

 

bilde

Det er klart det er det, for verkstedet du bruker har jo garantiansvar for den servicen de gjør på din motor, noe du tar ansvaret for selv når du handler selv. At de tar noe fortjeneste på delene de selger synes jeg er greit for det koster jo noe i tid og lagring og arbeidskraft og handtere deler også og hvis de skal greie og leve uten og tjene litt her og der ville jo timeprisen sikkert lignet advokathonorar eller noe i den duren.

Nå kommer sommeren?

Link to post

Jeg tok samme service utenom plugger og Evt vannutskiller/fuelfilter om du hadde det?

 

Betalte noe over 7000kr og fikk da litt rabatt pga feil. De beregnet vanligvis 2 timer på impeller, men slapp unna med en time. Så ville da betalt rundt 9000kr for tilsvarende jobb..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Olje og slikt kan man like gjerne kjøpe på Biltema enklere og billigere

 

Kr 299 for 4 liters kanne

 

bilde

 

Denne er bra på skruer og bolter

 

bilde

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Boat.net er lagt ned tydeligvis. Andre plasser det lønner seg å handle service kit? Feks har jeg vært på boatparts.no

 

http://www.boats.net

 

http://www.eurofritid.no

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tools-kjeden har.

 

Men kan visstnok bestilles her, men koster vel flesk i frakt.

 

https://sealine-products.no/nettbutikk/33-baatpleie--maling/342-mek-tar/

 

https://www.garnbua.no/products/mek-tar-350g

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...