Jump to content

Bytte fra daycruiser til stor seilbåt?

Dr.blind

Recommended Posts

Hei

Lurer på og bytte ut daycruiser´n med seilbåt! Vi har lyst på en "hytte på vannet" med mulighet til å dra på langtur, Danmark eller lengre kanskje.

Budsjett er +- 800 000kr.

Jeg har vært i seilbåt to ganger løpet av livet, men kan endel om vind fra at jeg driver med kitesurfing, ellers er jeg helt blank :)

Så da dukker det opp mange spørsmål!

Kan man lære seg og seile uten noe eget kurs?

Hvor stor båt er trygt som første gangs båt? Er jeg crazy om jeg går rett på 40 fot?

Rulle seil vs vanlig seil? Jeg kommer i hovedsak til å seile med fruen, ser for meg at rulleseil er enklest og det tryggeste for meg?

Hva slags utstyr bør man ha?

Hvordan velge båt? Alder, fot, utstyr, merke?

Andre ting jeg må tenke på?

Takk for alle svar :)

Hei hei. Vi var i samme båt for et år siden, bortsett fra at vi ikke kunne noe om vind.  

Vi trives kjempegodt. Vi gikk fra 19 til 34 fot og er veldig glad for at vi kjøpte noe såpass. Når det gjelder større enn dette går det helt sikkert også fint. Men mer å få plass til i gjestehavner, egen båtplass mm. Men det viktigste er jo at du finner noe som er tilpasset behovet som du/dere har. 

Vi valgte en 9 år gammel båt og det er vi godt fornøyd med. 

Vi fikk med oss en som har seilet mye som viste oss en dag på sjøen. Etter dette har vi prøvd, hermet etter andre seilbåter og lest og kikket en del på youtube. Vi får det til sånn helt greit, men skal ha en oppfølgingsdag til våren. Det som er så fint er at alle seilere er så positive at de mer enn gjerne viser litt. 

Når det gjelder seil, så ble det ikke rullestorseil på oss, men synes i grunn det vi har funker veldig greit med lazybag..... Men etter å ha lest litt inne på forumet her tror jeg det er i grunn veldig mange forskjellige meninger om dette. Så helt feil blir det nok ikke uansett. Jeg tenker i grunn så ny som mulig og gjerne så kurant som mulig.... 

Noen spørsmål som hvor mange lugarer du trenger kan jo være greit å tenke igjennom. 

Lykke til. Ta deg/dere en tur å se på ulike båter. Vi nyter hytta vår på sjøen og angrer ikke. 

Jeg gikk også fra Daycruiser, via snekke, til seilbåt, 32 fot.

Hadde aldri vært edru ombord i en seilbåt da jeg signerte kontrakten.. :crazy:

Lære meg å seile på egen hånd. Jeg syntes 32 fot var nok å håndtere, men jeg var alene da.

Leste Sailing for Dummys mens jeg ventet på å få båten , så jeg hadde jo litt teori inne  :lol:

Rulle storseil har jeg ikke prøvd så vet ikke.

Men jeg har selv-slående fokke. Det er ganske kjekt, spesielt i starten når det er nok å passe på ved slag uten å måtte passe på forseilet i tillegg, så det er noe å vurdere.

De fleste Hanse har ihvertfall selvslående fokk, sikkert andre merker også.

Seilingen gikk ganske greit å mestre, så lenge man respekterer kreftene. Jeg ville begynt  forsiktig i rolig vind, og økt på gradvis etter som jeg følte jeg behersket neste nivå, ihvertfall hvis familien er med ombord, slik at det hele tiden er under kontroll (mister skipperen roen så mister mannskapet tryggheten og gleden fort).

Det er en del triks for å håndtere kreftene når det blåser mye, alt fra å reve og slippe ut på skjøtet , til å trimme seilet og masta for å flate seilet osv (det kan du sannsynligvis ikke gjøre med rullestor forresten) og det er greit å få dette litt under huden i moderate forhold før du tar ut i den verste kulingen.

Er det mye vind så heis ihvertfall lite seil, eller bruk motoren i starten.

Men ja, løp og kjøp. Seiling er enkelt å lære (komme inn i, du blir aldri utlært), givende og behagelig.

Med Daycruiser vil du fort ut på holmen, så turen kan begynne.

Med Seilbåt vil du helst ikke ankomme holmen for tidlig, for da er turen slutt..

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Vi har og gått den veien, har hatt diverse motorbåter, og en mindre seilbåt. har nå en seilbåt og vi stortrives med den.

Vil egentlig anbefale så stort og nytt som mulig innenfor budsjett. Nyere båter har større cocpit, er lysere innvendig har mer volum og det har endel å si for trivsel ombord når det brukes som hytte. Hvis dere er 2 stykker så er 36 en fin størrelse er dere en famile så gir budsjettet rom for å gå opp til området 40 fot+-.

Ville ha valgt en godt vedlikholdt båt fra en av volumprodusentene, gir mye hytte på sjøen og man får en nyere båt, her tenker jeg at akkurat hvilken produsent er litt hipp som happ og smak og behag, kvaliteten er vel jevnt over på samme nivå, vedlikeholdet er det viktigste. Ville prioritert ståhøyde det er viktig for komfort.

Utstyr jeg ville ha i prioritert rekkefølge:

God autopilot

Ankervinsj forran og bak

Godt varmeapparat

Baugpropell er kjekt å ha, men langt fra noen nødvendighet, den har blitt brukt marginalt.

Vi gikk for 42 fot, som er betydelig større enn noe jeg har håndtert før, men overgangen har gått helt smertefritt, seilbåter er enkle å manøvrere og ute på sjøen er det ett fett.

Vi har rullestorseil, men er ikke overbevist om at det er den beste løsningen. Hadde konvensjonelt før og synes det var vel så greit å håndtere. Rulleseil er marginalt raskere å heise å tregere å få ned/inn, det er mer mikkmakk og dyrere. Nå hadde båten jeg ville ha rullestor så da ble det slik, men kunne jeg valgt hadde det blitt konvensjonelt.

Jeg ville glatt hoppet over eldre type svensk båt, som ofte er mer håndtverk og påkostet i utgangspunktet, men de er ikke upåvirket av tidens tann de heller og ofte

mørke og trange, med ofte utdaterte løsninger.

....

Jeg ville glatt hoppet over eldre type svensk båt, som ofte er mer håndtverk og påkostet i utgangspunktet, men de er ikke upåvirket av tidens tann de heller og ofte

mørke og trange, med ofte utdaterte løsninger.

Så lenge ønsket er "hytte på sjøen" så er jeg enig.

Jeg ser mer nyansert på det hvis ønsket hadde vært seilglede og krysningsegenskaper.

Turseiling er lett å lære seg, mange gode nybegynner råd ovenfor.

Ut i fra situasjonen du beskriver ville jeg vurdert en seilbåt som kom på finn i dag: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=92772923 -sikkert e grei hytte som svelger mange sjømil og er brukervennelig. Ville kjøpt foldepropell for litt mer glede i seila. Be om få den heisa på land før kjøp.

Guest Avmønstret#

Ankervinsj forran og bak

Enig i det du skriver ellers men ankervinsj bak hvis båten er 40+, vet jeg ikke helt. Kjekt å ha sikkert men å ligge baug- inn med hekkanker med så stor og tung båt.. er vel litt mer sånn snekke/mindre båt ting det, er det ikke?

Har "bare" 39 fot seilbåt selv og etter å ha gått fra snekke til seilbåt 32 og nå 39 er på en måte ikke baug- inn med hekkanker lengre en opsjon i mitt hode. Ligger på svai, longside, bøye eller mediterrian style hekk- inn mot kai. Men mine løsninger er ikke nødvendigvis de riktige løsningene ;-) Uansett, hadde ikke tenkt på el-vinsj akter på 45 fot seilbåt. Vet ikke om jeg hadde tenkt på hekkanker i det hele tatt egentlig.. men kanskje ett for type "kaffeslaberas" ish. 

Se f.eks på Arcona400/Dehler39, båter lansert for ca 15 år siden. Jeg vil påstå at disse er fullt på høyden mhp layout/funksjon som det man finner hos volumprodusentene i dag. Det første trådstarter bør vurdere er om seilegenskaper er viktige, eller om det er underordnet sammenlignet med alder/volum.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Det må du forklare.

Mente at en like godt kan si at seilbåt er utdatert som at eldre type svensk båt er utdatert.

Har selv en svensk seilbåt med undervannsskrog designet i 1941, og med forseil med stagkroker. Jeg er strålende fornøyd med båten og vil ikke bytte til en moderne flatbunnet båt.

Det er mange forskjellige båttyper i verden fordi folk vil ha forskjellig type båt. Det betyr ikke at noen er utdatert, de har bare forskjellige fordeler og ulemper. Alle båter er et kompromiss :-)

Oi Takk for alle svar! her var det mye bra og nyttig, samtidig som det gjør meg mye mindre usikker på å velge en såpass stor båt.

Har jo vært vant til å ligge med baugen inn og dregg bak mot svabergene, er dette uaktuelt med såpass stor båt?

Regner med at jeg vil være turseiler, men med så lite erfaring jeg har kan det jo godt hende at jeg synes det er såpass gøy at jeg vil delta i regatta også på sikt, men det er nok ikke første pri.

Ser for meg at jeg vil bruke båten fra Fredrikstad og på langhelger hit og ditt i hovedsak, så har jeg nok lyst til å dra til Danmark og kanskje lengre etterhvert.

Så vil ha en båt som kan være med på det meste, budsjett er max ca 800 000kr.

Du kan gjøre det meste med en turseiler. Vinner vel kanskje ikke regattaer men ellers er alt innafor. Når det gjelder anker akter så har jeg et på rulle. Det funker fint som kaffedregg men ellers bruker jeg vel ankervinsjen i baugen 95%. Budsjettet ditt tenker jeg at du kan få en helt OK båt rundt 03-06 i 40 fot og rundt 35 fot noe nyere. Alt etter hva utstyr du ønsker på. Lykke til. Begynner vel å komme en del på Finn nå?

selvslåer er nevnt over, men jeg vil heller anbefale å kjøpe en båt som er satt opp med kryssfokk fremfor en stor overlappende genoa. Er mye lettere å slå med. Layout på cockpit betyr mye, og det som er bra for aktiv seiling er ikke alltid like attraktivt når man skal være mange rundt bordet for å spise middag. Om du har havneplass som tillater ombordstigning akter kan to ratt være en fordel, fordi man får lettere passasje ombord. Jeg bruker nesten aldri anker akter. Enten ligger jeg på svai, eller så blir det alongside eller i havn. Noe av det verste jeg vet er anker som løsner mens man har hekkanker og tau i land (en seilbåt styrer ikke uten skrogfart, så man har lite å hjelpe seg med om man må fra land)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Vi gikk fra 19 til 44 fot. Null stress (kanskje bortsett fra de første turene). Som nevnt over, spiller det ingen rolle når man er ute på havet, men båten "vokser" jo en del i trangere havner... Hadde ikke seilt noen bortsett fra litt seiljolle på hytta og en uke på Tom Murstad's seilskole for 35 år siden, men tur-seiling lærer man fort. 

Meldte meg på et par seilkurs, ett før og ett etter kjøp av båt. Det før var for å få et bedre inntrykk av hvor stor båt vi burde kjøpe, og etter en langhelg ombord i en Bavaria 39 Cruiser, var vel innstillingen "ikke en centimeter over 42 fot", så gikk vi hen og kjøpte en Bavaria 44 Vision, helt tilfeldig egentlig.

Har ikke angret ett sekund på kjøp av båten, eller størrelsen, men vi er 5-7 pers ombord det meste av tiden, slik at denne er ikke mer enn akkurat nok for oss. 

Vi har rullemast, men det kunne vi gjerne vært foruten. Synes ikke reve-opplegget til Selden's rullemast er spesielt bra, og har lenge hatt lyst på oppgradering til elektrisk reving av storseilet, men det koster ca 95 båtlapper, noe jeg finner litt i overkant. Vi har byttet til en mindre genoa, da den orginale var på 155%, og litt tung for fruen å dra rundt masta. Skulle veldig gjerne hatt selv-slåer, og en stor Code1 på rulle.

Vi har ettermontert ankervinsj akter, og benytter denne en god del, da vi liker å ligge med baugen mot land "på skjæra". Det resulterte da også i montering av baugspryd og kassett-stige (og video-kamera) under, som av oss oppleves som et "must have" for enkelt komme seg i land, uten å legge igjen for mye gelcoat i strandsonen. Dette er "oppgradering" som ikke koster all verdens, og bør derfor ikke vektlegges for mye når du ser på båt.

En god autopilot (og kartplotter som kan styre den) vil du definitivt ha. Skjønte ikke helt poenget i starten når man kom fra daycruiser-verden, men denne brukes veldig mye i seilbåt - gir deg et par hender ekstra. Cockpit-telt er nok også noe du vil sette veldig pris på, som det koster en solid slump å ettermontere.

Lykke til! Dette blir bra ;)

Guest Avmønstret#

Har også et kaffeanker på rulle akter. Skal du overnatte med baug inn så må du ha noe seriøse greier på en så tung båt. Og følger det med så er det bare stas. Men vet ikke hvor vanlig det er egentlig, type 50 meter + kjetting og tungt anker, el- vinsj osv akter. Med trådløs fjernkontroll så kan en vel få det til å fungere rent praktisk også mpt å dra båten inn/ut for å gå ombord.

Meen jeg hadde nok sovet bedre longside eller på svai med en båt på 10 tonn+ :-)

Nei er ikke så stor forskjell på en 2000 modell kontra en 2006 modell. En del modeller gikk i det tidsrommet over fra et stort bra ratt til to små dårlige ratt er vel en slags motesak. Rullemast er nå noe dritt uansett årsmodell.

Hvorfor er det dritt? Vanskelig å bli klok på hva som er bra å ikke bra, dere er ikke enige :P

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...