Jump to content

Bytte fra daycruiser til stor seilbåt?

Dr.blind

Recommended Posts

Mange meninger om rullestor. Jeg hører til de som mener det er hverken lettere eller enklere, og kan bare se ulemper. At det skal være bedre for nybegynnere enn et konvensjonelt seil stemmer slett ikke. Du må være nøye ved ut- og innrulling at bom'en står rett og at du holder igjen passe på skjøtehjørnet mens du ruller inn. Hvis ikke kan det sette seg fast. Når du tar ned et konvensjonelt seil med lazyjacks og bag ( snorer som fanger opp seilet) så åpner du en spak og så detter seilet av seg selv ned i bagen. De fleste moderne løsninger har reveliner til cockpit. Rullestorseil er dyrere, har dårligere profil/form på seilet spesielt når du trenger det mest: når det blåser mye og du har revet, det er mer vekt der du vil ha minst: i toppen av masten. Tilhengerene av rulle vil si de seiler mer fordi det er raskere å rulle ut storseilet, men vi snakker om max 30 sek forskjell, og er det uoverkommelig fysisk så kjøp heller en elektrisk fallvinsj.

Guest Avmønstret#

Ok, jeg skal snakk litt i mot størst mulig seilbåt . :-)

En seilbåt på 32-35 ish er vesentlig mer håndterlig på alle tenkelige måter enn en på 40+ (kommer jo litt an på oppsettet til båten, men sånn generelt da).  Rent praktisk når du skal inn/ut av havn kan en håndtere den mindre båten for hånd, det kan du glemme med den store, da skal du gjøre alt riktig fra bak roret. "Etterjusteringer" med tau osv etterpå er enten umulig eller veldig tungt med den store båten. 

Når det gjelder seil så tar det type "5 minutter" å feks ta av/ned/opp/på et seil på en 30+ foter, alene. På en 40+ båt er dette plutselig en tomannsjobb og kan ta gud vet hvor lang tid. Alt er vesentlig større og tyngre. Nevnte jeg prisen på seil på en 40+ vs 30+?

Som fersk seiler vil ei fokke/storseil som feks blafrer i litt for mye vind være langt mer skremmende, og potensielt dyrt, på en 40+ enn 30+. Håndtering av skjøter osv tilsvarende. Seila blir så store, og kreftene så store at det ikke er noe en tuller med... en kommer lettere unna å "dumme seg ut"/gjøre feil i en mindre seilbåt enn en stor. 

Og når du skal vaske/polere/stoffe din 40+ i stedet for feks en 35 så vil du oppdage at en 40+ er en diiger båt. 

De løpende kostnadene, båtplass, løft, opplag, forsikring går kjapt mot en dobbling. Å eie en 30+ foter er relativt rimelig, antall båtplasser tilgjengelig er større osv. 

Å eie en 40+ koster rett og slett veldig mye penger. Vi snakker om minimum 20-30 000,-, før båten er brukt ett sekund, eller før du har kjøpt en eneste nødvendig/unødvendig ting til båten. Realistisk snakker en vel fort om 30-50 000,- + Også det året med drittvær, eller hvor båten ikke blir brukt noe særlig av en eller annen grunn. 

---

Skjønner ønsket om hytte på sjøen. Men størrelse har også noen minussider, kanskje særlig på seilbåter, som lett "forsvinner" i lovprisingen av større båt. 

Og når alt er sagt så er jeg ganske sikker på at det går helt fint å gå rett på 40+ seilbåt. Mange nok som har gjort det før. ;-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Litt praktisk erfaring fra meg : Vi er 2 store og 3 ungdommer og en hund og vi klarer oss med 34 fot. Da har vi en ekstra sengeplass i lugar og mulighet for 1-2 i salongen. Selvfølgelig kunne båten vært større men vi tenker at dette er veldig godt nok til hytte på sjøen. Vi har cockpit telt som gjør uteplassen veldig trivelig om kvelden og jeg sitter vel nesten bare der på ettermiddag/kveld. Men jeg har jo ikke prøvd større båt så det vet jeg ingenting om. Fortsatt lykke til med leitet.

Redigert av Frissy (see edit history)

Er nok uenig I innlegget fra Pinkvin over.

Det er ikke noe problem og håndtere en 40 fot seilbåt. Finner dette lettere enn og håndtere en 32 fot motorbåt, da roresponsen er kjempegod på en seilbåt. Har du I tillegg en baugtrøster er det lekende lett.  Har selv rulleseil på min 40, noe som ikke er problem med og håndtere alene, da jeg benytter autopilot til hjelp.

Ankrer 90% av tiden med baug inn, noe som heller ikke er noe problem. Benytter 15Kg anker og 50 meter 8mm kjetting. Har aldri opplevd problem med dette.

Det er nok noe høyere kostnader til en 40 vs en 30, da du trenger mer plass og mer og polere, større seil mm. Skal du holde en båt løpende oppgradert og vedlikeholdt så regn med å matte bruke mellom 5-10% av nypris, noe som også gjelder for 30 foteren.

Prioriter autopilot av ekstrautstyr ( burde vært standard på alle båter ) og gjerne en baugtrøster. Resten setter du greit inn selv etthvert som lommeboka tillater dette.

Redigert av Geir Kallevik (see edit history)

Jeg driver nå å ser etter ny seilbåt i størrelsen 42-46 fot og på bakgrunn av de erfaringene jeg har fra den båten jeg har eid og de jeg har leid. Har jeg satt opp noen kriterier for hav min nye båt skal ha og ikke skal ha.

Det den Ikke skal ha:

Baugpropeller. Helt unødvendig på en seilbåt og den bremser farten når en seiler.

Rullemast. Gidder ikke gå inn på alle grunnene til hvorfor jeg ikke skal ha det men kan jo nevne at min siste opplevelse med den sorten var da seilet skulle inn med litt is nederst.

Anker bak. Noe jeg aldri har hat behov for.

To ratt. Greier meg lenge med ett.

Det en skal ha:

Bra motor minst 70 HK.

Foldepropell.

Skikkelig anker med vinsj og lang kjetting foran.

Elektrisk vinsj til storseil fall.

Skikkelig autopilot.

Men det er mine kriterier og andre vil sikkert velge annerledes. I tillegg til de tingene jeg har nevnt vil det jo være en rekke andre ting som spiller inn men dette er noe av det jeg ser etter når jeg ser på ny/brukt båt.

Redigert av Bårdp (see edit history)

På en 40+ båt er dette plutselig en tomannsjobb og kan ta gud vet hvor lang tid. Alt er vesentlig større og tyngre. Nevnte jeg prisen på seil på en 40+ vs 30+?

Enig i alle betraktninger om størrelse bortsett fra dette punktet, klarer fint å heise seil alene på vår 45-foter - men må ha enten en mann på roret eller autopilot -da. Og det tar ikke veldig lang tid. 

Vi har ettermontert ankervinsj akter, og benytter denne en god del, da vi liker å ligge med baugen mot land "på skjæra". Det resulterte da også i montering av baugspryd og kassett-stige (og video-kamera) under, som av oss oppleves som et "must have" for enkelt komme seg i land, uten å legge igjen for mye gelcoat i strandsonen. Dette er "oppgradering" som ikke koster all verdens, og bør derfor ikke vektlegges for mye når du ser på båt.

Video kamera i baugen var en god ide. Jeg ser rett og slett ikke hva som er 15 meter foran der jeg står og styrer. Med rett baug og uten baugspyd forstår jeg ikke hvordan en kan komme til land på en trygg måte med anker bak og baugen inn. Dermed er hekkanker langt fra noe jeg vil ha.

Guest Avmønstret#

Er nok uenig I innlegget fra Pinkvin over.

Det er ikke noe problem og håndtere en 40 fot seilbåt. Finner dette lettere enn og håndtere en 32 fot motorbåt, da roresponsen er kjempegod på en seilbåt. Har du I tillegg en baugtrøster er det lekende lett.  Har selv rulleseil på min 40, noe som ikke er problem med og håndtere alene, da jeg benytter autopilot til hjelp.

Å ja, mener ikke at det er noe problem å gå med alene, har gått mye alene med egen 39 foter. Men 31 foteren, seilbåt, jeg hadde før var mye enklere å gå inn/ut av havn med, fortøye osv rett og slett fordi den var mye mindre, lettere osv, selv uten baugtrøster så gjør størrelsen i seg selv det enklere i havn og ellers.

Har både baugtrøster og autopilot på 39 foteren men det er uansett tyngre tak rent fysisk å gå med 39 enn 31 fot, som jeg hadde før. Og feks 45 fot blir jo enda mer, men da må en vel over på elektriske vinsjer osv uansett. 

Med "håndtering" så mente jeg i det øyeblikket en må gjøre noe for hånd. Feks justere en fortøyning eller ett seil, stramme fokkesjøtet/storseilet, osv, osv. Alt er lettere når det er mindre, det er vel i grunnen bare ren fysikk :-) Det er stor forskjell på liten og stor båt.

--

Guest Avmønstret#

Enig i alle betraktninger om størrelse bortsett fra dette punktet, klarer fint å heise seil alene på vår 45-foter - men må ha enten en mann på roret eller autopilot -da. Og det tar ikke veldig lang tid. 

Jeg tenkte egentlig på å montere seilet før sesongen. Tok meg typisk "no- time" på 31 foteren, og en 34 foter jeg har brukt mye.

Tar meg veldig mye lengre tid på 39 foteren fordi seilet plutselig er stort/tungt, bommen så høy at jeg må stå på et trinn i masta osv. Helt klart en tomannsjobb i vår båt, men klarer det alene om jeg tar meg tid nok. 

Så noe som før i en mindre båt knapt "var noe" ble plutselig en aldri så liten jobb når båten ble større. Men for all del, alt går, men til sammen så blir det en god del mer i større båt :-)

Ingenting som er uoverkommelig men båtlivet er nok noen hakk enklere, lettere og kjappere i en liten båt. Det er ikke kun kronene det bør stå om, en må vite at en stor båt kan bli mer/tyngre arbeid, også i praktisk bruk på sjøen. 

man velger ikke båt over 40 fot om formålet er å ha et enklest mulig båtliv mhp kostnader og håndtering. Men om man ønsker bovolum og diverse fasiliteter kommer størrelse inn som en viktig faktor. Ingen grunn til å svartmale håndteringen av en stor moderne seilbåt, men jeg er også enig i at når båten passerer 45 fot så er det mye man plutselig bør være to til, mens man klarer det alene på en båt rundt 40-45 fot. Jeg for eksempel gråter hver gang jeg skal ta av storseilet på min båt alene.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Vi er en familie på 4 og har akkurat gått fra motor til seil.
Ambisjonene er som du sier, hytte på sjøen. Ikke regattaseiling i første rekke.

Jeg anbefaler å gå for "stor nok, men ikke mer", det er bare mer hassle med unødvendig stor båt. Vet ikke hvor mange dere er

Neste er nyere båt fremfor gammel. Mye romsligere, lysere og finere.

Vi endte med en 36-foter, men kunne klart oss med en 32.

Ellers kan man sikkert lære å seile på egen hånd, men et helgekurs hadde i alle fall jeg spandert på meg :smiley:

Lykke til! :thumbsup:

Roger H.

Fersk seilbåtkaptein :)

Da ble gamle båten min solgt idag og jeg har endelig bestemt meg for at det blir seilbåt, med mye hjelp fra dere her :)

Så er neste problemstilling hvilken båt!

Jeg ble btw tipset av sjefen min som kjenner meg godt at jeg burde ha noe som kan brukes til litt regatta også, han mener jeg garantert kommer til å få ferten på kappkjøring og at jeg derfor ikke bør ha en rein turbåt men helst noe som kan kombineres?

Finnes det?

Har jo sett på flere båter, noen er eldre med godt utstyr mens andre er nyere med mindre utstyr, ene har  stor motor andre har mindre, helt umulig å velge!

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=62451013 vs https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=80813900

Nyeste mangler ankervinsj bak, radar, litt mindre motor, sprayhooden som er fast er knall fin på den eldre båten.

Sett på disse også

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=90679235&fks=90679235

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=91740577 

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=86498670

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=91970484

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=69088713

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=92545227

Om noen gidder og se på alt og gi noen innspill på hva jeg bør se etter.

du kan seile regatta (og gjøre det bra) med alle typer båt, dette fordi skipperne konkurrerer med ulike handicap/rating på båtene. Uansett om du blir fenget av regattabasillen eller ikke, vil du ha glede av en båt som seiler godt. En god seilbåt er etter mitt syn en båt som klarer å omdanne vindkrefter til fart fremover (og ikke sideveis eller gi ubehagelig krengning). På slør går alle båter bra, men om du skal mot vinden (krysse) er det stor forskjell i hva slags hastighet du kan regne med å ha mot målet. En typisk turbåt på rundt 40 fot vil klare hastigheter (VMG) rundt 4 knop i gunstig vind. Om det blåser lite (eller mye) vil mange derfor bruke båten som motorbåt og gå med 6-7 knop for motor. Jeg tenker at et god seilbåt er en hvor forskjellen mellom normal hastighet for seil og motor på kryss er minst mulig. Da har man en båt hvor bruk av seil velges fremfor å dundre avgårde for motor. Om du går inn på seiling.org (fane "båtdata", i feltet "båttype" bruker du syntax %bavaria%, %dehler% eller lignende, og så kan du sortere tabellen iht Rating) kan du søke opp ulike norske seilbåters rating/handicap. Jeg ville sett på båter med rating fra rundt  0,95 og oppover. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...