Guest Avmønstret# Svart 22.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Veldig godt poeng fra Framtia. Vi gikk fra en liten seilbåt på 31 fot som var rask allerede i lite vind, og som regel raskere under seil enn for motor så lenge det var litt vind (18 hk Yanmar). Da seilte vi veldig mye. Nå har vi trege 39 fot, som veldig ofte går bedre for motor enn for seil, nå går vi mye for motor. --- Så en båt som seiler godt er viktig, også for en turbåt. For det er faktisk mye mer behagelig og trivelig å seile enn å gå for motor ;-) Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 22.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 (redigert) Den var lekker:-) Men har det kommet noen mirakelkur som holder et mørkeblått skrog mørkt og blankt? Syns jeg har sett avskrekkende mange blasse og matte eksempler av mørkeblå skrog... Ett mørkeblått skrog kan man i verste fall gjøre noe med. Ett stuttjukt skrog, forblir stuttjukt, til det går på dyngen. Redigert 22.Mars.2017 av dobsen62 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 22.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Ett mørkeblått skrog kan man i verste fall gjøre noe med. Ett stuttjukt skrog, forblir stuttjukt, til det går på dyngen. Hva menes med stuttjukt skrog? Ja man kan gjøre noe med grønne, blå og lilla skorg. Men blir det blassent så kan du jobbe deg ihjel eller leie noen til å fixe det for 20.000,-. Noen båtprodusenter har svært god farge i gelcoat andre ikke, mitt inntrykk er at X-yacht bl.a står seg bra, men har sett noen Dehler som ser helt jevlige ut. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 men har sett noen Dehler som ser helt jevlige ut. Ditto. Og ut fra "første øyekast" hinsides hva en fikser med et smil om munnen og litt egeninnsats et par kvelder. Men jeg kan jo selvsagt ha feil. Har aldri rubbet, polert en blått skrog så jeg aner ikke hvor lett/vanskelig det er å få og holde det pent. Litt vanskelig må det være for jeg tror ikke folk kjører rundt i et skrog som blir så stygt som jeg har sett mørkeblå skrog kan bli frivillig. -- Spørsmålet er vel egentlig, er mørkeblå skrog "no- go" hvis en skal gi kjøps-tips? Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 (redigert) Jeg hadde blått skrog som et av punktene på listen over hva jeg ikke skulle ha, men så ble det blått skrog allikevel. Har fått mange komplimenter på en fin båt, men den krever mere arbeid enn en båt med hvitt skrog. Slik blir det når man kjøper brukt båt, og utvalget av aktuelle båter ikke er særlig stort. Man får finne det beste kompromiet, og skrogfargen har neppe noen betydning for seilegenskapene. Hadde båten i tillegg hatt rullestor og teakdekk ville jeg nok valgt en annen, men blått skrog er ikke en "no-go" hvis jeg skulle anbefale en båt for en annen. Redigert 23.Mars.2017 av Nevermind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Ikke noe er vakrere enn en båt med blått skrog!. Krever at man rubber/polerer skikkelig hvert år, evt kan man lakkere. Sorte render vises ikke så godt som på hvit båt, jeg jeg opplevde min forrige båt som like lett å holde som en hvit totalt sett. Storparten av nye superyachts er forøvrig også blå. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Nevermind Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 (redigert) Vakkert. Vanskelig å argumentere for hvite skrog når man ser slike bilder :-) Redigert 23.Mars.2017 av Nevermind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 (redigert) her er en gunstig priset Hanse 400e jeg ville tatt med i vurderingen: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=66339426 Redigert 23.Mars.2017 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Ikke noe er vakrere enn en båt med blått skrog!. Helt enig :-) Et blankt og pent blått skrog er en fryd for øyet. Sitér dette innlegget Link to post
Milzit Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Vi er en familie på 5 og er også ute og kikker litt, selv om vi ikke har råd enda. Ser også det er mange Sun Odyssey 49 rundt ca. 2006 som begynner å komme endel ned i pris: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=92893545&fks=92893545. Jeg hadde 26 fot for mange år siden, men det var det kun meg:-) Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Hva menes med stuttjukt skrog? men har sett noen Dehler som ser helt jevlige ut. Stuttjukk er en annen betegnelse på liten og tykk eller klumpete. En Dehler 39, har flotte linjer, er skikkelig bygget, seiler godt og dobbel så dyr som en tilsvarende volumbåt. Problemet med mørke skrog, er at latskap er mer synlig. Det har vært en del tråder på forumet, der mottoet er at jo mer stuttjukk en båt er, jo mer båt får du for pengene. Det må gå an å mene at for eksempel Dehler, Arcona, Luffe, First, osv. er flotte båter og gode kjøp uten å få høre hvor mye mer fortreffelig stuttjukke båter er. Dersom det er campingvogn på sjøen man ønsker seg og ingenting annet, bør det være presisert i starten på tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Stuttjukk er en annen betegnelse på liten og tykk eller klumpete. En Dehler 39, har flotte linjer, er skikkelig bygget, seiler godt og dobbel så dyr som en tilsvarende volumbåt. Problemet med mørke skrog, er at latskap er mer synlig. Det har vært en del tråder på forumet, der mottoet er at jo mer stuttjukk en båt er, jo mer båt får du for pengene. Det må gå an å mene at for eksempel Dehler, Arcona, Luffe, First, osv. er flotte båter og gode kjøp uten å få høre hvor mye mer fortreffelig stuttjukke båter er. Dersom det er campingvogn på sjøen man ønsker seg og ingenting annet, bør det være presisert i starten på tråden. Når jeg søker på "stuttjukk"/"stuttjukt" så er dette første tråden som bruker uttrykket. Vet hva utrrykket betyr, men ikke hørt i båtsammenheng. Ja, kritiserte ikke båttypene du nevnte, men alluderte til at noen båttyper synes å ha ulik holdbarhet o fargen på gelcoat. TS skriver han ønsker hytte på sjøen, sikkert stor forskjell fra uttrykket om campingvogn på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 24.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2017 (redigert) Folk har ulike preferanser og godt er det. En kan sjelden forutsi hva man egentlig blir fornøyd med på sikt, så regn med at den første seilbåten ikke er den du har om 5-10 år. Trådstarter vil nok skjønne etterhvert som han ser nærmere på ulike båter at de har ulike sterke sider. Typisk for de som kjøper sin første seilbåt er at man blendes av romslighet og at inventaret er lyst og moderne. Man har også en frykt for at gamle båter er falleferdige, omtrent slik det er med brukte biler., mens man overhodet ikke har noen begrep om hva det koster med alt ekstratustyret man etterhvert finner ut er kjekt å ha. Husk at seilegenskaper bestemmes i stor grad av skrogform, kjølvektprosent og oppsett av rigg/seil, samt hvordan båten er utformet i cockpit, hvordan den er utrustet med godt plasserte og passende dimensjonerte vinsjer/blokker osv. Byggekvalitet er også veldig ulik mellom produsentene. Noen båter har dårligere rykte enn andre (men også disse elskes av sine eiere). Hva med å melde deg som mannskap i klubbregattaene i din lokale seilforening. Da får du sikkert prøvd deg på litt forskjellige båter, og ikke minst lært deg grunnleggende seiling. Så kan du diskutere litt med eierne om hva de legger vekt på, hva som er bra og hva som er dårlig. Kompromisser blir det uansett. Men skal love deg at det er stor forskjell i å seile kryss i 10 m/s med hhv Dehler39 nevnt over og f.eks en ren volum/turbåt på 33-35 fot. Redigert 24.Mars.2017 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
pacuare Svart 24.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2017 Men skal love deg at det er stor forskjell i å seile kryss i 10 m/s med hhv Dehler39 nevnt over og f.eks en ren volum/turbåt på 33-35 fot. Det er her en merker forskjell på båtstørrelse også. Komfort og fart underveis. Vi kom inn litt før en 40 fots seilbåt, han beskrev turen som ett mareritt. Han måtte stå og håndstyre mens sjøene feilde over både båten og han. Vi hadde hatt en helt fin seiltur, to rev og delvis innrullet genoa på kryss. Autopiloten styrte, hadde litt vann på dekk, men ikke i cocpit. Større båt og en båt som seiler godt gjør stor forskjell. Har aldri synes båten har vært for stor på havet, selv om alt er tyngre. Ref disusjon ver med stuttjukk, det finnes campingvogner på sjøen, det finnes volumiøse båter som seiler bra, og det finnes dyre båter som også seiler bra. Til normal bruk kan ett industirprodukt være veldig mye båt for pengene. Noen vil sette pris på at alt er litt bedre, og synes at dobbel pris er ok. Jeg liker ikke smal båt, gir ikke de egenskapene jeg ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.