Klstad Startet 20.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2017 Hei! Jeg var så uheldig å koble feil på + og - til startbatteriet. Etter at det skjedde så vil ikke landstrømladeren fungere. Sikringen gikk inne i selve boksen til landstrømladeren, og hovedsikringen til landstrøm ble utløst. Har byttet sikringen til landstrømladeren, og aktivert hovedsikring, men landstrømladeren vil fortsatt ikke virke. Er det noen som har tips til hva annet jeg må gjøre/sjekke? Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Kortslutning batteri hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 (redigert) Har du fått landstrøm til å virke igjen ? Antagelig utløst jordfeilbryter ein plass i nærheten av hovudsikring til landstrøm. Redigert 20.Mars.2017 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Klstad Svart 20.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Jeg har trykket inn jordfeilbryter som er ved automatsikringen til landstrøm. Ikke noe tegn til liv i landstrømladeren. Jeg har en 100A hovedsikring (mega fuse), er det mulig den kan ha røket (er ikke i båten nå)? I tillegg er jeg litt bekymret for om startbatteriet kan være skadet (skal måle det i morgen). Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 20.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Prøv å koble ut batteriladeren. Kan være en jordfeilsbryter på brygga også eller sikring? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 20.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 I tillegg er jeg litt bekymret for om startbatteriet kan være skadet (skal måle det i morgen). Jeg hadde vært mere bekymret for dynanoen. Stod hovedstrømbryteren slik at det er gjennomgang av strøm til dynamo så har du tatt diodene i dynanoen. Sitér dette innlegget Link to post
Klstad Svart 20.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Hovedstrømbryteren var heldigvis av. Skal sjekke dynamo/sikringer etc. nøyere i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 20.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 For å understreke hva "Pipe" sier: Dette er helt uproblematisk for startbatteriet. Det helt sikkert ikke der du har klart å lage problemer. Utgangen på laderen kan ha tatt skade. Om hovedbryteren har vært avslått, og dette bare er for startkretsen, er det godt mulig at ikke annet har tatt skade. Laderen må trolig fikses av en eller annen elektronikkfyr. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Viktig å oppgi type når man har slike spørsmål, kanskje et annet medlem har opplevd det samme med lik type lader. Den sikringen i laderen som du har byttet, sitter den på 220v eller 12v siden? Er du sikker på at du virkelig har 220V inn på laderen? Sitér dette innlegget Link to post
Klstad Svart 20.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Det er en Cristec CPS3 lader. Sikringen sitter på hovedkortet, 30A. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 21.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2017 (redigert) Hei, Kjenner ikke laderen, men det er ikke uvanlig at utgangen på laderen ryker om du kobler batteriet feil. Som regel lønner det seg ikke å reparere en slik lader... Redigert 21.Mars.2017 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.