Jump to content

Scanmar 31 1986 modell, noen som kjenner disse seilbåtene?

TITUS81P

Recommended Posts

Hei alle sammen  :smiley:

Jeg har drømt å eie en seilbåt i  noen år nå, og i år SKAL det skje!  :yesnod:

Budsjettet er på 150-200 000, men det er ikke så mange båter til salgs i den prisklassen rundt Bergen ennå, men jeg har funnet en jeg synes virker lovende. 

Det er en Scanmar 31 fra 1986. 

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=92541050

Eneste problemet er at jeg finner svært lite om Scanmar 31 på nettet. 

Er det noen av dere som kan hjelpe meg med det?

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig SCANMAR 31 hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Det jeg har lest og oppfattet generelt om Scanmar er at det er bra båter, og fabrikkny motor i 2008 er et stort pluss. Skulle jeg kjøpt 80-talls seilbåt idag ville Scanmar vært blant de interessante, men da kanskje helt 33 eller 35-foteren. Disse har stor akterlugar som ikke 31-foteren har.

Ellers så anbefaler jeg virkelig seilbåt. Det er bare å glede seg! Det kommer garantert mer for salg utover våren. Se etter båter hvor eventuelt originalt sjøvannskjølt motor er byttet ut med nyere ferskvannskjølt, det vil spare deg for mye bryderi og kostnader.

Hei igjen. 

Takker igjen for alle innspill  :smiley:

Da har jeg vært på befaring og sett på båten. 

Mye var oppgradert de siste årene, men det var en del mangler. 

Det lakk fra mansjetten/mastekragen og i følge eieren måtte han pumpe båten en gang i uken dersom det hadde regnet hele uken. 

Da vi åpnet luken i gulvet var kjølen full av vann. Må en ut med hele masten for å fikse noe slikt, eller er det en grei sak?

Vindexen var ødelagt, men eier hadde ny liggende.

Det samme gjaldt for vindmåleren.

Jeg fikk ikke sjekket tilstand på seilene, men hovedseilet var 10-11 år gammelt. 

Fremme i forpiggen, i et skap langs bauen, var veggene misfarget, kanskje mugg som er blitt vasket vekk. 

Jeg kan vel ikke forvente at en båt er feilfri når den er så gammel, likevel vil jeg ikke "kjøpe meg selv arbeid".

Hva tenker dere? 

Vann som renner inn gjennom mast/krage er et ganske vanlig problem på båter fra denne tiden. Du kan lage en ny krage med et stykke tykk, armert presenning som du former som den originale kragen og limer den godt i skjøten så den blir helt tett. Deretter må den festes skikkelig rundt mast og mot dekk. Dessverre kan det være vanskelig å gjøre selve masten helt tett - jeg er sikker på at det finnes flere tråder her på Båtplassen om hvordan man skal tette en mast så det ikke renner vann gjennom den.

Å bytte Windex går raskt hvis du først kommer deg opp i mastetoppen.

Når du sier vindmåler, mener du da giveren til et instrument nede, som viser vindretning og -styrke? Det kan bli verre hvis det er vanskelig å få tak i erstatning (pga f.eks. gammelt og ukurant utstyr). Og er du sikker på at det er måleren i toppen som er problemet og ikke f.eks. kabelen?

10-11 år gamle seil kan være alt fra nesten nye til helt utblåst og ferdige. Må du bytte begge seil tipper jeg du må legge ca 30.000,- på bordet for to nye.

Når det gjelder misfarge på vegg så får du bare spørre selger om det skyldes lekkasje, sopp/mugg eller noe annet. Hvordan var lukten nede i båten? Luktet det gammel båt, jord/kjeller, diesel, kloakk eller andre negative lukter?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Guest Avmønstret#

Jeg kan vel ikke forvente at en båt er feilfri når den er så gammel, likevel vil jeg ikke "kjøpe meg selv arbeid".

Hva tenker dere? 

Hmm, om du har en prisramme på 150-200 og ser på seilbåter fra 80 tallet så tror jeg du skal treffe veldig godt for å ikke "kjøpe deg arbeid". 

Ang de tingene du så på så tenker jeg "småplukk", som du nesten må forvente i prisklassen. Men kanskje viktigere, hvordan var tilstanden på løpende og stående rigg? Altså både seil, fall, vant osv. Slike ting er dyrt å skifte. 

Og på såpass gammel båt, kjølbolter, skrog foran/bak kjøl. Opplagring av ror osv. 

Motor?

Prøv å fokuser på de store tingene. At et gammelt vindinstrument ikke virker eller vindexen er knekt er på en måte ikke særlig relevant, hverken i forhold til det ene eller det andre :-)

Kjenner ikke Scanmar 31, men har selv en Scanmar 33 fra 1985 som jeg er meget godt fornøyd med. Solid båt som går mykt i sjøen og seiler bra. Ser at skrogformene på 31 og 33 foteren er nermest identiske. Inredningsløsningene er også ganske like, med bad akter ved nedgang og kjøkken/ bysse til babord ved nedgang, fungerer fint både i sjøen og i havn.

Ny motor er en stor oppgradering og kommer fort på 80 til 100000 om et verksted gjør jobben. Har i min Scanmar en Volvo D1 30 med s130 drev og trebladet foldepropell, gir maks seilfart og enkel manøver i havn.

De tingene du påpeker er knapt "småplukk", og representerer ikke store beløp. Med en båtsmannsstol og litt hjelp kommer du enkelt opp i masta og kan utbedre feilene der, og benns.se har mastekrager som kan monteres med masta oppe. Koster omkring 700 kroner.

Har et tilsvarende skap i forpigg og har opplevd at ting der har hatt litt mugg om døra står lukket gjenom vinteren.

Spøsmålet er, likte du båten og løsningene?? Om så, få med selgeren ut og prøv seilene.

Tror du skal lete for å finne noe mye bedre i denne prisklassen.

Litt arbeid, ja det følger automatisk med en gammel båt men er også litt av morroa!!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...