Jump to content

Alarm for lav spenning ved oppstart VP Kad43 selv dynamo går

Goodspeed

Recommended Posts

Jeg har av og til opplevd ved kaldstart (og når jeg ikke har ladet batteriene på en stund) at alarm for lav spenning kan gå. Dynamoen sviver bra og alt ser fint ut. De gangrene det har skjedd har jeg stoppet motor og startet opp igjen nesten umiddelbart, og da virker alt som normalt. Batteriene er ikke i nærheten av å være utladet, så lurer på om dette er signal på at det kan være dårlig kobling noen plass, eller om det er slik som kan skje ved kaldstart og lenge siden forrige bruk til tider? Jeg har aldri fått alarm for dette når motor mens motor har vært i gang/underveis ellers.

Noen som har vært borti dette?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Har du prøvd å ruse motoren litt opp i turtall like etter start ? Ikke mye, men 1000 til 1500 omd. Som regel starter ladingen da. Hvis det hjelper er det trolig en feil som ikke er helt uvanlig. Da er det litt for lite strøm inn på dynamoens ladelyskontakt , D+ på dynamo. Lading starter på den lille strømmen som tilkommer dynamo via ladelampen.

Jeg måtte bytte ladelampe i min gamle motor da pæra var gått. Den nye pæra var bare på 0,5 watt eller deromkring, mens den gamle sikkert var 2 - 3 watt. Det medførte at lading ikke starter før jeg ruste motoren litt etter start. Litt tykkere glødetråd i pæra slipper mer strøm inn på dynamo enn en tynn glødetrådtråd og dermed starter ladingen.

Men tror ikke det hjelper å bytte pære på din, da din har alarmen samt en diode og noe fjas som strømmen også skal passere som jeg ikke er helt sikker på hvordan fungerer.  Er det denne feilen er det ikke alvorlig, så lenge du passer på at lading starter, men plagsomt er det jo. Har lading først kommet i gang betyr det ingenting hvilken pære som står i.

Turteller er vel død når dette skjer, men er det dødt i de andre instrumentene også kan det være en annen feil.

Redigert av hegra (see edit history)

Takk, skal sjekke ut det med å ruse motoren om det skjer igjen. Det har ikke vært et veldig stort problem, har kun skjedd et par-tre ganger, og kun ved kaldstart. Så kan jo godt hende at det er det du sier. Turteller er ikke død og dynamo og alt sviver fint ser det ut som. Takk for tips, skal sjekke dette ut.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Litt rart hvis turteller virker mens ladelys lyser Den trodde jeg tok signal fra dynamo og skulle ikke virke før lading var i gang Mulig jeg tar feil Du har sikkert et volmeter også som du kan ta en titt på neste gang det skjer og stiger det opp mens ladelys lyser er jo ladingen i gang Det kan jo være noe annet som er galt da. Om du har et VSR rele som fordeler ladingen og releet senser på forbruksbatteri så kan vel det du beskriver også skje I hvert fall i teorien Da har du ca 12 volt på instrumenter og over 13 på dynamo før releet kobler inn men tviler litt på denne teroien

Redigert av hegra (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...