bph Startet 10.Mai.2003 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2003 Sakset fra boarding.no: "Norske myndigheter går inn for obligatorisk båtførersertifikat for 16-åringer fra nyttår. Det skal også innføres hastighetskontroller med laser på sjøen. –Vi mener at innføring av obligatorisk båtføreropplæring kan være et skritt i riktig retning for å øke forståelsen av hastighet og de problemer det kan skape til sjøs. Dessuten kan det skape forståelse og respekt for de hastighetsbestemmelser som innføres, sier prosjektleder Reidar Sundvor i Kystdirektoratet til Aftenposten. Et sakkyndig råd i Sjøfartsdirektoratet går inn for obligatorisk båtføreropplæring for alle 16-åringer som skal kjøre båt med motor på 10 hk eller mer. Ordningen vil tre i kraft fra 1. januar neste år." Et meget fornuftig tiltak Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 10.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2003 Hei "Ungdom" finnes i alle aldersgrupper, bare de for nok hestekrefter til disposisjon. Det burde være påbudt for alle som ferdes på vannet og ha båtførerbevis. Kanskje med unntak for kano, kajakk etc. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 10.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2003 Hvorfor gjøre ting helt, når man kan gjøre det stykkevis og delt? Dette høres helt tullete ut. 16 åringer må ha lappen, mens 17 åringer kan bare bare kjøre ivei hvis jeg har forstått det riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 10.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2003 Greit nok at man begynner med 16 åringene. Problemet er bare at det vil ta 44 år før alle under 60 har båtførerbevis. Det er vel ett begrenset anntall plasser man kan ta dette kurset + internett. Så hvis alle skal ha bevis innen en viss dato, blir det vel kaos. Ett lite forslag. Alle under 20 år 1. januar 2004 Alle under 30 år 1. januar 2005 Alle under 40 år 1. januar 2006 Alle under 50 år 1. januar 2007 Alle under 60 år 1. januar 2008 De over 60 har vel rast fra seg og kan slippe å sette seg på skolebenken igjen En annen ting er hvor skal politiet få resursene til å ha "radarkontroll" på sjøen fra? Har full forståele for at man trenger fartsgrenser på sjøen. Men det er det med kontrollen da. Neste forslag blir vel en hel haug med fotobokser, som tar bilde av båten fra siden når den passerer. Slik at man får med seg reg. nummeret. Ved å zoome inn bilde kan man itilleg til registrering av fart, også få med seg om føreren tar seg en pils mens han kjører. PS. Ikke tips noen politiker om dette med fotobokser. De kunne tent på ideen. Per Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Gerhard Svart 10.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2003 Neste forslag blir vel en hel haug med fotobokser, som tar bilde av båten fra siden når den passerer. Slik at man får med seg reg. nummeret.Så lenge det ikke er påbudt å registrere båten, så er det vel vannskelig å gjennomføre dette. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 11.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2003 Greit nok at man begynner med 16 åringene. Problemet er bare at det vil ta 44 år før alle under 60 har båtførerbevis. Det er vel ett begrenset anntall plasser man kan ta dette kurset + internett. Så hvis alle skal ha bevis innen en viss dato, blir det vel kaos. Obligatorisk båtførerprøve/bevis har vært diskutert i årevis, i flere møter i Sakkyndig råd for fritidsbåter og i Nordisk Båtråd (som omfatter de største båtorganisasjonene i Sverige, Danmark, Finland og Norge og hvor KNBF representerer Norge). Det beste man kan si om obligatorisk båtførerbevis for 16-åringer er at det er bedre enn ikke noe. Det er jo ikke de unge som er problemet! Statistikken viser at ungdom er svært sjelden representert på ulykkesstatistikken og i politiets bøteregister. Det er 40-50 åringer i store cabincruisere og daycruisere som er problemgruppen! Derfor mener noen at båtførerbevis bør være obligatorisk for alle, men problemet er at det store flertallet av båtførerne er erfarne båtfolk som beviselig klarer seg godt på sjøen og som har de nødvendige kunnskaper og vel så det. Problemet med uvettig adferd på sjøen gjelder et mindretall som dessverre gjør dette til et problem for et flertall. Et krav om obligatorisk båtførerbevis for alle vil nødvendigvis også gjelde det store flertallet av erfarne og dyktige båtfolk. Derfor har KNBF fremmet et diskusjonsforslag om at båtførere som har eid og brukt fritidsbåt i minst 5 år skal kunne få båtførerbevis mot å avgi en egenerklæring, attestert av 2 andre båtfolk, om at de har de nødvendige kunnskaper om sjøveisregler og elementær navigasjon. Dette er selvfølgelig ingen garanti for at vedkommende virkelig har disse kunnskapene, men det gjør det i alle fall mulig å frata dem båtførerbeviset og retten til å føre båt hvis de blir tatt for uvettig adferd på sjøen. Et slikt tiltak vil trolig være forebyggende og kanskje bidra til å redusere problemet med uvettig adferd.På den annen side har Sjøfartsdirektoratet nå lansert en forenklet og forbedret båtførerprøve som kan tas på PC hos foreløpig ca. 70 godkjente teststeder over mesteparten av landet. Antall godkjente teststeder utvides fortløpende og kan komme opp i 400. (Se www.sjovett.no) Dette vil gjøre det relativt enkelt og lettvindt for de fleste å ta båtførerbeviset uten å måtte gå på lange og kostbare kurs, hvis det i det hele tatt finnes noen kurstilbud i nærheten av bostedet. Dette gjør det også mulig å ta båtførerbeviset ved å tilegne seg kunnskapene ved selvstudium. Som medlem av Sakkyndig råd for fritidsbåter og Nordisk Båtråd er jeg meget interessert i å få synspunkter fra dere her på "Baatplassen" som kan brukes i det videre arbeidet med denne viktige saken. På forhånd takk for hjelpen! Hilsen Jan Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
bliss X Svart 11.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2003 Hvis de som steller med dette er enige om at det ikke er 16 åringene som er problemet, hvorfor i all verden skal da 16 åringene belemres med dette? Det ser ut for meg som man her gjør noe for at omverdnen skal se at det skjer noe, i steden for å sette in tiltak der problemet er størst. Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 11.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2003 Etter mitt syn er det riktig å få et bevis på at man har minimumskunnskap for å kunne ferdes som båtfører. Det trenger vi. Det jeg reagerer på er at det tydeligvis planlegges en ny måte å flå folk på. Dette med laserkontroll virker på meg helt høl i hue. Se på veien, der hat vi varsling bilister imellom ved radar/laser kontroll. Ved fotoboksene står alle på bremsen for å få ned hastigheten for så og gi på igjen etter boksen. Leste ifjøor at svenskene hadde hatt laserkontroll i Mollesund. Er det for våre myndigheter et poeng å ta etter alle dumme ting svenskene gjør? Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 11.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2003 Jeg antar at prinsippet er at man ikke skal ta fra noen en rettighet de allerede har. Dette prinsippet har vi også sett i forbindelse med førerkort. - Har du gammelt nok førerkort (det grønne) for bil så kan du kjøre lett motorsykkel. - Jeg som er litt yngre kan kjøre moped, uten mopedlappen. - Jeg kan også kjøre lastebil inntil 7500 kg. Noe av dette må man ha stempel i førerkortet for å opprettholde. Men, dersom de i dette tilfellet ønsker å gjøre noe med 40- åringene, så tar det 20-30 år før dette har noen effekt. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 11.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2003 Laserkontroll - fartsgrense. Det er fartsgrenser i mange sund og farvann, den mest alminnelige er fem knop. Hvordan skal denne håndheves? Mange steder kan det være en 2 knop strøm. En logg måler hastigheten gjennom vannet - er den riktig kalibrert viser den f.eks. 5 knop, men farten over bunnen kan være 7knop. Hva da? Man kan vel ikke forlange at alle måler egen hastighet over bunnen med GPS? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 12.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2003 Selv om det av og til kan være "under tvil" , så vil jeg allikevel tilskrive politiet nok fornuft til at dette ikke blir en jakt på dem som holder en knop eller to over fartsgrensen i trange sund, det være seg medstrøms eller motstrøms. Der skulle allikevel være nok å ta av blant dem som holder det doble, tredoble og tildels tidoble av fartsgrensen gjennom trange passasjer, i nærheten av badeplasser, innimellom seilere, foran svære nyttefartøyer, osv, osv, osv Såvidt jeg kan se koker det hele ned til FORNUFT, både hos båtførere og hos myndighetene! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Amorosa Svart 12.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2003 Helt enig med deg Poseidon. Jeg ser virkelig fram til å kunne ha kaffen der han hører hjemme, nemlig i koppen. Tror nok at del fleste bør man ikke bruke laser på i det hele tatt. Erfaring fra mitt eget hjemsted hvor bisvermen er tildels meget stor i juli måned, og hvor det virker som om de fleste har bare 2 timer ferie og dermed prøver å være framme før de egentlig har dratt. Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 12.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2003 Selv om det av og til kan være "under tvil" , så vil jeg allikevel tilskrive politiet nok fornuft til at dette ikke blir en jakt på dem som holder en knop eller to over fartsgrensen i trange sund, det være seg medstrøms eller motstrøms.Min kontakt med sjøpolititiet tyder på at du har rett, Poseidon. I alle fall får vi håpe at du har det!Bortsett fra kommentaren fra Lasse, og takk for den, har jeg ikke fått noen svar på mine spørsmål rundt båtførerprøven og er fremdelses meget interessert i å høre hvilke synspunkter folket på Baatplassen har på den problemstillingen.... Hilsen Jan Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Lijanka Svart 12.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2003 Jeg mener at alle som ferdes i båt over en viss størrelse eller et bestemt fartspotensiale bør ha et sertifikat (båtførerbevis). Greit nok at mange har gode kunnskaper etter mange år på sjøen - men da burde det vel også gå greit å bevise dette gjennom en godkjent prøve?! Denne bør da være enkel å ta f.eks via nettet og koste et minimum. Forøvrig tror jeg noen såkalte erfarne båtfolk vil lære noe nytt gjennom f.eks et kurs uansett. Det er mitt inntrykk at enkelte TROR de kan en masse fordi de har ferdes på sjøen i noen år. Flaks - og andres dyktighet - kan ha reddet en del situasjoner... "Derfor har KNBF fremmet et diskusjonsforslag om at båtførere som har eid og brukt fritidsbåt i minst 5 år skal kunne få båtførerbevis mot å avgi en egenerklæring, attestert av 2 andre båtfolk, om at de har de nødvendige kunnskaper om sjøveisregler og elementær navigasjon. Dette er selvfølgelig ingen garanti for at vedkommende virkelig har disse kunnskapene, men det gjør det i alle fall mulig å frata dem båtførerbeviset og retten til å føre båt hvis de blir tatt for uvettig adferd på sjøen. Et slikt tiltak vil trolig være forebyggende og kanskje bidra til å redusere problemet med uvettig adferd" - dette tiltaket har jeg ingen tro på - nettopp på grunn av det du selv sier: Dette gir ingen garanti. Kunne selfølgelig vært noen kroner å tjene for enkelte dersom man ville "låne bort" sin signatur... Dette blir en slags mellomløsning som hverken er fugl eller fisk. Enten så bør man ha obligatorisk bevis - eller så bør man ikke ha det. Personlig så kan jeg heller ikke skjønne hvorfor det er så stor motstand mot obligatorisk opplæring. Det er liksom greit (ingen diskusjon) at man skal måtte ha et sertifikat for å kjøre rundt på land med 100 kilo (moped) i 50 km/t - men dersom man er på vannet så kan man rase rundt med 5 tonn i 60-80 km/t og det skal holde å være 16 år..! Hvor er logikken i dette?? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 12.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2003 Jeg er helt enig med deg. Skal det gjøres noe så innfør obligatirisk bevis for alle, og ikke bare 16 åringene Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 12.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2003 Jeg er helt enig med deg. Skal det gjøres noe så innfør obligatirisk bevis for alle, og ikke bare 16 åringene Så enig, så enig - med en liten tilleggskommentar: Selv om et båtførerkurs vanligvis er kun ca 25 timer, så kan det allikevel bli et kapasitetsproblem å få kjørt mange nok gjennom kursene. Derfor ville jeg se fordeler med en løsning i retning av: straks for 16-åringer (eller gjerne alle under 20) - og deretter obligatorisk for alle uansett alder om 3 år. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
bliss X Svart 12.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2003 Ja, det kan selvsagt ikke innføres over natten, men over en periode på flere år. Sitér dette innlegget Link to post
Lijanka Svart 12.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2003 Skal vi si innen 2006?! Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 12.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2003 Takk for vettuge synspunkter! Det nye opplegget til Sjøfartsdirektoratet gjør det vesentlig lettere og billigere å gjennomføre prøven. Opplegget ble lansert på årets "Sjøen for alle". Det var mange "erfarne" skippere som prøvde seg og strykprosenten var overraskende høy, hvilket bekrefter synspunktene ovenfor. På den annen side; er det relevant å kreve båtførerbevis av absolutt alle eller skal kravet om båtførerbevis baseres på en kombinasjon av fartøyets størrelse og/eller fartspotensiale Et annet spørsmål er om ikke kursvirksomheten bør tilpasses båtfolkets behov for opplæring og ikke på et krav fra myndighetene??? Det er denne typen diskusjon som har gjort det så vanskelig å komme frem til en konklusjon som kan aksepteres av et flertall. Spørsmålet bør kanskje også sees i sammenheng med at mange hevder at friheten på sjøen ikke må begrenses av alsken lover, regler og forskrifter Jeg ser frem til å lese flere kommentarer her på Baatplassen! Hilsen Jan Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
rabben Svart 12.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2003 På den annen side; er det relevant å kreve båtførerbevis av absolutt alle eller skal kravet om båtførerbevis baseres på en kombinasjon av fartøyets størrelse og/eller fartspotensiale Hilsen Jan Og hva med alle båtene som går i ferskvann rundt omkring, ser liten vits i å avlegge en prøve om navigasjon og fyr karakteristikker når man bare kruser rundt på mjøsa, Hurdalsjøen og Øyeren Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 12.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2003 Denne problemstillingen er slett ikke ny. I boka Yachtseilas av Halfdan Hansen - utgitt i 1945 Står det følgende: For noen år siden kom det fram et forslag om skarpere kontroll med småbåter i sterkt beferdet farvann, og i den hensikt skulle alle båtene være registrert og merket med nummer, og eieren eller føreren ha et båtførerbevis. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 12.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2003 .... er det relevant å kreve båtførerbevis av absolutt alle eller skal kravet om båtførerbevis baseres på en kombinasjon av fartøyets størrelse og/eller fartspotensiale ...Et annet spørsmål er om ikke kursvirksomheten bør tilpasses båtfolkets behov for opplæring og ikke på et krav fra myndighetene??? Det er denne typen diskusjon som har gjort det så vanskelig å komme frem til en konklusjon som kan aksepteres av et flertall. Spørsmålet bør kanskje også sees i sammenheng med at mange hevder at friheten på sjøen ikke må begrenses av alsken lover, regler og forskrifter .... La oss tenke oss følgende utgangspunkt. Vi har en gruppe dyktige skippere som aldri har stått til rors i annet enn store hurtiggående Cabincruisere. En annen gruppe er vel kvalifiserte seilere, de har på sin side aldri ført en Cabincruiser. La disse bytte fartøyer, la de ferdes i områder med relativt stor trafikk. Det ville vel ikke gått helt problemfritt? Vel, på landejorda har vi forskjellig opplæring og krav til førerkort etter typen kjøretøy: Moped, motorsykkel, tung motorsykkel, traktorer, personbiler, lettere lastebiler, tunge lastebiler, busser. Kanskje bør det stilles forskjellige krav til førerere av ulike båter? Sannelig om jeg vet hva som er relevant å kreve av båtførerbevis. Tvilen styrkes ytterligere når byråkratene åpenbart har "jumped to some kind of strange conclusions" med utspillet om krav om sertifikater for 16-åringer. Jeg undres på hvor god innsikt man har på direktoratnivå når noe slikt kastes ut til almuen! Jeg tror de sentrale bruker-båt-organisasjonene bør inn på arenaen. NSF og KNBF. Montro om man ikke bør gå innom tenkeboksen i første omgang. Utsagnet *nordmenn er født med ski på beina* skal visstnok innebære en slags nasjonal sannhet. Med bakgrunn i nordmenns liv og virke i over 1000 år langs vår kyst hadde en erkjennelse om hva båten har betydd for vår kultur og historie vært vel så mye på sin plass. Dette skal vi begynne å tukle med i form av sertifikater for 16 åringer. Gjør en ordentlig jobb! Her trengs et beslutningsgrunnlag av høy kvalitet, et slags *NOU - dokument for båtfolket*. Fakta må legges til grunn. Kort skissert ved stikkord kan jeg tenke meg en prosess a la dette hvor myndigheter, KNBF og NSF er med: a) Virkelighetsbeskrivelse. Hva består problemene i? Konkretiser hvor innsatsen bør rettes. b) Utarbeid handlingsplan og program. c) Bruk båtforeninger og seilforeninger i opplæringsammenheng. God opplæring i lokalmiljøet! Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 13.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2003 Båtførerbevis for alle, er jeg sterkt i mot. Hvem som helst kan jo f.eks. prøve å fortelle min Far på noenogsytti, og mange av hans likesinnende, som nærmest er født i båt, samt hatt båt og fiske som både jobb, hobby og transportmiddel i hele sitt liv, at de nå må ta seg Båtførerbevis Jeg ønsker Dere bare lykke til :wink: Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 13.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2003 Jeg tror de sentrale bruker-båt-organisasjonene bør inn på arenaen. NSF og KNBF.Takk nok en gang for fornuftige synspunkter. Til orientering er både Norges Seilforbund, Redningsselskapet og KNBF representert i Sakkyndig råd for fritidsbåter. Jonny treffer spikeren på hodet i sitt innlegg! Nettopp derfor er det vanskelig å finne frem til en løsning som er akseptabel for et flertall og det er da også bakgrunnen for vårt diskusjonsforslag for om mulig å finne frem til et "felles multiplum" som i alle fall kan være bedre enn ingen krav i det hele tatt. Slik utviklingen har vært de senere årene, med flere større og raskere båter med "sjåfører" til rors, vil nok et obligatorisk båtførerbevis tvinge seg frem før eller siden. Da mener vi i KNBF at det er viktig å finne frem til en akseptabel løsning før myndighetene tvinger nye lover og regler ned over hodet på båtfolket. Hilsen Jan Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Mini Svart 13.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2003 I denne sammenhengen blir nok et spørsmål om akseptabelt for alle et retorisk spørsmål, desverre. Her må nok noen skjære brått og brutalt igjennom og si alle eller ingen. For en kan jo stille spørsmål ved grensen på 15 mtr., hvorfor er det slik? Hvorfor skal ikke denne grensen gå ved: 8 mtr., 10 knop og 10 hk.? Skal dette gjennomføres, mener jeg at man nok bare må skjære igjennom, og si: Slik er det (eller skal det være). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.