CB. Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Nå prater du litt mot deg selv Lasse. Det er ingen hjelp i og vite at noen kan reglene dersom reglene ikke følges. Det blir en falsk trygghet der du lurer deg selv. Båtfører prøven er nyttig men totalt meningsløs med mindre den blir fulgt opp av en praktisk eksamen i likhet med bil sertifikatet. Først da kan en få hevet standarden. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
bliss X Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Det er ingen hjelp i og vite at noen kan reglene dersom reglene ikke følges. For meg er det til stor hjelp å vite dette, selv om det ikke er det for deg. Du kan umulig vite hva som er til stor hjelp for meg. Jeg er enig med deg i at praktisk opplæring hadde vært det det beste, men som en minimumsøsning får man forsikre seg om at alle har lært sjøveisreglene. De fleste vet hvilken side av veien de skal kjøre på når de kjører bil. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Pettersand - beklager, men jeg så ikke for meg at man sånn bare uten videre kunne ta seg en tur med en Boeing uten passasjerer så hele mitt argument falt jo derved bort! Å kjøre båt uten å ha avlagt en teoretisk prøve uten undervisning eller dokumentasjon på praktisk kunnskap er å sammenligne med å fly en Boeing uten passasjerer uten flysertifikat. Sakligheten når stadig nye høyder, og det er jo bra. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
CB. Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 For meg er det til stor hjelp å vite dette, selv om det ikke er det for deg. Du kan umulig vite hva som er til stor hjelp for meg. Mulig jeg er for dum men kan egentlig ikke skjønne nytteverdien av å vite at noen kan reglene dersom de ikke følger reglene. I min verden så er jeg mere opptatt av at reglene blir fulgt,mulig jeg er for praktisk anlagt Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Astor Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 At alle vi som ferdes på sjøen har en minimumskunnskap i Sjøveisregler hjelper til at det blir bedre, selv om noen alltid finner på noe annet. Jeg ser fram til at de nye reglene blir innført. Jeg har spurt før om når de nye reglene blir innført? Spesiellt inne ved Oslo er båtrafikken så tett med mye rar kjøring. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Seiljåtten Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Båtførerprøven bør kunne utføres langt rimeligere enn 1 milliard. Legg ut pensum gratis på nett, og la folk ta eksamen på nett. Så kan de printe ut en egenerklæring og levere den sammen med prøveresultatet til nærmeste biltilsyn. Der har de utstyr og det meste for å trykke et sertifikat. Dette bør kunne gjøres for etpar hundrelapper, og en viktig detalj. Dette sertifikatet bør politiet ha rett til å inndra. Lages disse internettsidene morsomt nok med spill, tester, og lek, vil ungdommen kanskje surfe rundt her og lære masse hvis de har interesse av båt. Lages de med en undertone av :nono: , blir sidene urørt. Å gjøre sertifikatet obligatoriskt bør komme siden. I første omgang bør det føre til forsikringsrabatt. Det viktigste er at det signaliseres en klar offentlig retning om hvor det bærer. Når det da innføres blir det uten et rush av båtfolk i siste liten. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Nå høres det jo ut som om båtførerprøven er ett skjellsord så jeg vet ikke om jeg tør innrømme at prøve er avlagt og bestått i dag........ Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Mulig jeg er for dum men kan egentlig ikke skjønne nytteverdien av å vite at noen kan reglene dersom de ikke følger reglene. I min verden så er jeg mere opptatt av at reglene blir fulgt,mulig jeg er for praktisk anlagt Hvis du kjører bil på en smal vei, og det kommer en bil imot: 1: Du kan med en viss sikkerhet anta at vedklommende vet hvilken side av veien han skal kjøre på 2: Du aner ikke om vedkommende kjenner til hvilken side av veien han skal kjøre på. Hvilke at de to alternativene passer deg best, Contraband? Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Ingen av de 3. At han følger vegtrafikk loven. Den kan også overføres til det maritime miljøet, høyre regelen, ergo kan folk dette allerede. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Astor Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Lages disse internettsidene morsomt nok med spill, tester, og lek, vil ungdommen kanskje surfe rundt her og lære masse hvis de har interesse av båt. Lages de med en undertone av :nono: , blir sidene urørt. Her ligger det ann til fusk og fanteri. Å sitte hjemme å avlegge en eksamen har ingen verdi. Her vil det flomme over av ferdige fasiter med en gang. Det man trenger er å få folk til å forstå sjøveisreglene og holdingene som man ferdes under på sjøen. Det vil vi aldri oppnå med spill og mosomheter på nettet. Her må det en lærer til med maritim bakgrunn som vet hva han snakker om. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Seiljåtten Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Her ligger det ann til fusk og fanteri. Å sitte hjemme å avlegge en eksamen har ingen verdi. Her vil det flomme over av ferdige fasiter med en gang. Det man trenger er å få folk til å forstå sjøveisreglene og holdingene som man ferdes under på sjøen. Det vil vi aldri oppnå med spill og mosomheter på nettet. Her må det en lærer til med maritim bakgrunn som vet hva han snakker om. Det vil helt klart være noen som jukser på eksamen. Disse personene har imidlertid skrevet under på at de ikke har jukset, og har dermed bestått pensum. Altså kan man regne dem som kyndige når ulykker skjer. Dessuten kan man ta fra dem sertifikatet, og det er her mulighetene ligger. Tillit er bra, kontroll er bedre. Av personer som får sertifikatet inndratt kan man feks kreve eksamen avlagt på offentlig godkjent sted. Annen straff kan være at man må gjennomføre forskjellige typer kurs innen ferdsel på sjøen. Dermed straffes kong Salomo like hardt som Jørgen hattemaker. Bøter er enkle å betale, et inndratt sertifikat der man må ha en godkjent eksamen før utlevering svir for alle. Gjengangere blir rett og slett tvunget til kunnskap.... Om det hjelper? Vet ikke, vi har jo et kunnskapsbevis i trafikken, og jeg ser stadig villmannskjøring. Det som skremmer 18 åringer er blå lys og inndragning av sertifikat. Kanskje det skremmer oss båtfolk også. Vi er jo ofte like glade i båtlivet som 18 åringer er i bilkjøring. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Jeg tror også at båtførerprøven må avlegges på en formelle måte, men selve læring må kunne ivaretaes på mange måter, også som kurs på nettet. Det viktige nå i startfasen er etter min meninge å først kreve opplæring m/ påfølgende eksamen av ferske båtførere som skårer høyest på skade og ulykkestatistikken. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Kan ikke fortså at det er nødvendig med noe kurs hvis man ikke har lyst eller rå til å gå på kurs. Det er bare å kjøpe en bok, lese den og deretter gå opp til eksamen. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 først kreve opplæring m/ påfølgende eksamen av ferske båtførere som skårer høyest på skade og ulykkestatistikken. gjør de det????? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Sertfiktat tror jeg ikke har noen prevantiv virking. Og om det har så er det nok svært lite. Fora som BP har nok mye større påvirkingskraft enn et sertifikat har, spesielt i denne settingen. Så kanskje det kunne være en ide om å heller se på hva BP (dvs vi som brukere) kan gjøre for å ta et tak for sikkerheten til sjøss? Personlig så tror jeg folk som søker slike fora har allerede kommet et godt stykke på vei når det gjelder å tenke på sjø og hva det inne bærer. Når det er sagt og med fare for å bli stemmplett rasist så må jeg si at alle jeg snakket med på sjøen på vei fra Holmestrand til Tananger var utlendinger. Og av disse så var det uhyre sjeldent at jeg så reddningsvest. Regel 1 som vi får inn med morsmelka er jo at vi ikke skal stå i båten... det var folk over alt. Alt formange i enkelte båter. just my 5 cents Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 ......kreve opplæring m/ påfølgende eksamen av ferske båtførere som skårer høyest på skade og ulykkestatistikken. Hvor har du den statistikken fra???? ... eller er det bare en påstand? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 ...Legg ut pensum gratis på nett, og la folk ta eksamen på nett. Så kan de printe ut en egenerklæring og levere den sammen med prøveresultatet til nærmeste biltilsyn. Der har de utstyr og det meste for å trykke et sertifikat. Dette bør kunne gjøres for etpar hundrelapper, og en viktig detalj. Dette sertifikatet bør politiet ha rett til å inndra. Lages disse internettsidene morsomt nok med spill, tester, og lek, vil ungdommen kanskje surfe rundt her og lære masse hvis de har interesse av båt. Lages de med en undertone av :nono: , blir sidene urørt. Å gjøre sertifikatet obligatoriskt bør komme siden. I første omgang bør det føre til forsikringsrabatt. Det viktigste er at det signaliseres en klar offentlig retning om hvor det bærer. Når det da innføres blir det uten et rush av båtfolk i siste liten. Mulig jeg er gått ut på dato Men sorry, dette er er det merkeligste innlegg i denne debatten jeg har hørt/sett. Er det ikke nok lek og spill i skole og fritid i dag? Skal det ikke lengre stilles krav til litt innsats på NOE felt? Blir førerprøven med teori og praksis LEKT inn? Eksamensfrie skoler, "hjemme-eksamen", senkede krav ved opptak til høyere utdanning osv. Ikke rart at den norske skolen har ramlet på de fleste ratinger! Man leker ikke ved kjøring av båt eller bil; BØR i hvert fall ikke gjøre det. Sorry, klarte ikke å dy meg! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.