Jump to content

Innfører båtsertifikat for de yngste

bph

Recommended Posts

Båtførerbevis for alle, er jeg sterkt i mot.

Hvem som helst kan jo f.eks. prøve å fortelle min Far på noenogsytti, og mange av hans likesinnende, som nærmest er født i båt, samt hatt båt og fiske som både jobb, hobby og transportmiddel i hele sitt liv, at de nå må ta seg Båtførerbevis    :seeya:

Jeg ønsker Dere bare lykke til  :wink::lol: :lol:

Jonny,

På et båtførerkurs for et par år siden hadde jeg en deltager i godt voksen alder, som hadde drevet fiske hele livet, ut fra en av de mindre havnene på Jæren. Han kjente hver en grunne i området så for ham var staker og sjømerker stort sett overflødige.

Derfor hadde han heller ikke den fjerneste peiling på betydningen av hverken lateral- eller kardinalmerker. Blinking med 3, 6, 9 osv raske blink var også fullstendig ukjent. Lengde- og breddegrader kjente han mest fra kryssordoppgavene.

Men det som skjedde da han begynte å se sammenhenger  -  det var veldig interessant. Han fikk den ene aha-opplevelsen etter den andre, han syntes det var så moro å lære hvordan disse systemene var bygget opp. Han pugget sjømerker og koste seg stort på hele kurset  -  og da han hadde fått Båtførerbeviset hadde jeg ham en gang med som rormann på en ryfylketur med "Gamle Salten".

Jeg har sjelden sett en mann kose seg så intenst som han gjorde; å bruke sin nyervervede kunnskap, finne systemet i merkene og gang på gang se at praksisen stemte overens med teorien han hadde slitt med. Det var for ham (og for meg) en stor  -  en virkelig stor  -  opplevelse.

Derfor vil jeg ikke ta det for gitt at godt voksne setter bukkeben hver gang de skal lære noe nytt  -  det er nok mest avhengig av måten man går frem på .....

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei.

Jeg tok båtførerprøven da jeg kjøpte båt for første gang for 16 år siden i en alder av 44 år. Det føltes helt naturlig å gjøre noe slik. Da var jeg jo helt grønn i forhold til båt.

Men skulle noen komme nå (du kan selv regne ut jeg jeg snart runder 60) og fortelle meg at jeg måtte gå opp til en ny eksamen (eller fornye båtførerbeviset), ja da tror jeg alle piggene ville kommet ut. Ikke det at jeg ville være redd for eksamensresultatet, men det ville gå på "æren løs"!

Når en ser all uvettig "kjøringen" med båt av "sjåfører" eller "folk i båt" kan jeg ikke annet enn si meg enig i at det trenges opplæring. Men jeg har heller ikke fasiten til hvordan det burde gjøres.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jonny treffer spikeren på hodet i sitt innlegg! Nettopp derfor er det vanskelig å finne frem til en løsning som er akseptabel for et flertall og det er da også bakgrunnen for vårt diskusjonsforslag for om mulig å finne frem til et "felles multiplum" som i alle fall kan være bedre enn ingen krav i det hele tatt.

Hilsen Jan

Dersom det skal tas hensyn til alt og alle så kommer man aldri i mål. Se innlegget til Lasse (1945?!). Jeg er overbevist om at faren til Jonny og andre er dyktige sjøfolk. Hvor stor er da sannsynligheten for at de vil få problemer ved manglende båtførerbevis? Vi kjenner alle kapasiteten til Politiet... Det vil helt sikkert ikke bli avholdt kontroller i "hytt og pine". Litt tiltro til det norske politiet og deres vurderingsevne bør vi vel kunne ha?! Da blir det jo litt opp til disse eldre om de vil følge lovverket eller ei...

Trøbbel får kun dem som kjører gris (uansvarlig) - og mangler båtførerbevis (dersom dette blir innført). Og DET synes i alle fall jeg er greit!

Er enig med Jonny i at det kan virke umulig å få slike "stabeis" av eldre menn til å ta båtførerprøven - har nemlig en slik en selv i generasjonen over meg... :seeya:

INGEN skal fortelle han at han har noe å lære! (men tro meg; det har han faktisk...)

OG dersom man følger denne logikken videre så er da alle over 75 år de beste billister... :wink:

Det er og et ordtak som sier at; "den som tror han er ferdig utlært - han er ikke utlært, bare ferdig..."

Jeg er også sikkert en av få som mener at bilsertifikatet  burde fornyes (relevant teoriprøve +litt praktisk kjøring) med jevne mellomrom. F. eks hvert 10 år... Det kommer stadig nye skilt og regler, og det er trist å registrere at mange avslutter sin kjørekarriere med å (i verste fall) drepe en uskyldig familie pga at f.eks. kunnskapen om diverste skilt mangler.

Kanskje Syvertsen som sitter i utvalgene som arbeider med båtliv får innsyn i mye informasjon som vi andre ikke får se. Derfor skulle det vært interessant å få vite om det finnes statistikk over årsak og forhold rundt alle ulykkene myndighetene vil til livs.. Jeg tviler ikke på at enkelte ulykker kunne vært unngått dersom de involverte hadde mer kunnskap,- men er pensumet til båtførerprøven det som skal til??

Hvor stor andel av ulykkene skjer f.eks ved at folk drukner fra kanoer og joller eller der man etter fest fyller opp små åpne båter med en masse mennesker og krysser Oslofjorden midt på natta.?

Dette vil jo være båter man fortsatt kan føre uten båtførerprøve. Hvor stor andel av ulykkene hadde vært unngått dersom farten hadde vært lavere? Jeg har en følelse av at mange ulykker skjer ikke fordi det mangler opplæring men fordi mange mennesker idag er villige til å ta sjanser og ikke evner å se mulige konsekvenser av det de utsetter seg for. Tror dere virkelig at et båtførerkurs er det som skal til for å få disse menneskene til å tenke annerledes?

Dersom det virkelig er farten på sjøen som er myndighetenes bekymring hadde det vel vært bedre å stille krav om obligatorisk opplæring for ALLE som skal føre båter som virkelig kan gå fort. En stor andel av båtparken i Norge er vel seilbåter, snekker og andre saktegående båter som da neppe kan utgjøre noen stor risiko på statistikken.....

• 4 år senere...

Seilere trenger nok beviset mere enn motorbåtfolket og det bekrefter også Syvert på sidene sine idag. I tillegg trenger de praktisk erfaring i hvordan lære å seile. Det hadde spart redningsselskapet for maaange penger. :wink:

Sitat Knbf

Folk kjøper seilbåter, men ber oss om hjelp ved motorhavari. Når vi spør om de ikke heller kan sette seil viser det seg at de ikke kan seile, forteller Vaage.
Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Jeg syntes alle over 60 bør slippe å ta noen båtførerprøve, det er da strengt tatt ikke disse, men båtførere et par år yngre som kjører som idioter. Å starte med krav om at alle f.eks under 20 skal ha båtførerprøve fra og med nyttår høres ut som en god ide, ihvertfall ser det ut til at det er den beste løsningen.

Finner man ut hvor mange båtførere det finnes i norge i dag uten båtførerprøve, og hvilken alder disse har (det må da finnes en eller annen statestikk for det, SSB?), kan man vel ganske enkelt begynne på de som er 16, og fylle på med så mange aldertrinn (17, 18, 19, 20..) som det er plasser til det året, og si at nå må dere ta båtførerprøve. Neste år fyller man igjenn opp kursene. Så får man heller drive å bombe båtfolket med informasjon om hvem som må ta båtførerprøven til hvilken tid.

Selv er jeg glad for at jeg tok den allerede for 5-6 år siden.

Seilere trenger nok beviset mere enn motorbåtfolket og det bekrefter også Syvert på sidene sine idag. I tillegg trenger de praktisk erfaring i hvordan lære å seile. Det hadde spart redningsselskapet for maaange penger. :wink:

Sitat Knbf

Klart det - alle seilere er jo inkompetente landkrabber som burde holdt seg på land. Og det skulle jo bare mangle at ikke folka fra NSSR skulle få bestemme når de skulle seile eller ei. De er de jo slett ikke kompetente til selv.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Spørsmålet om, eller behovet for, båtførerbevis er kommet på banen de siste årene. Hva er grunne til det? Jo, uvettig motorbåtkjøring med påfølgende ulykker, i hovedsak utført av voksene mennesker. Det selges båter på flere tonn med hundrevis hk uten spørsmål om kompetanse. Dette er komplett uansvarlig selv om det er lovlig, og det er opplaget at dette vil før til problemer. Det kan selvfølgelig også være problematisk det selges store seilbåter til uerfarne båtfolk, men ofte er det erfarne motorbåtfolk som går over til seil, noe som ut fra et sikkeretaspekt burde være ok. Selv om en kunne tenke seg mye mer engasjement fra Norges Seilforbund på dette området.

Dette frisleppet av kunnskapsløshet som skaper problemer og ulykker kan ikke løses på annen måte en med opplæring, og læring vet en mye om, selv om mange på Baatplassen ser ut til å tvile på det. Det viktigste ved læring er kanskje at det ofte forandrer holdninger.

En kan godt forstå at det ikke er mulig ut fra ulike forhold å igangsette obligatorisk båtførerbevis for alle som beveger seg på sjøen. Det er heller neppe far til Jonny eller 16 åringene som er problemet, men nokså opplagt de kategoriene som topper uhelle, skade og ulykkesstatistikken de siste årene, og som burde vær en opplagt målgruppe for obligatorisk opplæring nå i startfasne. Så kan en gjerne på sikt ta med "de eldre" som meg og 16 åringene.

For øvrig ros til KNBF som har engasjert seg i dette og stryk til NSF som sitter passiv og ser at det kommer til tusenvis av nye seilere de siste årene.

Redigert av pettersand (see edit history)
Dette frisleppet av kunnskapsløshet som skaper problemer og ulykker .......................

Har du noe dokumentasjon for disse påstandene? Da tenker jeg på økning i antall ulykker, personskader, dødsfall osv relativt sett, med andre hensyntatt økning i antall fritidsbåter? Hvor farlig er båtlivet i forhold til andre fritids/friluftsaktiviteter egentlig?

Personlig skjønner jeg ikke denne svartmalingen som du og andre bedriver! :nonod:

Men som man sier i Bamble så er det lite jeg skjønner og enda mindre jeg forstår!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er vel forsikringsselskapen du må spørre om doumentasjon. Nå kommer en også langt med bondevett også på sjøen, og de fleste vi fortå at det er mer krevende og mer ansvarsfult og kjøre en båt påf.eks. 6 tonn i 30 knop en å rusle rundt med snekka i 7 knop. Og det er sjelden at noen tar skade av å bedre sin kompetanse, men her ligger tydligvis en solid motvilje hos mange. Jeg ser heller ingen grunn til at vi skal øke risikoen og miske trivselen på sjøen ved å slippe ut ukyndige båtfolk i kraftige motorbåter på sjøen.

Hva med å tvinge folk til å ta båtførerprøven på følgende måte.

For å forsikre en båt som eksempelvis er over 20 fot eller kan gå fortere enn 15 knop så MÅ man ha båtførerprøven. Ellers får man rett og slett ikke forsikret farkosten. Da ville nok helt sikkert veldig mange frivillig ta prøven for å kunne ha farkosten forsikret. Tror ikke det er så mange som tørr å eie store og dyre båter uten å få dem forsikret.

Hvorfor ikke utstede oblat når følgende er oppfylt:

* Gradert obligatorisk båtføreropplæring gjennomført og godkjent

* Forsikring betalt

* Båt registrert i offentlig register

* Evnt offentlig opplagsavgift betalt

* Evnt offentlig båtplassleie betalt

Brudd på et av disse momentene blir belønnet med ikke utstedt oblat med påfølgende inntauing/ beslaglagt båt. Ordningen skal selvfølgelig være selvfinansierende, betales av brukerne.

Må jo være drømmen for den fødte byråkrat; koste hva det koste vil, vil du ikke så skal du :lol:

.......søren vi er jo på full fart mot dette....... :eek:

Kan vi ikke bare sende ut giroene med en gang da?

Betal 12 000 kr til konto ditt og datt, og skriv ut kvitteringen. Kvitteringen medbringes som "sertifikat". Du har betalt, altså kan du føre din båt som du vil.

Atskillig enklere, og nøyaktig like effektivt. Eller, ueffektivt...

Men pengene kommer hvertfall inn til "de trengende".

:lol:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Jeg går ut fra at det er ulykkene man vil til livs med obligatorisk båtførerbevis, jeg er vel av dem som mener at vi har nok byråkrati, sammtidig som jeg ikke føler trang til og bli rent i senk av en eller anne tulling. Men om tullignee forsvinner med obligatorisk båtlapp, er vel heller utopisk, er jo mange av de på veien og de har eller har hatt lappen. Sjekket ssb og i 2004 var det 39 dødsfall som følge av sjøtransport, drukning. Vi kan vel alle være enige om at det var 39 for mange. Samme år var det 86 andre drukningsulykker. Det blir litt sånn la oss innføre båtførerlapp, så gjør vi ivertfall noe, tankegang fra myndighetenes side. Ut fra tallene ser det jo ut som det ville ha størrre effekt og forby bading og vandring lags sjø/vannkanten. Noe som selvsagt er helt umulig.

Opplæring ja, men hvilken, tja. Mest effektive er nok og forby ankerdrammen, da forsvinner nok en del av de 86 drukningene. Det jeg er mest bekymret for er at dette oppfattes som enda et "tåpelig" pålegg, koster masse og folk gir blaffen, politi på sjøen er det ikke for mye av uansett, og da får man enda flere regler som folk rett og slett ignorerer.

Og jeg har båtførerbevis selv, nyttig lærdom, men om det har forhindret ulykker, tja.....

Opplæring ja, men hvilken, tja. Mest effektive er nok og forby ankerdrammen, da forsvinner nok en del av de 86 drukningene. Det jeg er mest bekymret for er at dette oppfattes som enda et "tåpelig" pålegg, koster masse og folk gir blaffen, politi på sjøen er det ikke for mye av uansett, og da får man enda flere regler som folk rett og slett ignorerer.

Og jeg har båtførerbevis selv, nyttig lærdom, men om det har forhindret ulykker, tja.....

Nei opplæring kan en vel tvile på eller? Med litt instruksjon vil jeg sikkert kunne få en Boeing 737 i lufta. Noen som vil være med?

Selv en som aldri har sett havet kan gå til en båtforhandler å kjøpe hva som helst av båt med hensyn til vekt og fart. Å kjøre rett i brygga på prøveturen.

Nå er folk flest heldigvis fornuftige, så gjerne bra, men oftere og oftere gjør det ikke det.

Og du som har båtførerbeviset, vil du ha vært en bedre båtfører uten? Dvs du vil heller ha tatt en flytur i Boeing med meg med spakene enn en utlært flyver?

Hvis man legger merke til de ulykkene med fatale utganger som rapporteres i avisene for tiden så er det lite som tyder på at en obligatorisk teoretisk prøve uten undervisningsplikt hadde forhindret disse ulykkene, eller endret på utfallet.

Noen fellesnevnere i disse ulkkene ser ut til å være; godt voksne menn, små åpne båter, dårlig vær med høy sjø, utaskjærs og sågar til havs, tilsynelatende uten redningsutstyr på/med. Sikkert mange av disse som har vært i båt siden de var en "alen lange"! Etter rapportene å dømme kan det vel heller ikke utelukkes at i en del av tilfellene så har det vært alkohol med i bildet.

Betyr det at opplæring ikke har noen effekt? Nei, selvfølgelig ikke, men å bruke disse ulykkene som argument for innføring av en obligatorisk prøve er en "taktikk" jeg har liten sans for, rett og slett litt usmakelig og er med på å gi næring til sensasjonsjournalistikken!

Sammenligningen med en Boeing fullsatt med passasjerer blir, unnskyld meg, patetisk!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hvis man legger merke til de ulykkene med fatale utganger som rapporteres i avisene for tiden så er det lite som tyder på at en obligatorisk teoretisk prøve uten undervisningsplikt hadde forhindret disse ulykkene, eller endret på utfallet.

Noen fellesnevnere i disse ulkkene ser ut til å være; godt voksne menn, små åpne båter, dårlig vær med høy sjø, utaskjærs og sågar til havs, tilsynelatende uten redningsutstyr på/med. Sikkert mange av disse som har vært i båt siden de var en "alen lange"! Etter rapportene å dømme kan det vel heller ikke utelukkes at i en del av tilfellene så har det vært alkohol med i bildet.

Betyr det at opplæring ikke har noen effekt? Nei, selvfølgelig ikke, men å bruke disse ulykkene som argument for innføring av en obligatorisk prøve er en "taktikk" jeg har liten sans for, rett og slett litt usmakelig og er med på å gi næring til sensasjonsjournalistikken!

Sammenligningen med en Boeing fullsatt med passasjerer blir, unnskyld meg, patetisk!

Manglende kompetanse på sjøen føre heldigvis ikke bare til tragiske utfall, men materielle skader som alle må være med å betale i form av høyere forsikringspremier, utrygghet og mindre trivsel på sjøen. Bortsett fra å la det skure vet ikke jeg om andre metoder en bedre opplæring. Sammenligingen med amatør og utlært flyger i en Boeing (hvem sa den var fullsatt av passasjerer, Mouche?) var kanskje en patetisk måte å få deg og andre til å forstå at det er viktig å kunne noe om det en driver på med, selv om det ikke alltid er nødvendig for å få ting til å fungere.

At det til tider er alkohol med i bildet med i bildet ved uhell og ulykker er sikkert riktig. Men jeg tviler på at du og andre har noe bedre for forslag en opplæring og holdningsskapende arbeid.

Dette er merkelig. Så vidt jeg har sett i de debattene som har gått rundt obligatorisk båtførerbevis, så er det absolutt ingen som har hevdet at ikke opplæring eller holdningsskapende arbeid er bra. Motstanden går på det tvungende i dette - til en kostnad som er beregnet til ca. 1 milliard kroner, og som for meg, og åpenbart en del andre også, synes å være sløsing med midler. Nettopp fordi jeg ikke har noe tro på at den effekten du får ut av å bruke en milliard på denne måten står i stil med innsatsen.

Båtførerprøven - sånn den eksisterer i dag (og slik den er foreslått videreført) - tilfører rett og slett ikke kunnskap som vil påvirke hverken ulykkestall eller forsikringsutbetalinger.

mvh tuffff

Man kan dele dette inn i to grupper, tufff:

1) Det man vet

2) Det man tror

Gruppe 2 skal jeg ikke uttale meg om, men det som er viktig for meg er gruppe 1. Det som inngår i denne gruppen er at man vet at en båtfører har vært nødt til å dokumentere at han kan sjøveisreglene. Om han følger dem er en annen sak, men vi slipper hvertfall å lure på om han har vært gjennom reglene. Derfor og alene derfor er jeg for obligatorsik opplæring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...