Jump to content

Hvordan klemme presskabelsko på tykk kabel, pluss litt til. . .

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Jeg holder på med å koble det elektriske til min baugpropell. Og her er det snakk om grove dimensjoner, opp til 95mm2. Jeg har en klemmetang fra Biltema som klemmer det den skal. Den klemmer ikke med sekskant, men med en grov tapp inn mot den ene siden av kabelskoen. Men, betyr det noe om jeg lar den klemme der jeg har merket av med en rød pil, eller kan jeg like gjerne klemme på den andre siden (som blir penere)?

bilde

Og så var det spørsmålet "litt til". Hvordan kutter jeg slik grov kabel? Noen tang for dette har jeg ikke. Finnes det kabelkuttetang for slike dimensjoner? Og iom. at dette ikke er noe jeg skal gjøre mer enn denne gangen, betyr jo pris litt. Jeg begynte på jobben med å bruke baufil, men den var så puslete med utslitt blad at jeg ga opp etter en kutting. Får jeg ikke tak i en god tang, får jeg ta med meg en større baufil med nytt blad.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du kan klemme på hvilkem som helst side av skoen. Med den tangen ville jeg ha gitt skoen klem fra begge sider ( sakse ). Benytt krympestrømpe eller vulkaniseringstape over kragen etterpå, om ser dette helt flott ut.

Det finnes egnede kabelkuttere, men disse koster peng.. Ville heller benyttet en Dreml eller kappskive for å kutte kabelen.

Når det gjelder kapping av kabel, så sjekk med noen av de som eier (stor) seilbåt i havna. Gjerne regattaseilere. De har gjerne utstyr ombord for å kunne kutte alt av wire som holder masta.

Hvis masta brekker er det om å gjøre å få kappet alt og enten senket masta eller surret den på dekk så den ikke ligger og gnager på skroget. Derfor har mange seilere utstyr for å kappe wire klart i båten.

Edit: 95 kvmm blir diameter på ca 11mm. En litt større seilbåt har gjerne vant på 8-12 mm, så det bør være mulig å finne noen med utstyr som kan kutte kabelen din. Alternativt finner du en handyman med vinkelsliper i havna...

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg tror nok det kan bli liten mulighet for å få låne verktøy av noen i havnen imorgen formiddag, det er arbeidsdag og nesten ingen som driver og pusser båt på en ukedag ennå.

Dremel med kutteskive har jeg liggende i båten, jeg kan gjøre et forsøk med den. Og så stikker jeg innom BT eller CO på veien og kjøper en tynn kutteskive til vinkelsliperen.

Den kabelkuttertangen fra BT så jo ikke dum ut, og Ø 19mm burde jo kunne ta både 95mm2 og 50mm2 kablene mine. Jeg tror jeg så den hos BT her om dagen, men misforsto at den var for opp til 19mm2 og ikke diameter 19mm.

Takk for gode tips, men jeg tror jeg tar med meg en stor baufil med nytt sagblad hjemmefra for sikkerhets skyld.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

95 mm2 på en 27-foter? Det var grove dimensjoner, hva skyldes det?

Her litt tips:

http://www.sutars.com/dimensionera-en-kabel/

http://www.sutars.com/tips-och-rad/

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

95 mm2 på en 27-foter? Det var grove dimensjoner, hva skyldes det?

Det skyldes at jeg vil ha minimalt spenningstap fra batteriet og frem til baugpropellen. Her er avstanden ca. 4m (hver vei). Så her er det avstanden mellom batteri og baugpropell, ikke størrelsen på båten som gjelder.

Det ble nok litt for kostbar for engangsjobben med rundt 10 kutt.

Skyllermarks tabell angir max 1V spenningstap med 50 mm2 kabel på 4,5 m avstand for baugthruster rundt 3,5 hk.

Kan man redusere spenningstapet merkbart ved å øke til 95 mm2?

Det er jo evt. interessant siden mange bruker 35-50 mm2 på middels store baugthrustere og rundt 4-5 m avstand.

http://www.sutars.com/dimensionera-en-kabel/

En Sleipner SE40 øker faktisk skyvekraften med 20% om man øker spenningen til 12V fra de mere vanlige 10,5V ved belastning.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

At Sleipner angir effekten ved 10,5V i stedet for ved 12V som en del andre gjør, var et av argumentene for at jeg valgte en Sleipner SE60 truster.

Og ja, dess større kvadrat, dess mindre tap. Her tap ved forskjellige kvadrat med en 4HP truster, 12V og dermed 250A. Avstand til truster 4,5m (altså 9m kabel)

• Kvadrat (mm2)  Tap (V)
  • 35                     1,1
  • 50                     0,8
  • 70                     0,6
  • 95                     0,4

Og så er det en annen ting å tenke på. Tallene ovenfor er tap i selve kabelen. Men en må ikke glemme tapene mellom kabel og kabelso, mellom kabelsk og bolt osv. Kabelen skal jo innom både hovedbryter, sikring og tilkobling til batteri og truster. Så det en kan spare i form av tap ved å bruke grov kabel, kommer godt med.

Da jeg fikk lagt to kveiler med 95 kvadrat kabel på disken hos Seatronic, syntes jeg kablene var utrolig tjukke. Men nå som jeg har trukket kablene mellom batteri og truster, var det null problem. Selv med det kvadratet var kabelen utrolig smidig og lett og bøye og få på plass.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Ei slik tang brukte eg til samme kablar, og den får du til godt hundrelappen. Og best av alt; du kan bruke den til mykje anna etterpå. Ikkje berre til dette altså.

(Presskabelskotanga det er vist til, er ikkje god, men billig. Presstrykket blir ikkje spesielt høgt, og det blir ikkje spesielt pent heller. Men sikkert greitt nok.)

bilde

Er det det verktøyet du selv linket til, er jeg enig. Det duger ikke for grove dimensjoner.  Jeg laget meg noe slikt selv, men det var for opp mot 25mm2 og da fungerte det greit.

Den tangen er nok grei for moderate kabeltykkelser. Men den klarer hverken 70mm2 eller 95mm2. Og som vel sagt ovenfor, så har jeg tang til å presse på mine kabelsko, både for 50mm2 og 95mm2.

Ja stemmer den går bare opp til 50 mm2.

Men en kanskje smart løsning er doble kabler, altså 2x35 eller 2x50 mm2. Mere smidig og kanskje større samlet kontaktflate i kabelskoen.

Heilt rett, slik skal den sjå ut, sjølvt om dette og er ei billigtang. Men so går den berre opp til 50 mm2. Det er herifrå og opp det byrjar røyne på. Det størtse problemet med slike tenger er elles at dei krev plass under pressinga, og det er ofte mangelvare i små båtar. Og so er det grenser for kor mykje ein skal investere i noko ein knapt kjem til å bruke meir. Det finnest sjølvsagt og nette små elektriske pressverkty, men dei vert for kostbare for oss amatørar. Burde gått an å fått leige slikt.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)

Jeg synes det var mer enn nok styr å trekke 2 95 kvadrat kabler fra batterirommet og gjennom salongen og stuerom frem til trusteren om jeg ikke skulle doblet antall kabler og hull gjennom diverse hindringer. Kontaktflate i kabelskoen, tja. Men så blir det dobbelt med kabelsko ned på festeboltene. Der blir det ikke noen gevinst.

Jo men å trekke 4 "tynne" kabler istedenfor 2 tykke kan vel ikke være noe tyngre. De går jo gjennom de samme hullene.

De samme hullene? Det ville jo blitt 4 hull gjennom hvert skott i stedet for 2.  Men til sak: Alle hull er boret og kabel innkjøpt. Nå skal bare kabelen kuttes i rette lengder og påsettes sko.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...