Jump to content

Kan jeg bruke 40 HK på en Rana 17?

Silkebrisen

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Rana 17 Fisk med en 30hk Evinrude fra 87 som jeg vurderer å pensjonere..;) Har kommet over en 40hk 4-takter av nyere dato som frister litt, men lurer på om denne blir i meste laget både av hensyn til effekt og betydelig høyere vekt...?

På godkjenningsplaten står det faktisk at maks effekt er kun 20hk(!) men har hørt om andre Rana 17 som har motorer med effekt helt opp i 50hk.

Noen som kan gi meg innspill her? :)

Veritas kravene på 70-80 tallet var ganske strenge mtp motorstørrelse.  Senere modeller er godkjent for mer hk.   40hk går fint om skroget er i god stand 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du kan sikkert bruke en 40hk på denne båten, men du får tenke om det lønner seg :wink:. Onkelen min har en slik med en 30hk Evinrude som veier 83kg. Han sier han ville ikke ha hatt noe tyngre, men det skal sies han har ikke noe særlig fart. Dette er jo en kjøl-båt så du må ikke akkurat forvente 35+ knop :giggle:. De du har hørt som har 50hk har sikkert halv- eller helplaner utgaven og da blir farten en annen :lol:

Redigert av Sjarkmann (see edit history)

Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!!

meg bekjent er det bare en utgave av Rana 17 Fisk skroget , og den er helplanende med nok motor, selv om den har litt kjøl.   Men som sagt over, ingen racerbåt.    Den jeg har mest erfaring med var en åpen båt med styrekonsoll bak, gjorde ca 26 knop m/ 40hk Yamaha (2t 3syl) og gikk helt fint i denne farta

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takk for svar? båten blir stort sett brukt som jakt/fiskebåt over store vannmagasin i oppe i heia. Båten blir fort tungt lastet med folk og utstyr, så det viktigste for meg er ikke fart men at jeg har krefter når det friskner til der oppe? når jeg går fra 2 takter til 4 takt vil jeg vel miste litt effekt, er derfor jeg tenker å gå opp til 40. Men så spørs det jo om de 10 ekstra hestene er verdt den høye vekta??

åpen båt eller med dekk/vindskjerm?     Og hvaslags motor?     Litt vektforskjell mellom modellene - Honda er nok lettest, deretter Yamaha tenker jeg. Yamaha F40'en jeg hadde veide 92 kg m/powertrim.

Ekstra krefter er alltid kjekt. Og for å takle mye last så vil det alltid hjelpe å gå ned på propellstigning for å få mer skyvekraft 

40 Hk går sikkert fint har hatt 50 Hk Mercury 2t på 17 fisk. Men når sant skal sies får en ikke my igjen for stor motor på den båten. Skroget har kjøl og begynner fort å ri på den eller legger seg kraftig til en side med andre or oppfører den seg som en idiot under stor fart. 30 Hk er nokk motor for å gi båten den farten den strengt tatt behersker.

Jeg hadde inntil i fjor en Rana 17 DC fra 1985. Da jeg kjøpte båten for 10 år siden stod det en 30 HK Suzuki 2 takt på. Fikk samme året tilbud om å kjøpe en Yamaha 50 HK 4 takt fra en kamerat. Lurte en del på om jeg skulle ta sjansen på å montere 50 hester på båten, men angret ikke i ettertid. Motoren veide 105 kg så vidt jeg husker. Hadde ikke inntrykk av at vekta var noe problem. På lengre turer hadde jeg i tillegg en 5 hk reservemotor på brakett ved siden av den store.

Båten fikk toppfart på rundt 25-26 knop med 50 hk, men gikk nok penest rundt 20-22 knop. Min erfraring totalt sett var nok at denne motoren passet ganske godt til båten.

Lykke til!

ivar skrev On 23.3.2017 at 16.16:

åpen båt eller med dekk/vindskjerm?     Og hvaslags motor?     Litt vektforskjell mellom modellene - Honda er nok lettest, deretter Yamaha tenker jeg. Yamaha F40'en jeg hadde veide 92 kg m/powertrim.

Ekstra krefter er alltid kjekt. Og for å takle mye last så vil det alltid hjelpe å gå ned på propellstigning for å få mer skyvekraft 

Det er dekk m/vindskjerm, ganske lik den på bildet under. Her er setene plassert langt fremme, så jeg skulle tro at vektfordelingen ikke er den verste mtp. å ha en tung motor på hekken..;) Motoren jeg vurderer er en 3 sylindret Mariner fra 2002/03, så er kanske ikke den letteste motoren? ;)

8682258_660x495.jpg

den motoren er vel samme blokka som Yamaha F40 og omtrent samme vekt. 

Jeg vil si den føltes ganske sterk ut så burde passe bra til båten

Bårdp skrev On 23.3.2017 at 17.10:

40 Hk går sikkert fint har hatt 50 Hk Mercury 2t på 17 fisk. Men når sant skal sies får en ikke my igjen for stor motor på den båten. Skroget har kjøl og begynner fort å ri på den eller legger seg kraftig til en side med andre or oppfører den seg som en idiot under stor fart. 30 Hk er nokk motor for å gi båten den farten den strengt tatt behersker.

Jeg tenker også at 30 hk i utgangspunktet bør være nok, men frykter jeg mister litt effekt hvis jeg går fra 30hk 2 takt til 30hk 4 takt som også er en tyngre motor. Eller er denne forskjellen marginal når jeg går fra en 80-talls 2 takter i forhold til en moderne 4 takter? ;)

Bårdp skrev On 24.3.2017 at 8.48:

4t er jo tynger men du mister ikke noe effekt 30 Hk er nå 30 HK uansett hvordan de blir produsert.

.. men kan være endel forskjell på kreftene ellers i turtallsregisteret..  

• 2 uker senere...
  tangkvast skrev On 24.3.2017 at 9.35:

Min gamle far har akkurat maken båt som det du har, og for to år siden byttet vi ut den gamle 30hk Evinruden fra 1988 med en ny 40hk Mercury 4-takt, og det har gått aldeles strålende.

Vis hele sitatet  

Har kjøpt en Mercury 40 hk 4-sylindret 2 takter til båten nå. Synes nesten denne er i største laget til båten...;) Vet du om far din måtte forsterke hekken på noe vis?

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...