Jump to content

Bytte akseltetning/smøring til volvokondom


Gew77

Recommended Posts

Hei!

 

På den båten vi har (nesten) kjøpt er det en dobbelinstallasjon av Caterpillar 3208. akseltetningen her er talgpakning eller simring(tror jeg) med kjøling som kommer via slange fra eksosbendet.( Har tidligere kun hatt vanlig pakkpoks med fettkopp). Hvordan fungerer denne? Og er det mulig å sette på et volvokondom på den?

 

 

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post

Om ting fungerer og det er tett, så hadde hvertfall ikke jeg sett vitsen i å bytte. Har du typen med talgpakning, så er det den som er enklest og vedlikeholde. Bare å skrue ut mutteren og legge inn ett par nye lisser når det ikke er mer å stramme på mutteren. Dette kan fint gjøres med litt forsiktighet når båten ligger på vannet. Om du har den typen med simmering, så varer denne utrolig mange år før det begynder å lekke og er nødvendig å skifte ringer. Har du volvokondomen, så skal denne byttes hvert 3-5 år.

Link to post

Er det tett evt. drypper litt(om det er talgpakning) fungerer det og da er det ingen grunn til å bytte om du ikke skal ha det knusktørt. Selvfølgelig om tidligere eier ikke vet når det er byttet så (om det er simring) så kan kan man bytte simringer. Alle tre systemer fungerer fint om de brukes rett. 

Link to post

Volvokondom kan virke meget dårlig på hurtiggående båt. Utfordringen er at det blir undertrykk der tetningen sitter slik at det blir utilstrekkelig smøring/kjøling. Hvis du ikke vet hva som sitter i båten, er det naturligvis vanskelig for de på forumet her å ha noen formening. Hvis du legger ut et bilde vil du nok få mer konstruktiv respons.

Link to post

Ofte kan man sette kondom på ved å snu klemflensen slik at det som presser på talget peker andre veien - fint med bilde. Du finner sikkert et av mine gamle bilder også om du søker opp. Veldig viktig å ha tenkt på dette med kjøling og undertrykk som nevnes. Har du allerede kjøling på pakkboksen med vanntilførsel kan jo den videreføres eller økes.

 

Jeg gjorde en slik ombygning på min, og det virker veldig greit. Måtte frese noen spor i foringen for å ha nok "utgang" for kjølevannet i kondomen. Kjølevannet hentes fra motorkjølekretsen. Jeg har lavturtallsmotorer, og makx fart på ca 23 knop. Opplevde av vanntilførselen sviktet en gang, og da kokte det i kondomen, og kondomen ble skiftet. Da ble slangen forsterket, og nevnte spor frest i foringen. Det er vel nå 8-9 år siden, så jeg burde kanskje bytte kondomene igjen.

 

Dersom du skal ligge på vannet om vinteren må kondomene ikke fryse - da vil de lekke.

Link to post

Takker for tilbakemeldinger!

Årsaken til mitt spm var på bakgrunn av noen andre tråder her inne, blant annet den flotte tråden om Prnicess Riviera, så ut som han hadde gjort noe lignende. Vi kommer til å ligge på sjøen om vinteren så da satser jeg heller på å beholde dagens tetning og heller pakke den på nytt om det skulle være behov for det:)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...