Steini Startet 24.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2017 Heisann. Eg kjøpte meg ein ny mercury 9,9 4 takt (208cc) til gummibåten min. Denne leveres org med ein black max 8,9 x 8,5 alu propell. Eg veit ikkje ka turtall eg får med den, men den går rimelig fort opp til maks turtall, og går greit nok opp i plan med 3 stk oppi. Gummibåten er vel ca 290 lang og ligner ein del på maritime sin type. Ang fart så får eg ca 18 knop. Kun målt når eg er aleina i båten. Motoren er jo ein kort type. Å propellen kaviterer når eg svinger litt brått. Motoren står i nederste posision. Eg har ingen peiling på propeller, men kunne godt tenkt meg meir toppfart, litt høgare fart ved normal gange i plan. og mindre kavitasjon. Er det nokon som kan anbefale meg ein betre propell til påhengsen min? Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Steini Svart 31.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2017 Noko som har tips eller erfaring å dela med meg? Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Steini Svart 29.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Eg prøver lykken ein gang til Nokon som kan hjelpe meg? Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
ivar Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 opp en størrelse i stigning burde gi det du er ute etter. Ta en prat med forhandleren din og spør hva de kan skaffe? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Steini Svart 29.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 oki, opp i stigning, men fortsatt alu prop? Eller stål? Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
ivar Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 er neppe det store utvalget i stål i denne størrelsen, en god alu prop burde funke. Alternativt ta en tlf til winrace propellersog høre hva de har tilgjengelig Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Steini Svart 29.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 god idè, kansje eg sku prøvd å kontakt winrace ja. Takk for tips Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
dieselfan Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Om jeg ikke tar helt feil så har de utviklet den orginalpropellen sammen med mercuri.... Du ønsker mer fart; det at motoren kaviterer når du svinger indikerer at du ikke kan heve motoren, så ingenting å hente der. Så lenge du ikke vet hvilket turtall du oppnår er det vrient å si om du vil tjene på mer stigning. Er det greit å ha en båt som ikke planer med 3 ombord for å vinne 1.5 knop? Husk at en båt som ikke er rein under lett kaster bort 3-5 knop.... så det er der det er mest å hente... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Jeg har 20hk på 310 rib. Får 22-23 knop alene og nyvaska bunn. Motoren litt trimmet inn for å komme raskere i plan Tror ikke propell vil hjelpe mye på toppfarten din desverre. Men hva mener du med motoren i nederste posisjon? Har du da trimmet motoren inn? (Ofte 5 trinn man kan velge, pinne man skyver inn i hullene). Om du velger et annet trinn vil du løfte baugen mer, gå saktere i plan og få høyre toppfart. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 29.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Den står i nederste posisjon på trim. Om eg setter pinnen opp eit hakk, så går den finare når den fyrst er i plan med kun meg, men kaviterer veldig lett. Kan nesten ikkje svinge uten at den kaviterer. (må svinge som ein supertanker) Båten er stort sett alltid rein under. Ligger ikkje i vannet mangen dager før den blir vasket under. Har jo vert inne på tanker ang hydrofoilvinger til motoren, men virker som om det er so mykkje forskjellige omtaler på dette. Trur eg snart går for ein Mercury dynamic 300. Håper det blir betre forhold for motoren då. Er vel ikkje så gode egenskaper i plan på nåverende gummibåt føler eg. Løfter bauen veldig høyt før den går i plan, så alt vekt må fram. Så er den også ganske ustabil når den passerer 15 knop. I tillegg spruter det lett vann opp i båten. Og ikkje minst så må ein ha nyrebelte om ein skal plane i litt motsjø. Ting skal ikkje ver enkelt........ Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
nordan family 27 Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Min yamaha 9.9 (nå 20) ble levert med 9 1/4 x 9. Gikk rett i turtallssperra, så nå er 9 1/4 x 10 innkjøpt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 (redigert) Høres ut som om du burde hatt lang stamme på motoren Redigert 30.Juli.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 nordan family 27 skrev for 8 timer siden: Min yamaha 9.9 (nå 20) ble levert med 9 1/4 x 9. Gikk rett i turtallssperra, så nå er 9 1/4 x 10 innkjøpt. Du vel en F9.9 ? (slik at andre som leser dette ikke blir forvirret) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Det er mulig (jeg vet faktisk ikke) - ny 4 takt Yamaha 9.9 Sport 2017 modell. Den er kanskje så ulik Mercury 9.9 firetakt at det er meningsløst å sammenligne? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Det er relevant å sammenlikne, kun utveksling i girhus som er noe forskjellig Lurt å snakke om F9.9 når du har firetakt fordi forskjellen på 2T og 4T er stor Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Takk for oppklaring. Beklager tilført forvirring i tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 (redigert) Jeg følger spent med i denne tråden, har også en Mercury F9.9 på jolla, en Zodiac 275 YL. Synes den går litt tregt opp i plan, men om vi flytter oss forover går den opp med 2 pers. Oppgraderer gjerne til 15, leste i en tråd at det bare er å klippe av en klaff på gass-spjeldet eller noe?. Men toppfarten er egentlig grei nok. Har ikke målt, men tipper det er 16-20 knop et sted. Redigert 30.Juli.2017 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Steini Svart 18.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2017 Problem solved. Når eg no har fått på plass ny jolle, ein highfield Cl 310, har det ikkje vert noko problem lenger. Den kaviterer ikkje i da heila. Og går greit opp i plan me 3 stk. Toppfart er 19 knop med kun meg i båten. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
simon_a Svart 19.August.2017 Link til dette innlegget Svart 19.August.2017 Jeg gikk opp et hakk i stigning primært for å forsøke å senke turtallet noe. Mercury 10 på Zodiac. Veldig fornøyd med det. Målt gps til 22,5 knop. Litt antydning til kavitssjon. Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.