Roger og Olina Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 laban74 skrev for 3 timer siden: Har en slik motor på handa nå, som har ruslet ca 2600 timer. Har fått inntrykk av at disse fint går 10000 timer uten behov for en slik overhaling som du nå utførte på din etter 1900 timer. Hva var orsaken til at du måtte igangsette dette såpass tidlig ? Vi fikk turborus på utsiden av Mandal og motoren løp løpsk. Fikk tilslutt kvelt den før den hadde forbrent for mye av motorolja. Etter dette, så ville jeg sikre meg at det ikke var noe mer alvorlig som hadde skjedd, noe det ikke hadde. Men benyttet anledningen til å bytte en del slitedeler. Roger Sitér dette innlegget Link to post
laban74 Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 He he,ser den, det må jo ha vært litt krydder i hverdagen. Men dette er vel en motor du kan anbefale også, du kjenner jo tydeligvis denne bedre enn de fleste. toppen har vært overhalt i 2015, men det står noe i fakturaen som du kanskje kan gi en liten kommentar på, nemlig at de har forsøkt å flense motoren opp, men at det passet dårlig , og at de skulle prøve å chimse opp bakre del.( se vedlegg) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Hei igjen @laban74 Det er mange her som har mye kunnskap / kompetanse på disse motorene, men skal selvfølgelig prøve å hjelpe. For meg høres dette ut som montering av motoren i båten. Kan ikke skjønne hva annet det kan være i og med at det står " ble enige om å justere fremre fester med skiver" Så dette har sikkert noe med vinkelen å gjøre ved montering. Ford motor er jo veldig slitesterke, da dette er lavturtallsmotorer. De ryker en god del når de er kalde og er selvfølgelig mer lyd fra disse enn nyere. Her er alt 100% mekanisk og det er det jeg liker med dem. Stort sett enkle å feilsøke på og reparere. Det som en skal passe på, så er det å kjøre dem gode og varme før pådrag. Jeg ligger på 1000 o/min frem til den er 40 grader. Så øker jeg litt til 11-11.500 o/min og holder den på det til jeg ser at begge målere er bikka 80 grader. Ja, jeg måler vanntempen både i forkant på motoren + at jeg har satt i en på manifoilen, Da ser jeg raskt om det er noe som ikke stemmer. Men det er meg da Det var en kar som kommenterte at det var som å se cokpiten på en sessna når han fikk se innstrumentbordet i vår båt.. Han overdrev selvfølgelig litt da. Det jeg følger med på, er temp og oljetrykk... Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Roger og Olina skrev 22 minutter siden: Jeg ligger på 1000 o/min frem til den er 40 grader. Så øker jeg litt til 11-11.500 o/min og holder den på det til jeg ser at begge målere er bikka 80 grader. 11.500 rpm? Sprek Ford du har... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger og Olina Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 index skrev for 2 timer siden: 11.500 rpm? Sprek Ford du har... Ja, Har du ikke hørt om jett motorene fra sabre eller? he he.. Ble en null for mye eller så ;-) Sitér dette innlegget Link to post
laban74 Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 Roger og Olina skrev On 28.5.2020 at 9.46: Hei igjen @laban74 Det er mange her som har mye kunnskap / kompetanse på disse motorene, men skal selvfølgelig prøve å hjelpe. For meg høres dette ut som montering av motoren i båten. Kan ikke skjønne hva annet det kan være i og med at det står " ble enige om å justere fremre fester med skiver" Så dette har sikkert noe med vinkelen å gjøre ved montering. Ford motor er jo veldig slitesterke, da dette er lavturtallsmotorer. De ryker en god del når de er kalde og er selvfølgelig mer lyd fra disse enn nyere. Her er alt 100% mekanisk og det er det jeg liker med dem. Stort sett enkle å feilsøke på og reparere. Det som en skal passe på, så er det å kjøre dem gode og varme før pådrag. Jeg ligger på 1000 o/min frem til den er 40 grader. Så øker jeg litt til 11-11.500 o/min og holder den på det til jeg ser at begge målere er bikka 80 grader. Ja, jeg måler vanntempen både i forkant på motoren + at jeg har satt i en på manifoilen, Da ser jeg raskt om det er noe som ikke stemmer. Men det er meg da Det var en kar som kommenterte at det var som å se cokpiten på en sessna når han fikk se innstrumentbordet i vår båt.. Han overdrev selvfølgelig litt da. Det jeg følger med på, er temp og oljetrykk... Mvh Roger Hei Roger. Tusen takk for svar. Jeg ser fornuften i å måle temp på 2 steder, kan jo ikke bli for forsiktig når det gjelder å ha kontroll på kjøling. Jeg skal følge ditt råd mtp driftstemperatur. Denne motoren ser ut til å være bygget for å kunne jobbe under høy belastning over en lenger periode, hva er din erfaring her ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 31.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2020 @laban74 Ja, det har du rett i. Disse kan gå på "full pupp" i flere timer. Husker ikke hvor lenge av gangen, men det står i manualen. Jeg selv ligger på maks 2100-2200 over lengre tid. Eks når vi skal hjem til Sørlandet. Om været tillater det, så ligger vi i 3-4 timer på dette turtallet. Da holder jeg ett godt høye med temp og oljetrykk. Har også kamera i motorrom og det har reddet oss 1 gang. Da var det ett endelokk på kjøleren som gikk lekk og vi lå i plan på vei til Tønsberg i rufsevær. Så fikk jeg se at det var en del røyk i motorrommet som da viste seg å være damp. Hadde vi ikke hatt kamera, så hadde vi ikke oppdaget det før motoren hadde blitt kvalt av vann - med alt som da kunne ha skjedd. Så kamera i motorrommet er i min verden noe jeg skal ha... Sitér dette innlegget Link to post
laban74 Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Hei. Nå er båten endelig i hjemmehavn, og turen fra Mandal til Halden gikk relativt bra bortsett fra litt ruskevær :) På denne motoren sitter den ei relativt grov dieselpumpe, som jeg har hatt inntrykk av at skal ha ny olje årlig. Tidligere eier har tydeligvis ikke fått med seg dette, så derfor spør jeg. Hva slags type olje skal denne ha, og trengs det olje skifte årlig ? ( mener å huske at jeg har lest at noen bruker motorolje, altså samme typen de benytter på selve motoren) Er også litt nysgjerrig på hva slags type motorolje du bruker på din..:) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 laban74 skrev for 2 timer siden: Hei. Nå er båten endelig i hjemmehavn, og turen fra Mandal til Halden gikk relativt bra bortsett fra litt ruskevær :) På denne motoren sitter den ei relativt grov dieselpumpe, som jeg har hatt inntrykk av at skal ha ny olje årlig. Tidligere eier har tydeligvis ikke fått med seg dette, så derfor spør jeg. Hva slags type olje skal denne ha, og trengs det olje skifte årlig ? ( mener å huske at jeg har lest at noen bruker motorolje, altså samme typen de benytter på selve motoren) Er også litt nysgjerrig på hva slags type motorolje du bruker på din..:) Så bra å høre at turen gikk bra. Ja, den må ha ny olje dårlig eller når du hører at den varierer på turtall. Det tynnes ut etter vært med diesel, så viktig at den blir byttet. Når jeg har veldig mange timer en sesong 170-200 motortimer, så har det hendt at jeg også har byttet. Mener å huske at det står SEA30 i boka, men jeg bruker samme som på motoren, mineralolje for turbomotorer 15w/40. Jeg kjøper denne på Biltema og godt fornøyd med den. Sitér dette innlegget Link to post
laban74 Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Takk for svar. Motoren har gått jevnt og fint de 22 timene jeg har brukt den, så det er jo ihvertfall et godt tegn. Da durer jeg på biltema å kjøper olje . Skal sette opp et excel ark med typebetegnelser på oljer, filter,reimer , smørepatroner, anoder osv etterhvert som jeg blir litt kjent med utstyret ???? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 laban74 skrev 3 minutter siden: Takk for svar. Motoren har gått jevnt og fint de 22 timene jeg har brukt den, så det er jo ihvertfall et godt tegn. Da durer jeg på biltema å kjøper olje . Skal sette opp et excel ark med typebetegnelser på oljer, filter,reimer , smørepatroner, anoder osv etterhvert som jeg blir litt kjent med utstyret ???? Det er alltid lurt. Jeg har en loggbok, der jeg har slikt. Glemte å nevne at det er på tomgang den kan ha en tendens til å vandre på turtall når oljen har blitt for tynn, eller at den mangler olje. Hvilken båt har du og vet du typebetegnelsen på motoren utover 2704ET? Sitér dette innlegget Link to post
laban74 Svart 11.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2020 Hei. Skal bruke noen timer i båten ila helga, så skal jeg notere ned full betegnelse. Feilsøke på turtelleren står også på programmet, den er helt dau.? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 12.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 laban74 skrev for 8 timer siden: Hei. Skal bruke noen timer i båten ila helga, så skal jeg notere ned full betegnelse. Feilsøke på turtelleren står også på programmet, den er helt dau.? Er det turteller som går på dynamo, eller om går på motoren? Roger Sitér dette innlegget Link to post
laban74 Svart 12.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 Har kun hatt tid til å finne ut at det ikke går noen form for vaier fra selve instrumentet, men skal undersøke dette nærmere nå i helga. Sitér dette innlegget Link to post
laban74 Svart 12.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 Ferieklar var den ihvertfall ikke... smørepatron til utgående aksel , tom... Drev inne i selve turteller defekt.... Manual til dieselpumpe stemmer ikke da her sitter en bosch. Hmm hvor sitter tappeplugg, og nivå plugg?? Motorskiltet mangler seff også. Grr. Blir opgitt av folk som gir f.. Fortsetter i morra med å kople inn smørenippel i serie med patrona slik at jeg kan fylle den når tom. Søke etter manual på dieselpumpa, og event deler til turtelleren. Fikk i det minste stramma kilereima til dynamoen .. Sitér dette innlegget Link to post
laban74 Svart 12.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 Eneste skiltet jeg fant var dette.. sier vel kun litt om str og dimensjoner på veivlager osv tror jeg Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 13.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 Typisk det @laban74 Er som regel "alltid" noe. Her ser du hvor du tapper - nivåplugg og hvor du fyller olje på pumpen. Når du skal tappe ut oljen, så er det lurt å åpne de 2 andre skruene også slik at det ikke blir vakuum. Når du så fyller på olje, så bruker jeg en slik Så fyller du på olje til det begynner å komme ut av 2. Nivåplugg. (denne må da være skrudd ut) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 13.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 Det er 2 typer av disse Tachometer til turtelleren. Hvilken er det du har @laban74? så er det mulig jeg kan ha liggende... Sitér dette innlegget Link to post
laban74 Svart 13.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 Hei. Den nederste ser ut til å være helt lik. Du må gjerne ringe meg på 48892188. Sitér dette innlegget Link to post
laban74 Svart 13.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 Roger og Olina skrev On 10.6.2020 at 17.21: Det er alltid lurt. Jeg har en loggbok, der jeg har slikt. Glemte å nevne at det er på tomgang den kan ha en tendens til å vandre på turtall når oljen har blitt for tynn, eller at den mangler olje. Hvilken båt har du og vet du typebetegnelsen på motoren utover 2704ET? Du er jo helt rå !!??.Sparer meg for masse tid, plunder og heft. Tusen takk !!! Sitér dette innlegget Link to post
laban74 Svart 13.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 Roger og Olina skrev for 2 timer siden: Typisk det @laban74 Er som regel "alltid" noe. Her ser du hvor du tapper - nivåplugg og hvor du fyller olje på pumpen. Når du skal tappe ut oljen, så er det lurt å åpne de 2 andre skruene også slik at det ikke blir vakuum. Når du så fyller på olje, så bruker jeg en slik Så fyller du på olje til det begynner å komme ut av 2. Nivåplugg. (denne må da være skrudd ut) Ser ikke helt lik ut som min. .. får ikke plassering av bl.a påfyllingsplugg til å stemme helt. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 13.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 Disse motorene er levert med forskjellige typer pumpe. Noen får smøring fra motorens oljepumpe. Og det kan være at din gjør det. Jeg hadde en gang en slik motor med Sims pumpe, og den hadde smøring fra intern olje med påfylling og tappeplugger. Bosch pumper tror jeg,? At ikke trenger egen olje, men dette må sjekkes for å være sikker. Sitér dette innlegget Link to post
laban74 Svart 13.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 Er en bosch dette, og jeg tror ikke forrige eier har byttet olje på den så mulig du har rett mtp at motoren går jevnt på tomgang. Skal se på den straks for å se om det er noe som kan tyde på det ene eller andre.. Takk for svar. Er mye å finne ut av som fersk båteier, og jeg er av typen som gjerne vil ha ting på stell.. Litt moro er det også, så lenge det kun er snakk om mindre påkost, og ikke store ting Sitér dette innlegget Link to post
laban74 Svart 13.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 GeirFrode skrev for 5 timer siden: Disse motorene er levert med forskjellige typer pumpe. Noen får smøring fra motorens oljepumpe. Og det kan være at din gjør det. Jeg hadde en gang en slik motor med Sims pumpe, og den hadde smøring fra intern olje med påfylling og tappeplugger. Bosch pumper tror jeg,? At ikke trenger egen olje, men dette må sjekkes for å være sikker. Blir ikke klok på dette.. finner ingen ekstern slange eller rør ihvertfall. Har løsnet på det jeg tror kan være ddrenering, og nivåplugg, men det ser ut som, og lukter diesel. Hvorfor sette påfyllingslokk på ei pumpe dersom den ikke krever ekstern påfylling ? Legger inn et bilde, kanskje du kjenner igjen noe ? Sitér dette innlegget Link to post
laban74 Svart 13.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 Roger og Olina skrev for 11 timer siden: Det er 2 typer av disse Tachometer til turtelleren. Hvilken er det du har @laban74? så er det mulig jeg kan ha liggende... Hadde ikke tenkt å bytte instrumentpakka riktig enda, så er absolutt interessert i å kjøpe brukt vintage av deg ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.