Jump to content

Ford 2704ET ca 1980, erfaringer?

Sven Arne

Recommended Posts

Hei igjen @laban74 har ikke fått kommentert så mye i dag. Har holdt på med brygga i hele dag. Holder på å fikse den opp, noe jeg burde ha gjort for lenge siden.

Jeg var ikke klar over at det var selve instrumentet ditt som var gått filleveien. Det har jeg nok ikke liggende. Jeg trodde det var selve inntrengningen som er montert på blokka som ødelagt. Jeg kjøper mye på finn, så ikke umulig at du finner ett der. Men bare pass på at det er riktig og ikke turteller som kobles til dynamo eller en pulsføler slik det er på de nye motorene...

Akkurat, du har en PES6A pumpe. Den er vrien å finne manual til, men du kan se på denne det er til en PES6MW jeg vet ikke hva som skiller de 2.

Halve "moroa" er jo å kunne gjøre mest mulig selv. Da lærer en mye mer også og en kan ganske kjapt gå rett på problemet ved en senere anledning når du blir "lommekjent" med motor, elektrisk +++

Jeg er en duppeditt fyr og leser på alt som har en hensikt og som kan forbedre det bruke båten. Tror ikke det en 1cm i båten osv jeg ikke kjenner nå, samt det elektriske. Har byttet mye og forbedret. Men for meg blir dette en hobby, så konemor syntes nok jeg overdriver en smule eeeh

Ringer deg gjerne, men er litt sliten i dag etter å ha gravd, støpt og snekra. Det er absolutt ikke min sterke side for å si det mildt.. 

Roger og Olina skrev On 13.6.2020 at 17.27:

Hei igjen @laban74 har ikke fått kommentert så mye i dag. Har holdt på med brygga i hele dag. Holder på å fikse den opp, noe jeg burde ha gjort for lenge siden.

Jeg var ikke klar over at det var selve instrumentet ditt som var gått filleveien. Det har jeg nok ikke liggende. Jeg trodde det var selve inntrengningen som er montert på blokka som ødelagt. Jeg kjøper mye på finn, så ikke umulig at du finner ett der. Men bare pass på at det er riktig og ikke turteller som kobles til dynamo eller en pulsføler slik det er på de nye motorene...

Akkurat, du har en PES6A pumpe. Den er vrien å finne manual til, men du kan se på denne det er til en PES6MW jeg vet ikke hva som skiller de 2.

Halve "moroa" er jo å kunne gjøre mest mulig selv. Da lærer en mye mer også og en kan ganske kjapt gå rett på problemet ved en senere anledning når du blir "lommekjent" med motor, elektrisk +++

Jeg er en duppeditt fyr og leser på alt som har en hensikt og som kan forbedre det bruke båten. Tror ikke det en 1cm i båten osv jeg ikke kjenner nå, samt det elektriske. Har byttet mye og forbedret. Men for meg blir dette en hobby, så konemor syntes nok jeg overdriver en smule eeeh

Ringer deg gjerne, men er litt sliten i dag etter å ha gravd, støpt og snekra. Det er absolutt ikke min sterke side for å si det mildt.. 

Helt enig i å gjøre ting selv. Det bruker å løse seg når en legger viljen til, men det kan ta litt lang tid med selvlæring. Jeg fikk tak i en timeteller/rpm klokke her om dagen, men den var dau den også. Skal åpnen opp å sjekke motor straks, men det er mulig jeg trenger tachometeret du hadde liggende allikevel, må bare feilsøke litt til først..

laban74 skrev On 13.6.2020 at 16.27:

Hadde ikke tenkt å bytte instrumentpakka riktig enda, så er absolutt interessert i å kjøpe brukt vintage av deg ?

Har måtte kjøpe nytt instrument da disse gamle vetus klokkene har svakheter ved et av plastdrevene  rett etter motoren.( har skrudd fra hverandre 2 stk nå med samme feilen.

Det nye koples til dynamoen,.. 

• 1 måned senere...
mons skrev On 28.7.2020 at 14.16:

Så lenge forsikringsselskapene tar betalt i forsikringspremien for å dekke bergelønn synes jeg det er helt rimelig med en skikkelig påskjønnelse når du berger store verdier for selskapet.

Hvis det ikke er forsikringsselskap som skal betale synes jeg situasjonen er en annen.

Roger og Olina skrev On 28.5.2020 at 9.46:

Hei igjen @laban74

Det er mange her som har mye kunnskap / kompetanse på disse motorene, men skal selvfølgelig prøve å hjelpe.

For meg høres dette ut som montering av motoren i båten. Kan ikke skjønne hva annet det kan være i og med at det står " ble enige om å justere fremre fester med skiver" Så dette har sikkert noe med vinkelen å gjøre ved montering.

Ford motor er jo veldig slitesterke, da dette er lavturtallsmotorer.  De ryker en god del når de er kalde og er selvfølgelig mer lyd fra disse enn nyere. Her er alt 100% mekanisk og det er det jeg liker med dem. Stort sett enkle å feilsøke på og reparere.

Det som en skal passe på, så er det å kjøre dem gode og varme før pådrag. Jeg ligger på 1000 o/min frem til den er 40 grader. Så øker jeg litt til 11-11.500 o/min og holder den på det til jeg ser at begge målere er bikka 80 grader. Ja, jeg måler vanntempen både i forkant på motoren + at jeg har satt i en på manifoilen, Da ser jeg raskt om det er noe som ikke stemmer. Men det er meg da :wink: Det var en kar som kommenterte at det var som å se cokpiten på en sessna når han fikk se innstrumentbordet i vår båt.. Han overdrev selvfølgelig litt da.

Det jeg følger med på, er temp og oljetrykk...

Mvh

Roger

Hei igjen. 

Sommerferien på sjøen vel unnagjort!?

Fått turtelleren opp å gå, viste seg at dynamoen var gåen . Forundrer meg litt over turtallet  mtp hva du opererer med som maks. På 2200 omdr ( kalibrert tomg til 800 på turtelleren) har jeg ca 9 knop, men det er jo massevis av krefter igjen. Motoren virker liksom å begynne å levere krefter ved 2500, og opp til 3500 omdr ..? Har tenkt på at jeg kan ha feil propell til denne motoren, men med min hastighet på ca 3-4 knop så det henger vel heller ikke på greip.. disse motorene ble jo levert i flere versjoner mtp kommersiellt bruk eller ikke. Det skal stå et skilt på motoren med en del informasjon som man kan "dekode" i en tabell, men skiltet er seff borte på min.. 

Her kan man bl.a lese av maks turtall osv. 

Inntrykket mitt er at ved 2200 omdr så henter jeg kun ut 30% av kreftene i motoren.. hva tenker du? 

2450o/min er 2407ET oppgitt til på maks, så jeg forstår ikke at du får 3500o/min. Det er ett nr på blokka også. Kan være litt vanskelig å finne, men regner med at du har blokk fra Dover. Jeg må nesten spørre litt her igjen nå.. Hva er det for båt du har, vekt og utveksling på gir?  Hvor stor er propellen og dim på aksel?  Er turteller riktig, de operer  på forskjellige ohm husker jeg ikke feil. Kan du ikke ta ut turtallet mekanisk? Det er ett eller annet som er helt feil her he he

Roger og Olina skrev for 9 timer siden:

2450o/min er 2407ET oppgitt til på maks, så jeg forstår ikke at du får 3500o/min. Det er ett nr på blokka også. Kan være litt vanskelig å finne, men regner med at du har blokk fra Dover. Jeg må nesten spørre litt her igjen nå.. Hva er det for båt du har, vekt og utveksling på gir?  Hvor stor er propellen og dim på aksel?  Er turteller riktig, de operer  på forskjellige ohm husker jeg ikke feil. Kan du ikke ta ut turtallet mekanisk? Det er ett eller annet som er helt feil her he he

Hei. Ja jeg er også litt forvirra her... båten er en Hasla 27 fot cc, ca 3,20 bred. Sitter et paragon sluregear.

Propellen vet jeg fint lite om annet enn at det er en tre bladers propell. ( ikke hatt båten oppe fra vannet enda, så kun vært under med dykkermaske) jeg får låne meg et tachometer å se om jeg får målt rett på reimhjulet på motoren, men det er j... trangt der fremme ?  

20200612_171547.jpg

Ja, ser at det er trangt. Hasla 27 ja.. Der var det mye bråk mellom Nor-Dan og Hasla når denne kom. Nor-Dan mente det var en kopi av deres osv osv. Den er vel 290cm på bredde og 825cm lang om jeg ikke husker mye feil :wink:

Uansett, så viser turteller feil håper jeg - ellers, så er pumpa blitt skrudd ekstremt mye på i tillegg til liten propell. Men selv om det er tilfelle, så høres 3500 o/min helt ekstremt ut. Det er jo 1050 o/min mer enn den skal gi..  Du vil jo slite ut motoren fort som fy, for dette er ett turtallsområde disse ikke skal gå på @laban74

bilde.png.b9ac01fed991a6180043b7327da1035a.png

Jeg hadde litt samme problemet som deg med turteller, på min turteller kunne jeg justere utvekslingen bak på turtelleren. 

Min viste også riktig ved tomgang men feil på maks turtall, sjekk om du og kan justere noe på baksiden av turtelleren :-) 

Edit. Når jeg skriver turteller mener jeg turteller viseren :-) 

Redigert av Morten1989 (see edit history)
  • 2 måneder senere...
Morten1989 skrev On 4.8.2020 at 10.53:

Jeg hadde litt samme problemet som deg med turteller, på min turteller kunne jeg justere utvekslingen bak på turtelleren. 

Min viste også riktig ved tomgang men feil på maks turtall, sjekk om du og kan justere noe på baksiden av turtelleren :-) 

Edit. Når jeg skriver turteller mener jeg turteller viseren :-) 

Finns en justering på turtelleren, men denne flytter bare hele turtalls området, altså kun til kalibrering opp mot tomgang. 800 rpm er denne på nå, men har ikke kabrert mot faktisk tomgang med tachometer. Litt usikker på hva denne motoren faktisk skal gå på tomgsng også.(rpm)

Roger og Olina skrev On 3.8.2020 at 20.24:

Ja, ser at det er trangt. Hasla 27 ja.. Der var det mye bråk mellom Nor-Dan og Hasla når denne kom. Nor-Dan mente det var en kopi av deres osv osv. Den er vel 290cm på bredde og 825cm lang om jeg ikke husker mye feil :wink:

Uansett, så viser turteller feil håper jeg - ellers, så er pumpa blitt skrudd ekstremt mye på i tillegg til liten propell. Men selv om det er tilfelle, så høres 3500 o/min helt ekstremt ut. Det er jo 1050 o/min mer enn den skal gi..  Du vil jo slite ut motoren fort som fy, for dette er ett turtallsområde disse ikke skal gå på @laban74

bilde.png.b9ac01fed991a6180043b7327da1035a.png

Takk for oversikt. Kun prøvd et par ganger, og da kun 10 sek. Må finne ut av dette før neste sessong. Tenker jeg må få en motorkyndig til å se på dette her. Kjører som regel på 2000 omdr, og gjør da ca 8 knop. Det virker liksom som om motoren bare leker seg, og at den har lyst på mer motstand. At propellen kan være i minste laget er også litt rart da jeg syntes det går litt fort for dorjing på 800 rpm( som er hva turtelleren viser ved tomgang..

Fant forøvrig akkurat brosjyre fra kb 27cc som skal være støpt i samme forma.. denne båten med 130 hk volvo er oppgitt til marsjfart på 16(3200 rpm), og maksfart på 20 knop(3500rpm). Skjønner mindre og mindre her nå. Mulig du har rett mtp at propellen er feil allikevel...

Redigert av laban74 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...