index Startet 23.Juni.2005 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2005 Kjøpte meg en brukt gummijolle via annonse her på baatplassen, og blåste den opp for første gang i går. Men jeg ble litt usikker på dette med lufttrykket da. Hvor hard skal den egentlig være? Har ikke lyst til å ødelegge den heller . Det er snakk om en Achilles 280, lagd av hypalon. Den har finerbunn og oppblåsbar kjøl, om det skulle ha noen betydning... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jada Svart 23.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2005 Hvis du bruker fotpumpa som sikkert fulgte med, så skal det vel godt gjøres å klare å pumpe for mye luft inn. Jeg har alltid pumpet min gummijolle til den er "god og hard". Presser litt på den med hånda eller foten, og da gir den ikke så mye etter. Men hva trykket er, tja si det.............. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2005 Pumpa var faktisk veldig effektiv, det var derfor jeg ble litt i tvil... Blåste opp alle fire kamre på 10-15 minutter, det var mye kjappere en jeg hadde regnet med. Men så var det dette med "passe hard" da... Pumpa kunne nok klart et mye høyere trykk enn det jeg har nå, men om båten tåler det? Og hvis det blir varmere i været så øker kanskje trykket i båten også? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jada Svart 23.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2005 Passe hard er akkurat passe hard Ikke steinhard, men jeg pumper slik at jeg klarer å dytte gummien littegrann inn med fingeren. Kan ikke si noe annet fornuftig så lenge jeg ikke aner hvor stort trykket er. Du vil fort merke dersom du har for lite luft i. Da er pontongene ustabile, likeså festene for årene. Nei, pump jolla skikkelig hard. Jeg har aldri vært redd for å pumpe jolla i stykker. Men nå er ikke min gammel og morken, men det er vel ikke din heller. Det er riktig at solvarmen innvirker på trykket slik at det stiger. Samtidig så vil nok trykket synke litt når jolla ligger på vannet, som jo er forholdsvis kaldt på våre trakter. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 23.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2005 Lufttrykk i gummibåt ble diskutert her ganske nylig. har gjort samme erfaring selv - pumpe til du ikke greier å tråkke ner pumpa. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
index Svart 23.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2005 Jeg har aldri vært redd for å pumpe jolla i stykker. Men nå er ikke min gammel og morken, men det er vel ikke din heller. <{POST_SNAPBACK}> Gammel er den vel forsåvidt, men ikke morken så vidt jeg kan se! Den virker veldig sterk og fin i duken. Lufttrykk i gummibåt ble diskutert her ganske nylig. har gjort samme erfaring selv - pumpe til du ikke greier å tråkke ner pumpa. <{POST_SNAPBACK}> Får pumpe så mye som jeg våger da. Men slangen hopper av lenge før trykket blir så høyt at jeg ikke klarer å pumpe mer . Kanskje dette skal fungere som en slags sikkerhetsventil? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mariell Svart 23.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2005 Gammel er den vel forsåvidt, men ikke morken så vidt jeg kan se! Den virker veldig sterk og fin i duken. Får pumpe så mye som jeg våger da. Men slangen hopper av lenge før trykket blir så høyt at jeg ikke klarer å pumpe mer . Kanskje dette skal fungere som en slags sikkerhetsventil? <{POST_SNAPBACK}> Putt inn pumpa igjen og pump ett par ganger til. Har aldri hørt om noen som har fått ødlagt en gummibåt med for høyt trykk fra den vanlig fotpumpen som følger med. Men jeg har selv fått ødelagt spilene som holder finerbunnen sammen. Ved ar vi kjørte med for lite trykk i bunnen. Hvis båten har ligget på vannet en stund så ta å gi'n ett par pump med pumpa før bruk. Mariell Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Skipper Worse Svart 23.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2005 Passe hard er akkurat passe hard Ja, det er det QB sier, også. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.