Jump to content

Reparasjon av 29 fot tresnekke

-Shure-

Recommended Posts

:smash: Hei...har fått meg en 29 fot tre snekke..Så snart jeg får tatt noen bilder,vil de komme inn.

Jeg vet ikke hvilken båt det er..any idea..det sto en 12hk saab men nå er den påstått ombygd til 16 hk

Her er noen av problemene....

1-meste parten av skrog borene (eller hva jeg skal kalle de for) har presset seg ut i front (altså vekk fra kjølen/bauen)

2-nest framste spant er knukket (det har råtnet over under dørk platene)

3-noen av de andre spantene har knukket av helt ytterst/lengst oppe hvor de er tynnest

4-De øverste og de nederste skrog borene skulle vært byttet

5-Det virker som om det nederste skrog boret kunne vært festet bedre til kjølen eller hva det heter..(noen har prøvd å tette lekasje, ved å feste bly remser,over skjøten mellom kjølen og det nederste skrog boret) Dette ser rett og slett JÆVLIG ut

6-Båten var oppe i fjor sommer (2004) lakken er pusset av for det meste..så er båten oljet...dette har nokk fordampet...for båten virker uttørket

7-Den har lagt ute i hele vinter (uten kalesje) Det synes

:headbang:

-Båten er nå på sjøen...Den lekker egentlig ikke noe særlig...Men det er ikke kalesje...så jeg tenkte jeg skulle få laget en..før vinteren..Båten vil ikke bli tatt opp med det første...kanskje til vinteren...Hadde tenkt å bruke den i sommer, og fikse en del invendig...og over vann linjen...har hørt at amerikansk terpentin skal være tingen for å få fukt å vann ut av treverket

-Planen min når jeg får den på land er: :drink:

1-Bytte skrog bor som er dårlig..og alle spant ( spantene skal jeg lage selv av laminert kryssfiner, Men hvor får man kjøpt skrog borene? og hvordan vet du hva du skal ha. størrelse og tre type...Har ingen peiling

:puke:

2-Bytte alle klinkene til syre faste eller kobber,vet ikke hva tingen er..tror egentlig kobber er best eller messing eller hva det er..Men hvordan gjør man dette..Hvordan får man ut de gamle klinkene...skal man bytte en og en...er det noe spesielt verktøy man trenger for å montere de nye klinkene (det er lett å komme til fra begge sider)

3-Den delen av kjølen, som går opp i front er ikke skikkelig fast....Og som sagt lenger oppe..skrog borene er ikke skikkelig fast i front

Denne båten må være skikkelig solid.. til neste sommer

...Den skal på lang tur...å må tåle skikkelig juling Jeg vil helst ikke oppleve dette --> :diving:

Da er det sikkert mangen som tenker...hvorfor valgte du denne båten..

Svaret er egentlig bare DERFOR

SPØRSMÅL: :confused:

-Hvor får man nye klinker

-Hvor får man nye skrog bor

-Hvor får man nye deler til trebåter

-Hvordan kan jeg finne ut hvilken båt det her er

-Har du lest dette innlegget, nøl ikke med å legge igjen din mening..Å takk for at dere svarer direkte fra leveren

-Alle meninger og tips vil bli tatt til etterretning

Skal se om jeg får tatt noen bilder i dag

MVH Ørjan :sailing:

Har ingen peiling på trebåter, og burde vel derfor ikke ha skrevet noe som helst :confused:

Men jeg må jo si at jeg er full av beundring over noen som skaffer seg slike omfattende prosjekter. For det hørtes skikkelig omfattende ut i alle fall.

Når jeg leste nedover i teksten din, så ble jeg etterhvert overrasket når jeg så at båten lå på vannet. Det var vel ting lenger oppe i innlegget ditt som skulle tyde på at den burde stå på tørt land :wink:

Men LYKKE TIL. Kan dessverre ikke hjelpe deg videre :flag:

Dette høres ut som sabla mye jobb. Du bør være godt snekkerkyndig for å begi deg ut på en så omfattende restaurering. Ingenting til en trebåt kan kjøpes ferdig, alt må lages.

Hvis det er mulig ville jeg foretatt reparasjoner kun for å få bordgangene til å se bra ut for så å plastbelegge hele skroget. En grisejobb men du kan ha båt i mange år på denne måten.

-Shure-:

> Da er det sikkert mangen som tenker...hvorfor valgte du denne båten..

> Svaret er egentlig bare DERFOR

god nok grunn, det. :smiley:

> -Hvor får man nye klinker

> -Hvor får man nye skrog bor

> -Hvor får man nye deler til trebåter

telefon til en båtbygger er et godt sted å starte.

hvor bor du?

> -Hvordan kan jeg finne ut hvilken båt det her er

bilder her i forumet?

barx

Dette blir bra! Jeg ville ikke plastbelagt skroget. Du har en trebåt.

Du må regne med tre ganger så mye jobb som du i værste fall kan tenke deg at det er.

Håper det kommer noen bilder, for da er det lettere å komme med konkrete forslag på hvordan du kan løse ting. Jeg kan ikke så mye om dette med restaurering, men har lært at alt kan repareres, du finner alltid nye feil, det er moro og man kan få mye hjelp på nettet - spesiellt her.

Lykke til!!

Hei igjen..det er ikke så gale som det virker...har kjørt over herdla fjorden..i full storm.med båten...og da var den i dårligere stand enn den er nå...det morsomme..var det at toalettet løsnet..plast belegging av skroget..er ikke aktuelt..men takk for tipsett..men det skal forbli en trebåt

"1-Bytte skrog bor som er dårlig..og alle spant ( spantene skal jeg lage selv av laminert kryssfiner, Men hvor får man kjøpt skrog borene? og hvordan vet du hva du skal ha. størrelse og tre type...Har ingen peiling"

1 - Er du snekkerkyndig? Bytting av bord er en ganske omfattende jobb. Det kan være ganske vanskelig å velge riktige materialer, og bytte for en som ikke har gjort det før. Spanter er derimot enkelt. Men hvorfor vil du laminere kryssfiner, av alle ting..? Er jo ikke mye mer stress å lage i heltre, evt laminert f.eks furu.

Ring en båtbygger å spør hvor han kjøper materialer.

Treslaget finner du nok ut av. Helt vilt tipper jeg at det er furu på eik. størrelsen må du jo bare se på hva som er brukt på båten før.

"2-Bytte alle klinkene til syre faste eller kobber,vet ikke hva tingen er..tror egentlig kobber er best eller messing eller hva det er..Men hvordan gjør man dette..Hvordan får man ut de gamle klinkene...skal man bytte en og en...er det noe spesielt verktøy man trenger for å montere de nye klinkene (det er lett å komme til fra begge sider)"

-2 husk at hvis du skal skifte all sømm er det viktig at du skifter all sømm :smiley: Blir bare tull med masse forskjellige sorter metall under vannlinjen.

Jeg ville gått for galvanisert sømm, hvis du skal skifte.

Når du skal ha av den gamle og sette i ny klink trenger du:

--UTSTYR--

-Vinkelsliper m/verneutstyr

-Dor

-hammer

-en stor hammer eller noe, som du kan holde igjen bordet med.

-pennhammer

-kulehammer

-jernbindertang

-mothold

-runddor (alltid kalt den det, er ikke sikker. Dor med hull igjennom som du kan sette på roene med)

--MATERIALER--

Nok sømm/nagler

Nok roer.

et nøste med bomullsgarn

"3-Den delen av kjølen, som går opp i front er ikke skikkelig fast....Og som sagt lenger oppe..skrog borene er ikke skikkelig fast i front"

Ordet du leter etter er forstevnen.

Hvis bordene har løst seg fra den er det mulig det er gått råte i den, så de ikke får skikkelig feste. Det må du sjekke opp. hvis det er tilfellet må den skiftes, høres ut som den bør det. Men det er en annen historie.

"SPØRSMÅL:

-Hvor får man nye klinker

-Hvor får man nye skrog bor

-Hvor får man nye deler til trebåter

-Hvordan kan jeg finne ut hvilken båt det her er"

1- I nærmeste båtbutikk.

2-Ring til nærmeste båtbygger og spør.

3-det får men ikke :lol: men hvis du tenker på pullerter og slikt kan du jo se i watski katalogen (dyrt, men ellers veldig bra utvalg)

4-Sleng ut et bilde så er det sikkert noen som kan svare.

lykke til med båten :smiley:

Ugift og uten umiddelbare planer i den retningen, forstår jeg.

Du tar deg en aller h........ jobb. Men, jeg misunner deg litt (mye) akkurat det å kunne prioritere en slik jobb. For det er jo vanvittig gøy og lærerikt å få lov til å holde på med noe slikt. Tror jeg.

Hell og lykke. Jeg ville nok tatt med meg objektet til en rask diagnose og rådgiving hos en båtbygger. Kanskje du også kan få de riktige tipsene om hvor og hvordan du skal skaffe deg de riktige materialene. Eller aller helst, bistand til å velge ut materialer (du finner ikke disse materialene i stabelen hos Byggmakker). Det momentet og momentet med lagring av materialene er fag i seg sjøl.

evenR4u

med plastbåt by sense of mind - og ønske om trebåt by sense of heart

Ps

Limte kryssfiner spanter innimellom eik eller andre "levende" spant. Vil ikke disse finerspantene bli veldig mye stivere enn de andre spantene, og derved ødelegge smidigheten i båten?

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

-Hei igjen..endelig ferdig på jobb...Jeg tror nok spantene må lages i hel tre...som de orginale...Jeg tror som han ene her skriver...At laminerte spant....kan bli for stive....da vil all kraft bli tatt opp av de..i stede for å bli fordelt på hele båten....noe som mest sannsynlig vil føre til at de knekker..eller at noe annet blir ødelagt...Sitter å tenker mye for tiden, vil liksom ha tenkt over alle mulige løsninger før jeg gjør noe....så typisk å bare gjøre det....så ser du etterpå en mye bedre måte visst dere skjønner. Har blant annet selv vært der ett par ganger før....

1-Men hva om jeg lager alle spantene laminert...å i stede for å bytte de gamle ut..setter jeg bare de nye siden av...ikke vet jeg men vi får se...må først få god vær

2-Er det noen som vet hvor man får tak i en billig kalesje...er litt lei av å bort med batteri for å tømme båten med vann...kan ikke la batteriet stå i...så jævlig med stjeling nå for tiden

3-Visst jeg skal bytte for stevnen så trenger jeg ikke bytte hele kjølen sant, den går vel bare ett stykke under vann

4-Og visst jeg skal bytte skrog bor...så må vel materialer av den Dimmen som står på min båt Psyko dampes for å tilpasses og festes

jaja setter no pris på all den hjelpen jeg får her

5-Ps..galvaniserte klinker...det kan bare ikke være bra (skulle egentlig ikke tro det fantes)

hva tror du skjer når du klinker noe som er galvanisert.?.?.galvaniseringen detter av

sikker på at det ikke er syrefast du tenker

Har kjøpt masse båtbørs å lignende for å se om jeg ser noen identiske båter..men uten hell

Nå fikk jeg tatt noen bilder før jeg gikk på jobb i dag..men vet ikke hvor bra de er, man får ikke sett båten i profil...Bildene kommer så snart jeg får lagt de inn på pcen

-Shure-:

> 2-Er det noen som vet hvor man får tak i en billig kalesje...er litt lei av å bort med batteri for å tømme båten med vann...kan ikke la batteriet stå i...så jævlig med stjeling nå for tiden

billige kalesjer vokser nok ikke på tre. hva med å strekke en enkel presenning over båten, sånn?

> 3-Visst jeg skal bytte for stevnen så trenger jeg ikke bytte hele kjølen sant, den går vel bare ett stykke under vann

stemmer det.

4-Og visst jeg skal bytte skrog bor...så må vel materialer av den Dimmen som står på min båt Psyko dampes for å tilpasses og festes

damping eller bløtlegging må nok til; ivertfall der skuta er litt svungen i formen...

barx

-En annen ting jeg har lurt litt på...vist du har ett helt nytt bor..da for borrer du før du klinker sant....

-gamle klinke hull er de best å tette ved hjelp av en tre plugg (går jeg ut ifra

-Det er bare det øverste og nederste boret som trengs byttes (er ikke dette de letteste borene å bytte)

-Har hørt mangen som snakker om å tette mellom skrog borene med tau å greier...jeg har ikke noe av det fra før av...trenger man virkelig dette.( for meg høres det mer ut som en nød løsning)

-skrog borene som er festet i for stevnen er de naglet inn i denne, eller er det lange nagler som er gjennomgående og går igjennom skrogborene på hver side

-er det spesielle tre typer som ikke passer sammen

-Har bestillt meg en båt reperasjons bok for trebåter...satser på at den er verdt det 300 kronene

TEORI FØR PRAKSIS vet dere mine venner

Redigert av -Shure- (see edit history)

Hei. Du har mye arbeid for deg, men ta tida til hjelp og ikkje stress med å bli ferdig. Har en tresjark sjøl som jeg måtte bytte noen bord i, bordene (furu) fikk jeg tak i hos et sagbruk som visste hva jeg skulle ha, de høvlet bordene ned til riktig tykkelse, ellers så måtte vi lage de sjøl. Det ble mye høvling og tilpasning forde vi ikke hadde de gamle bordene til mal, kan du rive av de gamle så hele som mulig så gjør det, du sparer deg for mange timers arbeid. Vi hadde bordene liggende i sjøen i ca 1 uke for å trekke vann, da vi ikke hadde tilgang på steam/damp.

Vi prøvde å få tak i klink fra hele landet men det var stort sett umulig, og de som hadde skulle ha blodpris for de.

Jeg snakket med en båtbygger og han sa: Bruk syrefaste skruer med stor skive på innsida og låsemutter og skru bordene sammen, dette var vanlig å gjøre i dag sa han, og ikke minst mye enklere og lettere å gjøre enn å begynne med klink.

Vi brukte 8mm tjukke skruer og skive som var 16mm i diameter innvendig+låsemutter. Det ble kjempebra.

Vi måtte bytte et spant og der høvlet vi til en limtredrager.

Håper dette var til hjelp og lykke til med jobben.

Hei. Du har mye arbeid for deg, men ta tida til hjelp og ikkje stress med å bli ferdig. Har en tresjark sjøl som jeg måtte bytte noen bord i, bordene (furu) fikk jeg tak i hos et sagbruk som visste hva jeg skulle ha, de høvlet bordene ned til riktig tykkelse, ellers så måtte vi lage de sjøl.

-Jeg vet ikke hvilket treverk min båt er laget av

-problemet er ikke å lage borene,men de som står på ser buet ut..er dette en fasong som kommer etter en stund eller er de laget sann før de blir montert

Vi brukte 8mm tjukke skruer og skive som var 16mm i diameter innvendig+låsemutter. Det ble kjempebra.

-Vet det med skruer har tenkt på det jeg og,men brukte dere ikke noe skive på utsiden?

-Jeg vet ikke hvilket treverk min båt er laget av

-Du bør kanskje få noen som kan det til se på båten, den personen kan sei med en gang hva den er laget av.

-problemet er ikke å lage borene,men de som står på ser buet ut..er dette en fasong som kommer etter en stund eller er de laget sann før de blir montert

-Derfor skal bordene ligge i vann for å bløtes evnt. steames/dampes, formen får du når du setter bordene fast. Bruk mange skrutvinger for å holde bordene inntil spantet.

-Vet det med skruer har tenkt på det jeg og,men brukte dere ikke noe skive på utsiden?

- 8 mm skruer har så stort hode at det var ikke nødvendig med skive på utsiden. Bruk de skruene som har rundt og glatt hode, men med en firkant innenfor selve hodet som setter seg i treverket.

PS. Du må bruke nating/hamp mellom borden ellers får du det aldri tett. Vi smurte et tjukt lag med tjære på først for å holde naten/hampen på plass. Nating/hamp burde du få kjøpt hos en båtbygger eller butikk med utstyr til trebåter.

Bruk de skruene som har rundt og glatt hode, men med en firkant innenfor selve hodet som setter seg i treverket.

-Vet hvilke du mener..men vil det ikke være best med 2 låse muttre...bare tenker..det er jo litt vibrasjoner ute å går

-Men du hadde jo byttet noen bor...jeg har aldri vært borti det....men trenger å bytte det nederste og det øverste...var det vanskelig...vist du tenker at du har alt du trenger

-Dere vet kledning på gamle hus, der ligger borene oppå hverandre, pånyere kledning er det frest inn ett spor på ene siden av klednings boret, slik at de skal passe sammen...

Hvordan er det på båter...bare rett oppå hverandre...eller er det frest til noen spor.....

tjære og hamp..det er tingen?

1-men hva er poenget...skal boret bløtes med vann...presses til passform holdes på plass ved hjelp av tvinger.....tørke få denne fasongen så festes med evt. skruer

2-eller bløtes i vann presses til passform holdes på plass ved hjelp av tvinger og festes umiddelbart med evt. skruer

tenkte bare det at på alternativ 1 ..er boret vått....tjære vil vel ikke feste noe særlig da..eller skal dette presses nedi etterpå??

Jeg MÅ ha det inn med teskje

Bordan ligg utenpå hverandre, kanskje høvlet av litt der de ligger mot hverandre. dette vil du se på de du tar av hvordan de er laget.

Det nederste bordet har ikke jeg byttet, så der skal jeg ikke si om det er vanskelig, men det øverste burde gå greit.

Tjæra hjelpe litt ihvertfall, gjorde det hos oss når vi byttet.

Bordene skal settes på når de våte for da klarer du å forme de slik de skal være og skrues fast med en gang ellers får du ikke til. De vil forme seg etter spantet og de andre bordene når du bruker skrutvinger for å presse de inntil.

Håper dette hjalp, er ikke noen ekspert men har nu jobba litt med trebåt i et år nu, det er mye prøving og feiling og spørring om råd fra andre båteiere. Det er alltids noen som vet noe om hva man skal gjøre.

Dette hjelper mye..må samle info før jeg setter i gang...skal bruke den i sommer / høst ta den opp til vinteren fikse det som må byttes da..ikke vits å ta den opp nå...da får jeg den ikke utpå igjen i sommer.

Men det er ikke alle steder man kommer til med skru tvinger

Bare ikke la båten ligge for lenge på land, dekk den til med presening så ikke den tørker helt ut, da blir du garantert plaget når du setter ut igjen.

Kommer du ikke til med tvinger er vel ikke annet enn rå muskelkraft og god hjelp fra venner som hjelper. Hvis det ikke er så mye bøy i bordet, som f.eks i baugen så er det ikke vanskelig å legge de på. Er det mye bøy må du nok ha hjelp til å persse de inntil mens en skrur, vi måtte være tre mann for å få det til.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...