Jump to content

hvilken autopilot passer til 26' seilbåt

sandman1

Recommended Posts

Hei, Har nettopp pga manglende impulskontroll gått til innkjøp av en eldre Maxi (Magic) seilbåt. Siden jeg er av den litt bedagelige varianten av menneskerasen, så er en autopilot på ønskelista ( og rullefokk..) Men, finnefjøl og bølger kan være litt utfordrende for enkelte autopiloter, og værre er det om de er trege... Så;

1;  hvilke typer finnes der ute,

2; som er kjappe (nok) på rorkulten, og som

3; ikke er for avskrekkende for økonomien?

Jeg hadde en andel i en seilbåt tidligere (Cirrus 26') og på åpne strekk i litt gode bølger, så korrigerte ikke alltid den autopiloten kjapt nok, noe som fører til kaving med kaffekopper og litt banning... (argumentet med at problemet hadde vært litt mindre om jeg hadde gått for en størrre påt, på ca 35' eller over, skjønner jeg. Men det vil som oftest kunne komme i kollisjon med punkt 3, ca).

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Raymarine sin rimelge ST1000 tror jeg du fint kunne leve med. Enkel å installere, og enkel i bruk.

Med rimelig trim i båten styrer den fint under de aller fleste forhold. Unntaket er i unnavind type frisk - da girer båten så mye at den ikke klarer jobben. Man klarer simpelthen ikke orke å høre på at den "kjører" fånyttes hele tiden.  Det er min erfaring med disse. Ville ikke hatt en båt uten ;-))

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Jeg kjøpte en Raymarine ST2000 til en 22-fots seilbåt av akkurat den grunnen du beskriver over FredT. Dersom bølgene ble store bakfra trenger man en kjapp autopilot.

Man kalibrerer gjerne autopiloten og responsen dens på flatt hav. Jeg lærte meg etter hvert å stille den opp dersom jeg skulle lange strekk med bølger bakfra.

Jeg har ikke prøvd andre merker og har derfor ingen vettug anbefaling annet enn at jeg selv overdimensjonerer slikt. Men nå seiler jeg i Nordnorge, hele året, så båtene mine får noe juling.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...