Jump to content

Ny båt har 24 volts anlegg -hvordan gjør dere dette mtp på vhf mm?


Gew77

Recommended Posts

Hei,

 

Vår "nye" båt har 24 volts anlegg. Jeg har bare hatt 12 v tidligere. Har skjønt hvordan man kobler batterier sammen og at man slipper unna med mindre kvadrat på ledninger. Men har noen spm:

 

  • Er det bare pærer som avgjør dersom jeg kjøper 12v lamper? Kan jeg bruke disse med 24v pærer?
  • Må ha ny vhf, de modellene som ligger på maritim.no mfl ser ut til å være 12v - legger man opp eget batteri til disse? Hva med lading av dette batteriet i så fall?

 

Kommer sikkert mer jeg lurer på etterhvert - fint om noen av dere med 24 v anlegg kan gi noen betraktninger:)

 

Geir Emil

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post

Fint om du kan begrunne:) 24 utstyr koster endel mer, men om det må til så må det til..

Forstår kommentaren.

 

Hovedgrunn er å forenkle. Feilsøkning er ikke gøy. Vite at det er 24 volt på alle ting i hele båten. Ingen separat lading eller egne batterier. Jo mer spesialløsninger som er i båten jo vanskeligere er det å holde oversikt og rette feil. Å ha både 12 og 24 volt ombord koster også litt ekstra, kanskje like mye som merkostnaden på å holde seg på 24 volt på alt.

 

Ser at en 24-12 omformer til kartbordet løser de fleste problemer, da det er der behovet for 12 volt er tilstede. På motorbåt er heller ikke energitap på omformere av betydning. Kanskje mer aktuelt i uthavner hvis en også tar TV og stereoanlegg på 12 volt.

 

Pluttselig er det både 12 og 24 volt i hele båten, og da er alt dobbelt. Tror kostnaden er lavere på å holde en spenning. Knude har vel 24 volt i sin, får håpen han kommer innom tråden.

Link to post

Vurderte 12- eller 24 V den gangen vi bygget Hulda. Hovedgrunnen til at vi landet på 12 V var at motoren var 12 V. Dessuten at saker beregnet på 12 V bil er mye rimeligere enn 24 V båt. Når så mye er skrevet, hadde motoren vært 24 V, ville Hulda landet på 24 V. Muligens med kartplottere etc. på 12 V via 24/12 V omformer. Jeg ville ikke splittet batterier for å ta ut 12 V fra et 24 V anlegg og laget skjev belastning, som ville kunne gå ut over ladekarakteristikk og levetid på batteribanker.

 

Akkurat nå har vi en kart-PC som går på omformer 12/19 V, der har den stått og gått i årevis uten et eneste hikk.

Link to post

Du må ikke ta ut direkte 12v fra et av batteriene dine i en 24V bank da vil du få trøbbel fort med skjev lading og en bank som tappes fortere.

https://www.maritim.no/content/mma/publish/06/671/67182/10437-58.pdf

her en er billig sak fra Maritim som du kan bruke direkte på batteriet hvis du bare skal ha til VHF.

skal du ha mer ut av batteribanken er det anbefalt at setter inn  i en god DC24-DC12 lader slik at du setter til et stk 12V batteri som du lader med DC-DC laderen og trekker ut det du skal ha til 12v utstyr. Det funker som bare fy....... :thumbsup:

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Jeg ville først og fremst brukt litt tid på å finne ut hva som 'mangler' i båten og om det er stor prisforskjell på 12 og 24V. En del utstyr kan også uten videre kobles til begge deler. Mener Raymarine kartplotter E120 som jeg innstallerte for noen år siden sa 9-32 V i Spec. Når du har dette klart for deg kan du velge løsning slik at du ikke løper og kjøper det første og beste, og deretter må oppgradere når neste 12V 'dings' skal inn. Løsningen med DC-DC batterilader og separat 12V batteri (som kan være ganske lite) er elegant og sikrer 'ren' strøm til navigasjonsutstyr og annet følsomt utstyr, samt at dette batteriet kan plasseres høyt og tørt slik at feks VHF er det siste som gir opp ånden om du skulle være uheldig.

Link to post

Bytt til LED pærer, de går gjerne fra 10-30 volt.

Det er vel ikke 24volts batterier, men seriekoplede 12volts. Da kan du jo ta en kurs fra et 12 volts batteri til VHFen.

Det som skjer med ein batteribank med slik tapping er at batteriet som er tappet aldri får nok lading, mens batteriet som ikkje er tappet får overlading. I batteri av den gamle skulen, med påfyllingspropp på kvar celle fører dette til forbruk av vatn og uttørking. Resultatet blir uansett at begge batteria er ødelagt lenge før tida.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...