Gew77 Startet 27.Mars.2017 Del på Facebook Startet 27.Mars.2017 Hei, Vår "nye" båt har 24 volts anlegg. Jeg har bare hatt 12 v tidligere. Har skjønt hvordan man kobler batterier sammen og at man slipper unna med mindre kvadrat på ledninger. Men har noen spm: Er det bare pærer som avgjør dersom jeg kjøper 12v lamper? Kan jeg bruke disse med 24v pærer? Må ha ny vhf, de modellene som ligger på maritim.no mfl ser ut til å være 12v - legger man opp eget batteri til disse? Hva med lading av dette batteriet i så fall? Kommer sikkert mer jeg lurer på etterhvert - fint om noen av dere med 24 v anlegg kan gi noen betraktninger:) Geir Emil Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Faxen Svart 27.Mars.2017 Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 Bytt til LED pærer, de går gjerne fra 10-30 volt. Det er vel ikke 24volts batterier, men seriekoplede 12volts. Da kan du jo ta en kurs fra et 12 volts batteri til VHFen. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Gew77 Svart 27.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 Takker, det er nok seriekoblede 12v batterier. Er det greit å ta 12v strøm fra et seriekoblet batteri? For da er det jo ikke noe problem å legge opp en 12v kurs til cockpit? Mener å ha hørt delte meninger om dette? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
pacuare Svart 27.Mars.2017 Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 Det er mulig å gå 24 volt på det meste. Ville hatt 24 volt på alt. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 27.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 Fint om du kan begrunne:) 24 utstyr koster endel mer, men om det må til så må det til.. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Bårdp Svart 27.Mars.2017 Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 Det er kun pæra som skiller 12V og 24V lamper er bare å bytte. Kjøp deg en galvanisk skilt 24/12V omformer til VHF og annet som skal ha 12V. https://www.pronav.no/yrke/nettbutikk/alfatronix/alfatronix-psu-24v-12v-1218amp/ Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 27.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 Takk for tips Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
pacuare Svart 27.Mars.2017 Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 Fint om du kan begrunne:) 24 utstyr koster endel mer, men om det må til så må det til.. Forstår kommentaren. Hovedgrunn er å forenkle. Feilsøkning er ikke gøy. Vite at det er 24 volt på alle ting i hele båten. Ingen separat lading eller egne batterier. Jo mer spesialløsninger som er i båten jo vanskeligere er det å holde oversikt og rette feil. Å ha både 12 og 24 volt ombord koster også litt ekstra, kanskje like mye som merkostnaden på å holde seg på 24 volt på alt. Ser at en 24-12 omformer til kartbordet løser de fleste problemer, da det er der behovet for 12 volt er tilstede. På motorbåt er heller ikke energitap på omformere av betydning. Kanskje mer aktuelt i uthavner hvis en også tar TV og stereoanlegg på 12 volt. Pluttselig er det både 12 og 24 volt i hele båten, og da er alt dobbelt. Tror kostnaden er lavere på å holde en spenning. Knude har vel 24 volt i sin, får håpen han kommer innom tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 27.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 Takk for god begrunnelse og argumentasjon:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Hulda Svart 27.Mars.2017 Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 Vurderte 12- eller 24 V den gangen vi bygget Hulda. Hovedgrunnen til at vi landet på 12 V var at motoren var 12 V. Dessuten at saker beregnet på 12 V bil er mye rimeligere enn 24 V båt. Når så mye er skrevet, hadde motoren vært 24 V, ville Hulda landet på 24 V. Muligens med kartplottere etc. på 12 V via 24/12 V omformer. Jeg ville ikke splittet batterier for å ta ut 12 V fra et 24 V anlegg og laget skjev belastning, som ville kunne gå ut over ladekarakteristikk og levetid på batteribanker. Akkurat nå har vi en kart-PC som går på omformer 12/19 V, der har den stått og gått i årevis uten et eneste hikk. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 27.Mars.2017 Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 (redigert) Du må ikke ta ut direkte 12v fra et av batteriene dine i en 24V bank da vil du få trøbbel fort med skjev lading og en bank som tappes fortere. https://www.maritim.no/content/mma/publish/06/671/67182/10437-58.pdf her en er billig sak fra Maritim som du kan bruke direkte på batteriet hvis du bare skal ha til VHF. skal du ha mer ut av batteribanken er det anbefalt at setter inn i en god DC24-DC12 lader slik at du setter til et stk 12V batteri som du lader med DC-DC laderen og trekker ut det du skal ha til 12v utstyr. Det funker som bare fy....... Redigert 27.Mars.2017 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Fantino Svart 27.Mars.2017 Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 Jeg ville først og fremst brukt litt tid på å finne ut hva som 'mangler' i båten og om det er stor prisforskjell på 12 og 24V. En del utstyr kan også uten videre kobles til begge deler. Mener Raymarine kartplotter E120 som jeg innstallerte for noen år siden sa 9-32 V i Spec. Når du har dette klart for deg kan du velge løsning slik at du ikke løper og kjøper det første og beste, og deretter må oppgradere når neste 12V 'dings' skal inn. Løsningen med DC-DC batterilader og separat 12V batteri (som kan være ganske lite) er elegant og sikrer 'ren' strøm til navigasjonsutstyr og annet følsomt utstyr, samt at dette batteriet kan plasseres høyt og tørt slik at feks VHF er det siste som gir opp ånden om du skulle være uheldig. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 27.Mars.2017 Del på Facebook Svart 27.Mars.2017 Bytt til LED pærer, de går gjerne fra 10-30 volt. Det er vel ikke 24volts batterier, men seriekoplede 12volts. Da kan du jo ta en kurs fra et 12 volts batteri til VHFen. Det som skjer med ein batteribank med slik tapping er at batteriet som er tappet aldri får nok lading, mens batteriet som ikkje er tappet får overlading. I batteri av den gamle skulen, med påfyllingspropp på kvar celle fører dette til forbruk av vatn og uttørking. Resultatet blir uansett at begge batteria er ødelagt lenge før tida. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 28.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2017 Takker for alle tips her:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Shetlender Svart 28.Mars.2017 Del på Facebook Svart 28.Mars.2017 Jeg har også 24v volt i båten. Mesteparten av utstyr som vhf, kartplotter, anlegg, radar, etc går på 12v. Bruker en 24v til 12v omformer. Sitér dette innlegget Uttern D55 Dti, 2006 Modell, 18 Fot = 2006 - 2007 Sjark, 1982 Modell, 33 Fot = 2017 - Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.