Gtir_man Startet 27.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2017 Hei.. Trenger litt hjelp til å finne et eksempel på hvordan lage en stevning på dette. ener jeg fant et eksempel her inne blant alle postene rundt dette med registrering i skipsregisteret, men kan ikke finne det igjen.. Noen som husker hvor det lå ? eller noen som kanskje har et eksempel liggende. ? Kommentar fra moderator: Sjøloven § 35 " Erverv av registerhjemmel ved søksmål mot mulige rettighetshavere under ett " finnes her. Sitat Dersom eieren av et norsk skip mangler registerhjemmel og det er umulig eller uforholdsmessig vanskelig for eieren å skaffe seg hjemmelen på annen måte, kan eieren få hjemmel ved å erverve dom for sin rett til skipet gjennom søksmål mot mulige rettighetshavere under ett og la dommen registrere. Saken reises for tingretten på skipets hjemsted. I stevningen skal saksøkeren sannsynliggjøre sin rett til skipet, og at de øvrige vilkår for søksmål er til stede. Finner retten at vilkårene er til stede, skal den la et utdrag av stevningen kunngjøre i Norsk lysingsblad med oppfordring til enhver som måtte påstå å ha bedre rett til skipet enn saksøkeren, om å melde seg til retten innen en frist som settes til minst 3 måneder, og godtgjøre sin rett. I kunngjøringen skal gjøres oppmerksom på reglene i fjerde og femte ledd. Retten kan også foreta kunngjøring ved oppslag eller i et eller flere andre blad i Norge eller utlandet. Fristen regnes fra kunngjøringen i Lysingsbladet. Finner retten at vilkårene for søksmål ikke er til stede, avviser den saken ved kjennelse. Kjennelsen kan ankes. Melder ingen saksøkt seg før fristen er ute, avsier retten uten hovedforhandling dom for at saksøkeren er eier. Dommen blir rettskraftig med en gang, kan ikke prøves ved anke og har bindende virkning for alle og enhver. Melder noen seg før fristens utløp og påstår å ha bedre rett til skipet enn saksøkeren, fortsetter saken etter de vanlige regler i tvisteloven. Rettskraftig dom i saken har bindende virkning for alle og enhver uten hensyn til hvem som har meldt seg under saken. Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 27.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2017 Dette hjelper skipsregisteret deg med. :) Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 27.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2017 Ikke selve stevningen. fikke ikke annet hjelp til den enn at di sa jeg må lage den riktig, at all info som skrives er korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 27.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2017 Når jeg skulle registrere scand'en så kunne de ordne alt, men mot et gebyr på et par-tre hødvinger mener jeg å huske. (er ikke heeelt bastant på dette, da det begynner å bli en stund siden) Sitér dette innlegget Link to post
Tabaqui Svart 27.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2017 Akkurat fått en slik sak gjennom. Send meg en IM, så ser vi på det. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Hvordan gikk det med denne saken og hva må du betale for å få saken gjennom i tingretten? Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 27.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Jeg har ikke fått lagd selve stevningen til tingretten, alt annet er klart. Har bare ikke rota meg til å få gjort det. Mente jeg så en "mal" på det enten her på BP eller et annet sted på nett men finner den ikke igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Se innboksen. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
BØstrøm Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Skipsregisteret mente jeg burde ha advokat, men jeg stevnet bare alle mulige rettighetshavere, og leverte det til tingretten. Måtte betale for tinglysing, og fikk dom på at båten var min, etter 3 mnd tror jeg Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Inter 9000 skrev 55 minutter siden: Se innboksen. Ser ikke noe der... Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 BØstrøm skrev 19 minutter siden: Skipsregisteret mente jeg burde ha advokat, men jeg stevnet bare alle mulige rettighetshavere, og leverte det til tingretten. Måtte betale for tinglysing, og fikk dom på at båten var min, etter 3 mnd tror jeg Har du noen nærmere fremgangsmåte? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Da må jeg lete i papirene/mailene på jobben. Kommer tilbake til det. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Glimrende! Sitér dette innlegget Link to post
Tabaqui Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Du må sende inn en stevning til tingretten. Trenger ingen advokat. Send meg mailadressen din på en IM, så kan du få en kopi av stevningen jeg brukte og se på. Kan være lurt å prate med tingretten først. Dommeren jeg fikk kjente ikke til dette i det hele tatt, men løste seg raskt etter en liten prat og forklaring. Kostet Ca 5500 om jeg husker rett, tok 4-5 mnd. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 28.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 Klarer ikke legge noe ut her, da det har feil format. Men hvis du sender meg mailadressen, kan jeg sende det over. Sitér dette innlegget Link to post
Båtadvokaten Svart 28.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 Hvis du ikke får det til på egen hånd kan du kontakte oss som kan dette og har gjort det mange ganger og vet hva som skal til for å få det på plass ved første forsøk. Ved feil kan det f.eks. hende at det ikke hjelper å reise ny sak. Les ellers denne artikkelen om de to måtene å få registerhjemmel på uten fullverdig dokumentasjon. Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post
alidal Svart 28.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 Har nå fått god hjelp av "Bøstrøm", "Inter9000" og "Tabaqui" så jeg regner med at det skal gå greit! Mangler attest fra tysk og fransk skipsregister, samt HIN-nr på kjøpekontrakt så det gikk ikke med skipsregisteret etter §36, så da er tingretten neste. Ellers har jeg byggebrev, samsvarserklæring på båt/motor, faktura med byggenr (ikke HIN-nr), kvittering på betalt båt (hvor byggenr. er oppgitt) samt kvittering for mva etter innførsel til Norge. Trodde egentlig det skulle være nok etter §36, men skipsregisteret sier nei... Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 1.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2018 (redigert) @Båtadvokaten Hva kan man forvente av kostnad dersom du/dere skal gjøre jobben etter paragraf 35? Redigert 1.Mars.2018 av Captain Chaos (see edit history) Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
BØstrøm Svart 1.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2018 Tinglysningsgebyr. Var det rundt 5000;-? Sitér dette innlegget Link to post
Båtadvokaten Svart 1.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2018 Captain Chaos skrev for 11 timer siden: @Båtadvokaten Hva kan man forvente av kostnad dersom du/dere skal gjøre jobben etter paragraf 35? Det er helt individuelt alt etter hvor mye utfordringer den enkelte sak gir ut fra det kvalitetskrav som gjelder/forventes fra domstolen samt hva som finnes av dokumentasjon/annet og hva som må fremskaffes. Vanligvis lander det på alt fra 12-15 000 til 20 000 inkl. gebyret til retten. Saker etter import er som regel mest arbeidskrevende pga. behov for å påvise rettslige omstendigheter ved kjøpet og rettsregler i vedkommende fremmede land. Innenlands kjøp blir rimeligvis en god del enklere å håndtere. Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post
alidal Svart 3.September.2018 Link til dette innlegget Svart 3.September.2018 (redigert) Liten oppdatering Da har jeg fått registreringspapirene på båten fra skipsregisteret! Har ikke fått faktura fra tingretten ennå.. Vet ikke hvor lang tid det tar, men er lenge siden jeg fikk papirene derfra... Takk for hjelp til Inter 9000, BØstrøm og Tabaqui! Redigert 3.September.2018 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 5.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2018 Jeg måtte betale ti gretten gebyret på 5600.- før di tok saken og lyste den ut i norsklysningblad Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.