Jump to content

Erverve eierskap på båten etter Sjøloven § 35

Gtir_man

Recommended Posts

Hei.. 

Trenger litt hjelp til å finne et eksempel på hvordan lage en stevning på dette.
ener jeg fant et eksempel her inne blant alle postene rundt dette med registrering i skipsregisteret, men kan ikke finne det igjen.. 

Noen som husker hvor det lå ? eller noen som kanskje har et eksempel liggende. ?

Kommentar fra moderator:
Sjøloven  § 35 " Erverv av registerhjemmel ved søksmål mot mulige rettighetshavere under ett "  finnes her.

Sitat

Dersom eieren av et norsk skip mangler registerhjemmel og det er umulig eller uforholdsmessig vanskelig for eieren å skaffe seg hjemmelen på annen måte, kan eieren få hjemmel ved å erverve dom for sin rett til skipet gjennom søksmål mot mulige rettighetshavere under ett og la dommen registrere.

Saken reises for tingretten på skipets hjemsted. I stevningen skal saksøkeren sannsynliggjøre sin rett til skipet, og at de øvrige vilkår for søksmål er til stede. Finner retten at vilkårene er til stede, skal den la et utdrag av stevningen kunngjøre i Norsk lysingsblad med oppfordring til enhver som måtte påstå å ha bedre rett til skipet enn saksøkeren, om å melde seg til retten innen en frist som settes til minst 3 måneder, og godtgjøre sin rett. I kunngjøringen skal gjøres oppmerksom på reglene i fjerde og femte ledd. Retten kan også foreta kunngjøring ved oppslag eller i et eller flere andre blad i Norge eller utlandet. Fristen regnes fra kunngjøringen i Lysingsbladet.

Finner retten at vilkårene for søksmål ikke er til stede, avviser den saken ved kjennelse. Kjennelsen kan ankes.

Melder ingen saksøkt seg før fristen er ute, avsier retten uten hovedforhandling dom for at saksøkeren er eier. Dommen blir rettskraftig med en gang, kan ikke prøves ved anke og har bindende virkning for alle og enhver.

Melder noen seg før fristens utløp og påstår å ha bedre rett til skipet enn saksøkeren, fortsetter saken etter de vanlige regler i tvisteloven. Rettskraftig dom i saken har bindende virkning for alle og enhver uten hensyn til hvem som har meldt seg under saken.

• 10 måneder senere...

Du må sende inn en stevning til tingretten. Trenger ingen advokat. Send meg mailadressen din på en IM, så kan du få en kopi av stevningen jeg brukte og se på. Kan være lurt å prate med tingretten først. Dommeren jeg fikk kjente ikke til dette i det hele tatt, men løste seg raskt etter en liten prat og forklaring. Kostet Ca 5500 om jeg husker rett, tok 4-5 mnd.

Hvis du ikke får det til på egen hånd kan du kontakte oss som kan dette og har gjort det mange ganger og vet hva som skal til for å få det på plass ved første forsøk. Ved feil kan det f.eks. hende at det ikke hjelper å reise ny sak. :ghost:  Les ellers denne artikkelen om de to måtene å få registerhjemmel på uten fullverdig dokumentasjon.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

Har nå fått god hjelp av "Bøstrøm", "Inter9000" og "Tabaqui" så jeg regner med at det skal gå greit!

Mangler attest fra tysk og fransk skipsregister, samt HIN-nr på kjøpekontrakt så det gikk ikke med skipsregisteret etter §36, så da er tingretten neste.

Ellers har jeg byggebrev, samsvarserklæring på båt/motor, faktura med byggenr (ikke HIN-nr), kvittering på betalt båt (hvor byggenr. er oppgitt) samt kvittering for mva etter innførsel til Norge.

Trodde egentlig det skulle være nok etter §36, men skipsregisteret sier nei...

Captain Chaos skrev for 11 timer siden:

@Båtadvokaten Hva kan man forvente av kostnad dersom du/dere skal gjøre jobben etter paragraf 35?

Det er helt individuelt alt etter hvor mye utfordringer den enkelte sak gir ut fra det kvalitetskrav som gjelder/forventes fra domstolen samt hva som finnes av dokumentasjon/annet og hva som må fremskaffes. Vanligvis lander det på alt fra 12-15 000 til 20 000 inkl. gebyret til retten. Saker etter import er som regel mest arbeidskrevende pga. behov for å påvise rettslige omstendigheter ved kjøpet og rettsregler i vedkommende fremmede land. Innenlands kjøp blir rimeligvis en god del enklere å håndtere.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

• 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...