Jump to content

Trenger tips til en god gummibåt, minimum 2,70 lang

Heimsjyen

Recommended Posts

Har Maritim sin jolle, som ble kjøpt ny for 3000,- for noen år siden. Den er 277 cm lang, og jeg klarer akkurat å dra den opp på dekk alene. Der ligger den fint foran masten på vår 38-foter.

De første årene brukte vi den bare med årer, men i fjor fikk vi en slapp elmotor som gjør transporten litt enklere selv om den kun går i ro-fart. Vi har testet den med en 5hk totakter, og den går i plan med 1 voksen og 1 barn. Med 2 voksne og 1 barn fikk vi den ikke i plan.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Har en Valiant 270 rib. 45kg, så ja, litt mer vekt enn de fleste rene gummibåter av den størrelsen, men den planer fint med 5 hk og meg på litt over 0,1 tonn ombord, full tank og 25-litersdunk full av makrell. Med såpass liten og lett motor er det ikke den store utfordringen og bryet å hive riben opp på fordekket (tar selvfølgelig av motoren først, men den er så lett at den kan løftes med en hånd), men helt klart greiest å være to om den jobben, selv om jeg også gjør det alene. Bakdelen med rib (på tross av at Valianten er av den lettere typen) er vekta og at den ikke kan pakkes helt sammen. Fordelene slik jeg ser det er at jolla planer lett, tar bølgene greit og er generelt greiere som bruksbåt enn en gummijolle med oppblåsbar dørk eller platebunn. Med 15-hesteren bakpå gjør den tett opp under 27 knop med meg alene ombord og den planer fint med tre voksne om det er snakk om troppeforflytninger.

Har også prøvd ut en gummibåt med opplåsbar bunn av samme størrelse. Veldig lett og grei båt, men for min del opplevde jeg den som tilnærmet ubrukelig til annet en tomgangsfart, til nøds halvplan. 

Vi har satset på West light 270 (http://www.westsystem.no/p/12876/west-light-270).

Veier kun 21.5 kg. Ikke noe problem å heist den på dekk. Vi er en familie på 4, og synes den funger fint som transportmiddel og redningsfartøy til vår bruk. Vi har en 2.3 hk, men kunne gjerne hatt en 4 hk i stedet.

Finnes sikkert andre som er mer solide og stødige, men vi la mest vekt på vekt :smiley:  (no pun intended)

Er på min 3. jolle i 2.70 klassen. Alle ble løftet ombord i båten.  Og alle 3 hadde platedørk.    Først en Achilles LS4 på 2.77 lengde.   Lett å håndtere og gikk fint i vannet og grei å ro. Litt smalere enn andre, nyere joller. Ble tatt av stormen.   Så en Aquaquick MS 265. Bredere og litt mer klumpete i design. Tyngre å løfte på.  Ble ødelagt i et ras.     Har nå en West commando 270. lettere å håndtere enn AQ'en.  (Denne jolla bærer preg av å være en litt modernisert Aquaquick) 

Kikka litt på West light, men er nok litt konservativ så det ble platedørk istedet for høytrykk. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

En liten historie fra i sommer: Noen av sønnene våre sammen med fettere og båtnaboer var ute og lekte seg i tre ulike gummibåter. De lagde bølger for hverandre, kjørte i bølgene til passerende båter, kjørte i ring og koste seg. Den ene var gummibåt fra Biltema med 4hk totakt, den andre lurer jeg på om var Maritim sin med 5hk totakt og den siste var vår Mercury 300 dynamic med 6hk firetakt. De eneste som var nesten tørre var guttene i vår båt. Baugen på Mercuryen er vesentlig høyere enn de andre og det hjelper godt for å holde seg tørr og unngå at bølgene slår over. Jeg tror ikke forskjellen motorstørrelsen hadde noe å si, men tok det med allikevel.

Vi er veldig fornøyde. Mercuryen er fantastisk stødig og behagelig å kjøre. Dette er nok et fellestrekk for RIB sammenlignet med andre varianter. Når den ligger tom på vannet uten motor, kan jeg klatre om bord fra sjøen uten at jeg er det minste redd for at den skal rulle over meg. Vil du ha fart så er vår godkjent for 15 hk. Traff på noen som hadde den kombinasjonen, og da plante de fint med to voksne og to større barn om bord.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...