Jump to content

Hvilken 25 fots båt (daycruiser/cabincruiser) vil folket anbefale?

Bent M

Recommended Posts

Hei

Var nærme å kjøpe en ny Uttern d77, men regnestykket ble litt for stort.

Vi ønsker gjerne en båt i omtrent samme størrelse, med utenbordsmotor. Sett Askeladden c75, flipper 760 og lignende. Dette er båter som man kan få tak i på bruktmarkedet, og dermed litt rimeligere.

Noen som har noen anbefalinger? Båten bør kunne huse en familie på 4, og budsjett opp mot 700-tusen.

På forhånd takk for svar/anbefalinger.

Redigert av Bent M (see edit history)

Jeg tenker at T7'en blir for liten med fire stk som skal overnatte. Den modellen du linket til har tre sportseter, og ikke benk. Dermed blir solsengen mindre (og soveplassen ute).

En annen ting når vi har overnattet i båten (har pr dags dato ikke overnattet med ungene enda, kun oss to voksne, eller han far på tur :giggle: ), så blir det jo noe fuktig/klamt ute under kalesjen. Kanskje dette er mer relatert til Vestlandet og klima her, men ville tatt det med i betraktningen. Jeg tenker at tre stk er maks på overnatting i T7, fire går til nøds en natt og to. Da er det vel han far som havner på solsenga... :lol:

Bor du i nærheten av meg, er du velkommen til å titte på båten!

Hei. Jeg var ute etter det samme, overnatting for 4 og toalett med dør. Endte opp med Utten D 77. Det grunnet god kabin løsninger, samt mye båt for pengene(syns jeg). Har varme i båten å. Kjekt å ha på overnatting.

Alternativer å se på,

Yanmarin 76 DC. Fin båt. Men ikke toalett med dør. Og trang under dekk.

Skipsplast 685/690. En litt mindre båt. Noen år gammel nå. Men smarte løsninger, og litt rimeligere.

Jeanneau 7.5. En rimeligere båt, ikke sett den. Men ser jo ok ut?

Finnes jo en del Amerikanske båter i dette segmentet å. Blir da innenbordsmotor, på godt og vondt.

Ellers hvis ok overnattingsplass er viktig, så ville jeg ikke gått for noe mindre en dette.

Alternativt er jo å planlegge å ha med et telt for to, og to i båten. Kjøpe en flott DC på 22 fot. Bruke 500 0000 på båt og ha et romslig budsjett.

Lykke til

Har du vurdert båter av typen Beneteau Antares 7/8/760/880

Her får du mye båt for pengene. 4 sengeplasser og gjerne en bedre toalettløsning og bedre takhøyde.

4 faste sengeplasser.

Fast tak over hodet med egen sittegruppe og akterdekk med sittegruppe under åpen himmel. Kokeplass for mat.

pilothousbåter gir en del utvidet mulighet for båtliv, reelt større sjans for at det blir overnattingstur og comforten ombord økes betraktelig sammenlignet med daycruiser med kalesje.

Nei, de har ikke helt de samme linjene, men du verden for et båtliv man kan leve sammenlignet med daycruiser.. dere har jo lyst til å overnatte og trives?

Det er ikke mange båter som gir like mye som Ibiza Twin cab når det gjelder smarte løsninger og kvalitet er båten helt topp lånte en sånn en uke for et par år siden og blei veldig overrasket over hvor mye de fikk plass til i den båten. Lykke til med valg og jakt på båt.

Nå kommer sommeren?

Twincab'n var skikkelig smart løsning! Der kan kan jo sove skikkelig på madrasser, og har man spilebunn ligger man som en greve.

Ligger man rett over drivstofftanken? Kanskje greit å ikke ha helt full tank når man skal sove, klukk klukk skvalp skvalp :)

Jeg er ikke sikker på hvor tanken er plassert men den hørte jeg ikke noe til, og det er en ting jeg savner fra den båten og det er farten for det var en fryd og cruise i 37-38 knop hvis det var nødvendig pga. stengetider på puben. Det må være et lettdrevet skrog på de båtene.

Nå kommer sommeren?

Yamarinen begynner å bli gamnel, det syntes nok på plass og praktiske løsninger, den bruker derimot ca 30% mindre bensin på marsjfart enn T7. Kompromisser blir det uansett.. har selv lett etter DC med mulighet for overnatting til 4, vanskelig å finne noe med god komfor til alle 4.

Da har vi sett på Finnmaster t7 og Ibiza 26 TC. Begge var fine båter. T7 virket kanskje best, men tror det er mye siden T7 var ny og Ibiza var brukt. Den løsningen med akterkabinen i Ibiza virket fin, men samtidig litt "jalla". Er vel nok en elektronisk løsning som kan streike. T7 blir nok fort for dyr, men vi får se. 

Tipper vi står igjen med yamarin siden bruktmarkedet på den er etablert, og mange båter på markedet. 

Jeg foreslo ibizaen fordi jeg liker den, men jeg har aldri sett en i bruk.

hvordan funker akterkabinen? Står luka åpen når man sover eller lukkes den? Er senga full lengde?

gir jo romslig kabin foran når man slipper å ha alle sengene der. Ville kanskje bygd om til manuell åpning med en slags demper, for å unngå den feilkilden. 

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

glalaks skrev 25 minutes ago:

Jeg foreslo ibizaen fordi jeg liker den, men jeg har aldri sett en i bruk.

hvordan funker akterkabinen? Står luka åpen når man sover eller lukkes den? Er senga full lengde?

gir jo romslig kabin foran når man slipper å ha alle sengene der. Ville kanskje bygd om til manuell åpning med en slags demper, for å unngå den feilkilden. 

Senga er full lengde, og luka står åpen når senga er i bruk (med mindre man er særdeles lite klaustrofobisk). Fungerer forbausende bra - og gir mulighet til å være 4 stykker på overnattingstur uten å måtte "re opp" to senger hver dag.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Luka står fint oppe, og den har en sikringsstang som sørger for at den blir oppe. Så nesten ut som om det var nok plass i kabinen til å lukke luka når svigermor sover der og ;-)

Ibiza var fin den. Veldig fin. Egent toalettrom trekker mye opp. God plass.

Redigert av Bent M (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...