Jump to content

Hvilken 25 fots båt (daycruiser/cabincruiser) vil folket anbefale?

Bent M

Recommended Posts

OK. Sikkert bedre enn trange stikkabiner mange har. Men lite utbredt.

kjekt å låse inn svigermor sikkert ja, dog litt for mye komfort for henne? Ta ut madrassen først da..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Må nesten bare spørre hvorfor du skal ha "så liten båt" til 700 000 hvis du skal ha familie på 4 oppi den? Er det pga. angst mot ting som dævver dersom båten er en bruktbåt? Nå vet jeg ikke så mye om båt men vil anta at verdifallet på nybåt kan matche eller oftest overgå eventuelle reparasjonskostnader på en bruktbåt og slitedeler må vel også byttes på nybåt akkurat som på nybil som blir brukt?

Av båter som ikke er fra forrige århundre:

Noe slikt ser jo større ut om noen skal ha "speedbåt" som går over 30 knop: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=94079102

Og noe slikt er vel det minste hvor 4 personer virkelig får plass: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=73598737

Hei

Tja, har vel funnet ut at ny båt er en dårlig ide. Verdifall etc. Er mange meninger om dette, men jeg tror en påhenger er mer veslikeholdsvennlig enn innenbords med drev. 

Har sett på mye båter. Skarpnes, Tropic, Nor star 290 og mange med påhenger. Jammen meg ikke lett, men en 8 år gammal Yamarin 76dc får man vel til rundt 460-500. 

XardasKSP skrev On 8.4.2017 at 20.58:

Må nesten bare spørre hvorfor du skal ha "så liten båt" til 700 000 hvis du skal ha familie på 4 oppi den? Er det pga. angst mot ting som dævver dersom båten er en bruktbåt? Nå vet jeg ikke så mye om båt men vil anta at verdifallet på nybåt kan matche eller oftest overgå eventuelle reparasjonskostnader på en bruktbåt og slitedeler må vel også byttes på nybåt akkurat som på nybil som blir brukt?

Jeg hadde nybåt i en sesong, med 6% verditap, eller vel 20 000 kr.

Verditapet var eneste utlegget jeg hadde på båten, utover båtplass og bensin.

Nå har jeg en bittelitt dyrere nybåt. Jeg regner ikke med de helt store utleggene på den heller, garanti og forsikring dekker det meste som kan dukke opp.

Det byttes ikke mye slitedeler på en ny utenbords motor.

Det er mange måter å sette opp regnestykket på det å eie båt.

Jeg har kjøpte den båten jeg hadde lyst på, da går regnestykket opp av seg selv.

Til trådstarter: Jeg har den båten du opprinnelig snakket om å kjøpe. Det var synd at regnestykket ble feil for deg, for det er en båt det er veldig lett å trives med. 

kjibba: Men da var du heldig med verdifallet, jeg vil tro de fleste båter ligger på max 50 % av nybåtpris (hvis de er bra vedlikeholdt ellers synker det mer enn 50 %) når de er blitt 10 år gamle med mindre noen putter en flunkende ny motor i dem. Senere tror jeg verdifallet er avhengig av motorn og hvordan båt vedlikeholdes.

Finnes jo 30 år gamle toppvedlikeholdte båter som man hadde heller kjøpt enn 15 år gamle som noen bare har latt forfalle.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
XardasKSP skrev for 7 timer siden:

kjibba: Men da var du heldig med verdifallet, jeg vil tro de fleste båter ligger på max 50 % av nybåtpris (hvis de er bra vedlikeholdt ellers synker det mer enn 50 %) når de er blitt 10 år gamle med mindre noen putter en flunkende ny motor i dem. Senere tror jeg verdifallet er avhengig av motorn og hvordan båt vedlikeholdes.

Finnes jo 30 år gamle toppvedlikeholdte båter som man hadde heller kjøpt enn 15 år gamle som noen bare har latt forfalle.

Daycruisere med utenbordsmotorer er populære er det folk vil ha for tiden. Dette av mange grunner. Ser du på priser på 10 år gamle Daycruisere så har de holdt seg godt i pris. Av den grunn er støttet jeg trådstarter i at å kjøpe nytt er nok ikke så dumt.

Verdifallet på cabincruiser, med innenbordsmotor, mye kalesjer og "80-talls interiørløsninger" er noe helt annet. 

En kollega av meg har en to år gammel 79dc. Strålende flott båt, og i bunn og grunn mye lik 76dc, men en tanke større.

Hans 79dc kjører hakket mer økonomisk enn min D77. Begge har 300hk på hekken

Vi valgte å starte med en mindre og billigere båt enn D77, fordi vi var usikker på om vi kom til å bruke den nok til å forsvare utlegget.

Vi byttet opp etter 5 måneder, og ca 90 motortimer.

Nøkkelen er å kjøpe noe du vet du og resten av gjengen vil trives i. Da blir det brukt, og da blir det også verdt pengene man legger i det.

Det er vel få DCer som får så god omtale fra både brukere og presse som Yamarin sine, så det er vanskelig å se at du trår feil om du ender opp med en 76dc.

Håper dere får like mye moro i hva enn dere ender opp med som vi andre har med vårt.

Redigert av kjibba (see edit history)

Som et tips. 

Ikke kjøp Flipper. 

Mye dårlig material valg. ! 

Har hat Ibiza og Nordkapp også. 

Veldig bra kvalitet på dem i forhold. ! 

Men ingen av de er noe bra for overnatting for 4. 

Bortsett fra muligens den doble kabinen til Ibiza. 

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Den Ibiza med dobbeltkabin jeg hadde på lån ei uke i fjor var helt super, utrolig hvor mye dempar fått plass til i den båten og ikke minst hvor gøy det var og skyve spaken forover da var den ute av vannet på et øyeblikk. Den satt det en 300 hk Suzuki på hekken som virket som en veldig riktig motor til den båten.

Nå kommer sommeren?

Bent M skrev 51 minutes ago:

Ja, har prøvd de. Den motoren passer veldig godt til båten. Her er ett par alternativer jeg vurderer

https://www.finn.no/76411061

https://www.finn.no/89498548

så har vi 76dc 

https://www.finn.no/93231986

Tror uansett vi ikke trår feil med noen av disse. 

Mulig jeg har gått glipp av noe, men er det en spesiell årsak til at du ikke vurderer diesel og drev; eks Skibsplast 690, som virkelig nå er mye båt for pengene. Ofte med godt utstyr.

Tenker også på båter som dette:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Jeg har hatt drev, men mest fast aksling. Tenkte nå først og fremst på driftskostnader for drivstoff. Skal ikke dra i gang debatt om dette, da det er egne gode tråder på dette. Har sans for utenbords, men i det prissjiktet du er i; mener jeg det er mange fine dieselalternativ bla fra Windy.

mvh Bergen Dørk

Jeg er enig med BD på diesel alternativ med drev er driftskostnadene mye billigere så vil jeg også tro service kostnadene ikke vil bli noe vesentlig dyrere med en innenbords diesel og hvis regnestykket med drivstoff og service slås i sammen vil nok diesel med drev vinne overlegent. Men så har man som regel noe mere fart på en påhenger. Lykke til med båtvalg jeg synes den du viste til noe tidligere i tråden som blir solgt av et firma med hvitt skråg så bra ut.

Nå kommer sommeren?

Hmmmm. Er relativt "grønn" med tanke på båt. Setter pris på alle råd/svar. 

Er det noen forskjell i hvor enkel utenbords vs drev er å kjøre? Hørt rykter om at drev har høyere minimumshastighet enn påhenger. Stemmer det? Tenker på manøvrering i havn etc. 

Tror at denne

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=89498548&fks=89498548

er et godt alternativ. Får nok høre med forhandler om den over påske. 

Redigert av Bent M (see edit history)
Bent M skrev for 14 timer siden:

Hmmmm. Er relativt "grønn" med tanke på båt. Setter pris på alle råd/svar. 

Er det noen forskjell i hvor enkel utenbords vs drev er å kjøre? Hørt rykter om at drev har høyere minimumshastighet enn påhenger. Stemmer det? Tenker på manøvrering i havn etc.

Det er mange tråder om dette på Båtplassen, så les deg litt opp på dette i påsken. :thumbsup:

Et forslag: 

mvh Bergen Dørk

Vi kjøpte T7 i fjor. Utrolig fornøyd med båten og føler den har mye plass i forhold til størrelsen. Nå er vi kun 3 stk, men ble ihvertfall mange overnattinger. Føles meget solid og med bra kvalitet. Har egentlig ingenting å utsette på den. Etter å ha sammenlignet mange båter sto vi igjen med denne og D77, men valgte T7 både pga design og opplevd kvalitet. Yamaha motor gjør heller ingenting :)

Valgte å kjøpe ny da jeg synes det ikke er så mye å spare på en båt som kanskje er 10 år eldre, samtidig som de nye modellene er mye mer lyse og åpne i kabinen grunnet helt andre vinduer... 

Bildet tatt utpå sensommeren på vei til Kragerø med pitstop på Valle.

A.J.

IMG_0284.JPG

Redigert av AJ82 (see edit history)

En fordel jeg ser med utenbords er at man ser hvilken retning motoren står ved finmanøvrering. Jeg har en trang og litt krevende tillegging og setter pris på å alltid se hvilken veg båten svinger når jeg gir litt pådrag

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...