glalaks Svart 5.April.2017 Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 OK. Sikkert bedre enn trange stikkabiner mange har. Men lite utbredt. kjekt å låse inn svigermor sikkert ja, dog litt for mye komfort for henne? Ta ut madrassen først da.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
XardasKSP Svart 8.April.2017 Link til dette innlegget Svart 8.April.2017 Må nesten bare spørre hvorfor du skal ha "så liten båt" til 700 000 hvis du skal ha familie på 4 oppi den? Er det pga. angst mot ting som dævver dersom båten er en bruktbåt? Nå vet jeg ikke så mye om båt men vil anta at verdifallet på nybåt kan matche eller oftest overgå eventuelle reparasjonskostnader på en bruktbåt og slitedeler må vel også byttes på nybåt akkurat som på nybil som blir brukt? Av båter som ikke er fra forrige århundre: Noe slikt ser jo større ut om noen skal ha "speedbåt" som går over 30 knop: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=94079102 Og noe slikt er vel det minste hvor 4 personer virkelig får plass: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=73598737 Sitér dette innlegget Link to post
Bent M Svart 10.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Hei Tja, har vel funnet ut at ny båt er en dårlig ide. Verdifall etc. Er mange meninger om dette, men jeg tror en påhenger er mer veslikeholdsvennlig enn innenbords med drev. Har sett på mye båter. Skarpnes, Tropic, Nor star 290 og mange med påhenger. Jammen meg ikke lett, men en 8 år gammal Yamarin 76dc får man vel til rundt 460-500. Sitér dette innlegget Link to post
kjibba Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 XardasKSP skrev On 8.4.2017 at 20.58: Må nesten bare spørre hvorfor du skal ha "så liten båt" til 700 000 hvis du skal ha familie på 4 oppi den? Er det pga. angst mot ting som dævver dersom båten er en bruktbåt? Nå vet jeg ikke så mye om båt men vil anta at verdifallet på nybåt kan matche eller oftest overgå eventuelle reparasjonskostnader på en bruktbåt og slitedeler må vel også byttes på nybåt akkurat som på nybil som blir brukt? Jeg hadde nybåt i en sesong, med 6% verditap, eller vel 20 000 kr. Verditapet var eneste utlegget jeg hadde på båten, utover båtplass og bensin. Nå har jeg en bittelitt dyrere nybåt. Jeg regner ikke med de helt store utleggene på den heller, garanti og forsikring dekker det meste som kan dukke opp. Det byttes ikke mye slitedeler på en ny utenbords motor. Det er mange måter å sette opp regnestykket på det å eie båt. Jeg har kjøpte den båten jeg hadde lyst på, da går regnestykket opp av seg selv. Til trådstarter: Jeg har den båten du opprinnelig snakket om å kjøpe. Det var synd at regnestykket ble feil for deg, for det er en båt det er veldig lett å trives med. Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 (redigert) kjibba: Men da var du heldig med verdifallet, jeg vil tro de fleste båter ligger på max 50 % av nybåtpris (hvis de er bra vedlikeholdt ellers synker det mer enn 50 %) når de er blitt 10 år gamle med mindre noen putter en flunkende ny motor i dem. Senere tror jeg verdifallet er avhengig av motorn og hvordan båt vedlikeholdes. Finnes jo 30 år gamle toppvedlikeholdte båter som man hadde heller kjøpt enn 15 år gamle som noen bare har latt forfalle. Redigert 10.April.2017 av XardasKSP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 11.April.2017 Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 XardasKSP skrev for 7 timer siden: kjibba: Men da var du heldig med verdifallet, jeg vil tro de fleste båter ligger på max 50 % av nybåtpris (hvis de er bra vedlikeholdt ellers synker det mer enn 50 %) når de er blitt 10 år gamle med mindre noen putter en flunkende ny motor i dem. Senere tror jeg verdifallet er avhengig av motorn og hvordan båt vedlikeholdes. Finnes jo 30 år gamle toppvedlikeholdte båter som man hadde heller kjøpt enn 15 år gamle som noen bare har latt forfalle. Daycruisere med utenbordsmotorer er populære er det folk vil ha for tiden. Dette av mange grunner. Ser du på priser på 10 år gamle Daycruisere så har de holdt seg godt i pris. Av den grunn er støttet jeg trådstarter i at å kjøpe nytt er nok ikke så dumt. Verdifallet på cabincruiser, med innenbordsmotor, mye kalesjer og "80-talls interiørløsninger" er noe helt annet. Sitér dette innlegget Link to post
Bent M Svart 11.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 Ja. Regnestykket på T7 eller Uttern D77 ble feil. Det er rom for det i økonomien, men det er noe med hvor mye en skal bruke og. Jwg tipper vi fort kjøper en 76dc over påske. Sett 2007/08 modeller med bra utstyr under 500'. Sitér dette innlegget Link to post
kjibba Svart 11.April.2017 Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 (redigert) En kollega av meg har en to år gammel 79dc. Strålende flott båt, og i bunn og grunn mye lik 76dc, men en tanke større. Hans 79dc kjører hakket mer økonomisk enn min D77. Begge har 300hk på hekken Vi valgte å starte med en mindre og billigere båt enn D77, fordi vi var usikker på om vi kom til å bruke den nok til å forsvare utlegget. Vi byttet opp etter 5 måneder, og ca 90 motortimer. Nøkkelen er å kjøpe noe du vet du og resten av gjengen vil trives i. Da blir det brukt, og da blir det også verdt pengene man legger i det. Det er vel få DCer som får så god omtale fra både brukere og presse som Yamarin sine, så det er vanskelig å se at du trår feil om du ender opp med en 76dc. Håper dere får like mye moro i hva enn dere ender opp med som vi andre har med vårt. Redigert 11.April.2017 av kjibba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 11.April.2017 Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 Som et tips. Ikke kjøp Flipper. Mye dårlig material valg. ! Har hat Ibiza og Nordkapp også. Veldig bra kvalitet på dem i forhold. ! Men ingen av de er noe bra for overnatting for 4. Bortsett fra muligens den doble kabinen til Ibiza. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Bent M Svart 12.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2017 Det blir 76dc eller Ibiza. Ibiza er dyrere, men har en stor fordel i et eget toalettrom Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 12.April.2017 Link til dette innlegget Svart 12.April.2017 Den Ibiza med dobbeltkabin jeg hadde på lån ei uke i fjor var helt super, utrolig hvor mye dempar fått plass til i den båten og ikke minst hvor gøy det var og skyve spaken forover da var den ute av vannet på et øyeblikk. Den satt det en 300 hk Suzuki på hekken som virket som en veldig riktig motor til den båten. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Bent M Svart 12.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2017 Ja, har prøvd de. Den motoren passer veldig godt til båten. Her er ett par alternativer jeg vurderer https://www.finn.no/76411061 https://www.finn.no/89498548 så har vi 76dc https://www.finn.no/93231986 Tror uansett vi ikke trår feil med noen av disse. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 12.April.2017 Link til dette innlegget Svart 12.April.2017 (redigert) Bent M skrev 51 minutes ago: Ja, har prøvd de. Den motoren passer veldig godt til båten. Her er ett par alternativer jeg vurderer https://www.finn.no/76411061 https://www.finn.no/89498548 så har vi 76dc https://www.finn.no/93231986 Tror uansett vi ikke trår feil med noen av disse. Mulig jeg har gått glipp av noe, men er det en spesiell årsak til at du ikke vurderer diesel og drev; eks Skibsplast 690, som virkelig nå er mye båt for pengene. Ofte med godt utstyr. Tenker også på båter som dette: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=93889186 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=80873773 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=91617751 Redigert 12.April.2017 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bent M Svart 12.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2017 Ikke så keen på drev. Smak og behag tror jeg, men doble servicekostnader og mer som kan gå galt. 4takt utenbords er vel og mer stillegående. Her er det fullt mulig jeg tar feil... Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 12.April.2017 Link til dette innlegget Svart 12.April.2017 Jeg har hatt drev, men mest fast aksling. Tenkte nå først og fremst på driftskostnader for drivstoff. Skal ikke dra i gang debatt om dette, da det er egne gode tråder på dette. Har sans for utenbords, men i det prissjiktet du er i; mener jeg det er mange fine dieselalternativ bla fra Windy. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
mgjell Svart 12.April.2017 Link til dette innlegget Svart 12.April.2017 Ikke for å starte en helt annen diskusjon men, husk at i disse båtene er det påbudt med bruk av flyteplagg. Går an å få båter over 8 meter med utenbords også. Det ville i hvert fall jeg tatt med i betraktningen. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 12.April.2017 Link til dette innlegget Svart 12.April.2017 Jeg er enig med BD på diesel alternativ med drev er driftskostnadene mye billigere så vil jeg også tro service kostnadene ikke vil bli noe vesentlig dyrere med en innenbords diesel og hvis regnestykket med drivstoff og service slås i sammen vil nok diesel med drev vinne overlegent. Men så har man som regel noe mere fart på en påhenger. Lykke til med båtvalg jeg synes den du viste til noe tidligere i tråden som blir solgt av et firma med hvitt skråg så bra ut. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Bent M Svart 12.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2017 (redigert) Hmmmm. Er relativt "grønn" med tanke på båt. Setter pris på alle råd/svar. Er det noen forskjell i hvor enkel utenbords vs drev er å kjøre? Hørt rykter om at drev har høyere minimumshastighet enn påhenger. Stemmer det? Tenker på manøvrering i havn etc. Tror at denne https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=89498548&fks=89498548 er et godt alternativ. Får nok høre med forhandler om den over påske. Redigert 12.April.2017 av Bent M (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 13.April.2017 Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 Bent M skrev for 14 timer siden: Hmmmm. Er relativt "grønn" med tanke på båt. Setter pris på alle råd/svar. Er det noen forskjell i hvor enkel utenbords vs drev er å kjøre? Hørt rykter om at drev har høyere minimumshastighet enn påhenger. Stemmer det? Tenker på manøvrering i havn etc. Det er mange tråder om dette på Båtplassen, så les deg litt opp på dette i påsken. Et forslag: Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bent M Svart 13.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 Bergen dørk skrev 10 minutes ago: Det er mange tråder om dette på Båtplassen, så les deg litt opp på dette i påsken. Et forslag: Takker! Sitér dette innlegget Link to post
AJ82 Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 (redigert) Vi kjøpte T7 i fjor. Utrolig fornøyd med båten og føler den har mye plass i forhold til størrelsen. Nå er vi kun 3 stk, men ble ihvertfall mange overnattinger. Føles meget solid og med bra kvalitet. Har egentlig ingenting å utsette på den. Etter å ha sammenlignet mange båter sto vi igjen med denne og D77, men valgte T7 både pga design og opplevd kvalitet. Yamaha motor gjør heller ingenting :) Valgte å kjøpe ny da jeg synes det ikke er så mye å spare på en båt som kanskje er 10 år eldre, samtidig som de nye modellene er mye mer lyse og åpne i kabinen grunnet helt andre vinduer... Bildet tatt utpå sensommeren på vei til Kragerø med pitstop på Valle. A.J. Redigert 17.April.2017 av AJ82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 En fordel jeg ser med utenbords er at man ser hvilken retning motoren står ved finmanøvrering. Jeg har en trang og litt krevende tillegging og setter pris på å alltid se hvilken veg båten svinger når jeg gir litt pådrag Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Napoli Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 Det er løst med en rorgiver på min båt :) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Kenneth82 Svart 17.April.2017 Link til dette innlegget Svart 17.April.2017 (redigert) Er selvsagt inhabil, men T7'en er ikke blant de styggeste nei ;-) Før vårpuss; Litt blankere nå i påsken; Redigert 17.April.2017 av Kenneth82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bent M Svart 27.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2017 Sett denne. https://www.finn.no/82731459 motoren er visst en 2008 Suzuki df300. Noen som har noe erfaring med disse motorene? Begynner å dra på åra, men selger sier den har fått service osv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.