Jump to content

Hvilken 25 fots båt (daycruiser/cabincruiser) vil folket anbefale?

Bent M

Recommended Posts

Hva trenger jeg egentlig å fikse ved overtakelse? Kontrakt ", båtplass osv blir ordnet. Jeg har følgende på lista

- forsikring (kasko)

- flytte registrering i register/redningsselskapet 

- securemark osv må vel flyttes

- medlemskap redningsselskapet? Noen foreninger som gir gode fordeler?

kjøpt en del biler, men ikke båter. Noe mer?

Egentlig alt du trenger der. Dersom båten har VHF må du ha lisens og sertifikat på den.

Husk også å sjekke forsikringen i forhold til opplag og opplagsutstyr. Når det gjelder forsikring er det viktig å huske at den ikke fungerer slik som i bil. Dvs - på sjøen er alle ansvarlige for egen båt. Hvis en annen krasjer i deg, vil det hovedsakelig være din egen forsikring som dekker skadene. Ikke motpartens, selv om det var hans feil. Med andre ord - på den båten du har kjøpt nå - skaff deg best mulig forsikring.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Bent M skrev for 6 timer siden:

Da skal båten hentes på lørdag. Trenger litt stasj. Blant annet vester. Noen merker som er gode til barn og voksne? Sett på regatta. 

Stort sett like gode alle sammen - så lenge de er CE godkjente og fra et kjent merke (ikke noname fra Rema1000)... Kjøp noe du har lyst til å bruke/som er kult - da er det mer sannsynlig at du bruker den.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Bent M skrev for 11 timer siden:

Da skal båten hentes på lørdag. Trenger litt stasj. Blant annet vester. Noen merker som er gode til barn og voksne? Sett på regatta. 

Hvis du kjøper oppblåsvester til barn så ta med en ekstra patron så du kan la de prøve vesten i sjøen og oppleve at den blåser seg opp men vent til sjøen har fått varmegrader, det blei en tøff båt. God båtsommer.

Nå kommer sommeren?

Selger har fått tips om å koble fra batterier etc, og få restartet alt. Håper koden da skal forsvinne. De verkstedene han hadde snakket med hadde sagt det var noe elektronisk. Kontaktfeil. 

Jeg tenker overtakelse utsettes uansett om feilkode er der eller ei. Vil gjerne at et verksted skal se på dette før vi overtar. Eller er det urimelig?

Det er bare og forlange at det er i orden når båten skal overtas, hvis ikke finnes det andre båter og se på og han vet jo at han må fikse den for og få solgt den og mest sannsynlig vil han vel ikke bruke den selv heller. Det blir helt sikkert i orden så fort han får noen til og se på den. 

Nå kommer sommeren?

Uff - sånt er kjipt. Jeg er enig med Vrod, forlang at dette er i orden ved overtagelse - og sørg for å ha ting skriftlig. Vet det ikke virker sånn - men det er mange fine båter der ute, og dersom selger ikke vil fikse, så se på noe annet.

Gratulerer med båt! 

At feilen oppstod nå er jo det beste som kunne skje. Om det var en nedtur nå, så ville det vært en enda større nedtur en uke etter overtakelse. Normalt er selger betydelig mere villig til å løse feilen nå, enn etter overtakelse. 

Ang redningsvester: husk at alle vester må ha skrittstropp og gjerne med lys. Dog, lys kan ettermonteres. 

Dessuten er det greit å ha vester med samme patron og utløsersystem. Da slipper du å ha så mange ulike ekstrapatroner liggende.

Vester må ikke ha skrittstropp og lys. At det er bedre og tryggere er nok sant, men 90% av båtbrukere i Norge har ikke dette. Deter påbudt med godkjent flyteplagg. En Biltema flytevest er godkjent. En oppblåsbar vest med lys og skrittstropp til 3000kr er bedre, men ikke alltid nødvendig..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Ok.... 

skrittstropp "må" du ha. ? 

Det skiller nok ikke mye mellom en vest med skrittstropp og en uten. Det er verdt å være obs. 

Det er betydelig forskjell i å havne i sjøen og klare seg der en stund, med skrittstropp, enn uten. 

Men det er jo opp til den enkelte, øke sannsynligheten til å overleve eller bare å oppfylle lovens krav. Fritt valg. 

En vest til 3000 har mye mere enn skrittstropp og lys. -min har også sprayhood og egen nødkniv 

Jeg angrer faktisk på at jeg kjøpte vester med skrittstropp. Da jeg stod i butikken var dette med sikkerhet fremst i pannelappen - og den dagen jeg havner i sjøen ufrivillig kommer jeg helt sikkert til å være glad for at jeg har den.

Men frem til den dagen kommer jeg til å irritere meg over den j... stroppen som er i veien uansett hva jeg gjør. For det eneste som er sikkert - er at den ikke er festet slik den skal være, for det er ubehagelig i alle stillinger. Dersom jeg sitter gnager stroppen på ryggen, dersom jeg skal på toalettet må jeg holde den til siden for å komme frem, dersom jeg går dingler stroppen. Generelt - jeg hadde heller kjøpt uten, og brukt vesten uten å irritere meg. Slik det er nå kommer jeg antageligvis til å kjøpe ytterligere en vest å bruke på finværsdager...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...