Nidelvenpåhavet Startet 28.Mars.2017 Del på Facebook Startet 28.Mars.2017 Hei, Lurer på om noen kan svare meg eller har noen personlig erfaring med hvordan det er å montere f.eks en 5 hk påhenger på badeplatformen på en Nidelv 24 snekke. Vil dette gi noen fremdrift og hvordan vil det være å manøvrere? Tenker å evt låse påhengeren i en fast stilling fremover å styre med roret på båten. Grunnen til at jeg ønsker å gjøre dette er fordi jeg tenker å bruke den som en dorgemotor og at dieselmotoren som sitter i båten ikke er svært pålitelig lenger. Takk på forhånd og håper på noen gode svar/tips her ;) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Mars.2017 Del på Facebook Svart 28.Mars.2017 Jeg gjorde det samme med en 8 hk Tohatsu på en min Windy 27 i sin tid. Framdrift ble det forsåvidt, men problemet var at motoren hadde kort stamme, og ved den minste bølge mistet propellen grepet i vannet. Ble jo ikke bedre av at motoren ikke var montert midt på badeplattformen men helt ute på siden. Videre hadde jo propellen for stor stigning siden jeg i utgangspunktet brukte motoren på en liten jolle. Så for bedre kraft og dorging må man få tak i minste mulige propellstigning. Men på en snekke er nok ikke plattformen så bred. Og med lang stamme går det nok bedre. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 28.Mars.2017 Del på Facebook Svart 28.Mars.2017 Det er langt bedre enn ikke å hå 5hk til fremdrift. Men det skal ikke mye motvind til før det ikke går å få fremdrift. Til dorging og til å søke nedhavn i med vind er dte en løsning. Men bytt til egnet propell. Det finnes 4blads propeller med store blader som er til for å skyve seilbåter og lignende med slike små motorer og det hjelper veldig på skyvet. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.Mars.2017 Del på Facebook Svart 28.Mars.2017 (redigert) En "vanlig" 5hk er bygd med for mye prioritet på fart. Om du ikke har motoren allerede ville jeg valgt en "High Trust" som er laget for å skyve i lavere hastigheter. Har selv en F9.9 High Trust som jeg skyver opp til 25 tonn med og det fungerer bra. Du kan lese mer om hva andre har prøvd i denne linken: http://www.walleyecentral.com/forums/showthread.php?t=115794 Også viktig å merke seg er en slik motor har propell som er konstruert for å fungere i bakk også..... Toppfart på din Nidelv 24 vil jeg anta med F9.9HT ca 9.5kn og med 5hk jollemotor ca 3.5kn (vindstille) Redigert 28.Mars.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 28.Mars.2017 Del på Facebook Svart 28.Mars.2017 Som de andre sier over er utfordringen å få nok vann rundt propellen. Klarte ca 3,5 knop på min Windy 23 med 8hk. Vil tro en snekke går bedre da den ikke har den rette hekken som hindrer propellen å få fritt vann. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 29.Mars.2017 Del på Facebook Svart 29.Mars.2017 Går virkelig båten for fort til å dorge med innenbordsmotoren? Og hva er det som gjør at den er upålitelig? Jeg ville vurdert å bruke til og penger på å få denne motoren pålitelig,fremfor noe annet. Men det spørs jo hva som er galt med den. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
mons Svart 29.Mars.2017 Del på Facebook Svart 29.Mars.2017 26 fot seilbåt gjorde 4,5 knop med 6 hk påhengs. Snekkeskrog går lett i vannet med lite fart, så du burde kunne oppnå litt fart med den -spesielt med lang stamme og rett propell. Får du motvind eller sjø kan du like godt slenge dreggen. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Krimart Svart 3.April.2017 Del på Facebook Svart 3.April.2017 Du bør velge en brakett du kan heve og senke, og en påhenger med ekstra lang stamme og s.k. high thrust. f.eks. denne: http://www.westsystem.no/p/12796/tohatsu-mfs-6-hk-4-takt-sail-pro Du burde få grei fremdrift så lenge det ikke er mye motvind og motsjø, da er det værre. Som andre har nevnt er et av problemene at propellen dupper ut og inn av vannet i høye bølger. Går du opp til 8 HK og 2 sylindre får du mindre vibrasjon. Er det en båt du skal "holde liv i" noen år til og ikke vil investere i rep/ny motor er det en grei løsning, men en fungerene innenbordmotor er utvilsomt bedre. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.April.2017 Del på Facebook Svart 3.April.2017 ...og i tillegg til Yamaha sin "High Thrust" serie så har du også Mercury/Mariner sin "Big Foot" serie. Felles for alle er lavere utveksling, større propell, mindre stigning og mer skyvekraft. Om du ikke har prøvd en slik tror jeg du vil bli overrasket... men fartsegenskaper har disse motorene ikke. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 4.April.2017 Del på Facebook Svart 4.April.2017 Eller du kan kjøpe ny hovedmaskin i Nidelven - siden vi er inne på å ikke svare på spørsmålet... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.