Jump to content

Tre eller fire blader på propell


Jernklumpen

Recommended Posts

Hva bør man bruke på 38 fot stålbåt smalt skrog ca 330 bredde og 13 tonn ?  Motor 6syl Volvo med 200 hk. Har en 4blads propell på nå, og medfølger en 3blads som gjør en knop mer. Vil båten gå billigst med 3blads? Eller er det ikke noe regel på dette?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post

Med fart under ca 16 knopp er det lite å vinne på ein firblada propell utanom det støymessige. Her er ein firblada propell meir støysvak. Tenkjer du berre økonomi vil det her vere rett å velja ein treblada. Svaret er altså treblada. (Generelt er det likevel slik at til større propell til større virkningsgrad. Men ein stor propell krev redusert omdreiing.) Eg meiner likevel at redusert støy er svært viktig og bør telja med.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...