Jump to content

Saga 315 - forsikring med/uten motorforsikring

Benji

Recommended Posts

Noen ganger går ting fort, og man må bare slå til.

Lørdag gikk vi til innkjøp av en nydelig Saga 315 fra 2012.

D4 260 HK - 215 timer på telleren - lukter fremdeles ny båt i den.

Kvitteringer på alt som er gjort - all service er satt bort til eksternt firma.

I dag regner vi litt på forsikringer. Superkasko kommer vi nok til å velg - 6200 i året.

MEN - bør vi ta med motorskadeforsikring - den var på 5700 kr i året i tillegg - da har vi regnet med at en ny motor koster 350 - 400. 000

Er det verdt det, eller bortkastede penger.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Gratulerer med ny båt! Har sett litt på disse sjøl. Flotte båter.
Med såpass dyr motor ville eg nok tatt forsikring på den også men ville lest godt gjennom betingelsene fra forsikringsselskapet først. Det er vel dekning inntil et visst antall timer/år på motor og også på spesielle typer skader som slitasje og uforutsette skader. La oss sei dekninga er på inntil 15 år gammal motor så vil det koste deg 57.000,- over 10 år. Det er ikkje all verden over den tidshorisonten og skulle først uhellet være ute så sparer du nok inn disse kronene rimelig fort.

2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.)

Gratulerer så mye med ny, fin båt, Benji :thumbsup:

Jeg ville absolutt tatt med motorskadeforsikring. Selv om den matematiske risikoen for motorskade, ved fornuftig bruk og godt vedlikehold, er særdeles lav, er det ikke denne du opplever når du er på båttur. Du opplever den subjektive, den følte risikoen. Hva som kan skje, ikke den reelle risikoen. Da føles det trygt med motorskadeforsikring. Vi hadde det gjennom Norwegian Broker tidligere, men byttet til Gjensidige da de har motorskadeforsikring opp til 15 år, mens NB stopper på 10. Er forøvrig veldig godt fornøyd med Gjensidige.

Guest Avmønstret#

Ville tatt motorforsikring de ett-to første årene til jeg var kjent med båt og motor, så vurdere på nytt etter det.

Pleier å gjøre det på nyere bruktbiler jeg kjøper. "Glemte" å gjøre om forsikringa på en jeg hadde så raste automatkassa. Da var jeg glad i den forsikringa for å si det sånn... Men et par mnd. etter bytte av kassa reduserte jeg forsikringa ;-) 

1. I utgangspunktet har du 5 års reklamasjonsrett på båt og motor fra leverandør, sjekk dato på opprinnelig salgsmelding.

2. Sjekk hva motorforsikringen egentlig dekker? De fleste dekker bare "plutselig hendelse".

3. VP D4 er en meget driftsikker motor I kombinasjon med fast gir. Tror ikke det har vært mange feil etter 2011.

4. Om pristillegget er så stort på motorforsikring ville jeg heller valgt et forsikringsselskap med innebygget motorhavariforsikring som Pantaenius.
5. Noen forsikringsselselskap tillater bare motorhavariforsikringer om den tegnes innen 5 år fra båten er ny.

Som JRK over nevner: Sjekk hva motorforsikringen dekker!
Jeg tok (selvfølgelig) med dette på forsikringen, og fant i ettertid ut at det kun var dekning for ting forårsaket av "plutselig ytre påvirkning", slik som grunnstøting, kollisjon, brann, synking etc hos mitt daværende selskap (Storebrand).
Ikke noe annet...

Roger H.

Fersk seilbåtkaptein :)

Du verden, her endret plutselig ting seg, ja! Gratulerer med ny båt, jeg er sikker på at dere blir veldig fornøyde med denne.

Hadde jeg hatt en såpass ny båt ville jeg absolutt tegnet motorforsikring. Men som flere allerede har nevnt; sammenlign vilkårene nøye.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Da er avgjørelsen tatt. 

Så på tilbudet fra mitt nåværende selskap, og tilbudet fra Gjensidige.

Valgte å ta med meg alle forsikringer over til Gjensidige. Prisen omtrent det samme, men hos de fikk jeg med meg motorskadeforsikring i prisen, og det kostet for mye i forhold hos de andre.

Følte meg også både hørt og forstått underveis i prosessen, så da ble valget enkelt.

NB - du skal få din øl Bjørn. 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Sagaklubben har denne hjemmesiden: http://sagaklubben.no 

De har også egen gruppe på Facebook her

Og "min" side sagaforumet.com kjenner du vel til.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ms Fortuna skrev 48 minutes ago:

Kan ikke annet enn å bifalle gratulasjonene med en Saga, et godt valg det.

Kan selvsagt og anbefale Sagaklubben Oslofjorden....

Lars H. skrev 24 minutes ago:

Sagaklubben har denne hjemmesiden: http://sagaklubben.no 

De har også egen gruppe på Facebook her

Og "min" side sagaforumet.com kjenner du vel til.

Lars H.

Ingen far "guttær" meldte meg inn i går kveld.

Først og fremst, gratulerer med fantastisk båt og velkommen inn i Sagafamilien.

Har selv Gjensidige på alt som du nå har gjort, veldig fornøyd, og så må en ta med i totalbildet at du også får kundeutbytte i Gjensidige, noe som fort gir en pen sum som totalkunde. Men viktigst er opplevelsen av forsikringsselskapet når du trenger dem, og der har jeg kun gode erfaringer. God påske fra mannskapet i Karito:-)

fluefiskeren skrev 29 minutes ago:

Først og fremst, gratulerer med fantastisk båt og velkommen inn i Sagafamilien.

Har selv Gjensidige på alt som du nå har gjort, veldig fornøyd, og så må en ta med i totalbildet at du også får kundeutbytte i Gjensidige, noe som fort gir en pen sum som totalkunde. Men viktigst er opplevelsen av forsikringsselskapet når du trenger dem, og der har jeg kun gode erfaringer. God påske fra mannskapet i Karito:-)

Takker og bukker.

Vi gleder oss stort, får den siste uka i april. 25 - 28 ish

Godt å høre at man er fornøyd med selskapet.

Vi har meldt oss inn i Sagaklubben, og jeg skal vel en tur bortom på Sætre i mai

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...