Jump to content

Ingen bro over Oslofjorden/Håhøya


jotto

Recommended Posts

Jeg er også glad det ikke ble noen bro over Oslofjorden, og i hvert fall at det ikke ble bro ved nordenden av Håøya. En bro ved tankene på Filtvedt hadde ikke vært så ille som ved Håøy rent estetisk, men nå ser det jo uansett ut til at det blir nytt tunnelløp. Flott, spør dere meg.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Guest Avmønstret#

Støtter to siste talere. Galskap å blåse store penger på en tunnel som underkjent før den er bygd. 

 

Og i forhold til samfunnsnytten så er det "noen flere" som har glede av en bro enn hva det er fritidsbåter som erges over hvordan det så ut for "100 år siden", før en bro ble bygget. 

 

Bygg pent så blir det noe alle kan være stolte over. 

Link to post

Det kan virke som folk er mere opptatt med at det skal se fint ut estetisk rundt seg den ene timen de putrer frem og tilbake forbi Håøya enn å faktisk tenke konsekvenser med ett nytt tunell løp. Det nye tunell løpet er foreslått planlagt bygget har en enda brattere stigning ut og inn av tunellen enn den som er der i dag og alle vet hva som skjer med store trailere som trekker tungt eller må bremse ned inne i en tunell hvor det er lite luftmotstand til å kjøle ned motor og bremser. Dette vil føre til flere ulykker. Men neida båtfolket vil ha tunnell i stedet for bro for en bro ser jo ikke så fint ut estetisk. Hmm... hvor er logikken?

Link to post

Jeg tror politikerne her tenker at Oslofjordtunellen ikke "lever evig". 

 

Fergesambandet Moss Horten må snart erstattes av fast forbindelse - og da er det bedre å holde Oslofjord tunellen i gang i noen år til og så bygge bro et sted i nærheten av Moss. Det beste antakelig omtrent på høyde med Vestby - da kan man binde sammen en stor region ved et grep.

 

Vegvesenet har anbefalt å bygge bro både ved Drøbak og Moss-Horten - uten at det er veldig godt dokumentert at dette faktisk er to separate trafikksystemer slik de påstår i KVUen for bro Moss-Horten

Link to post

Vi har så utrolig store utfordringer i forbindelse med trafikkavvikling i området innerst i Oslofjorden, å bygge nok et makkverk av en tunell er helt utenfor enhver logikk. Hvor mye pengesløseri og livsfarlige og nærmest ubrukelige løsninger skal man gjennomføre før man tar til vettet? Som andre skriver, hvor skjemmende er det med en bru? 

Over Svinesundbrua går det tusenvis av biler hver dag, aldri noe problem. Drøbakktunellen har jo vist seg som en gedigen fiasko og livsfarlig løsning gang på gang, bare flaks at ikke mange liv er tapt. Hvorfor gjenta fiaskoen? 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...