Jump to content

VP DPH - trykk/vakuum tesing og bytte av pakninger

skhauge

Recommended Posts

Hei. Flott forumet er oppe å gå igjen. 

Tenker på å ta en service på drevet, og bytte pakning på propell og gir veksler. Samt på tappe//fylleplugg. Venter på priser på delene. 

Så vil eg trykk/vakuum teste drevet. Har verktøy til dette. Hvilket trykk/vakuum skal en bruke?

Om nokon har ei oppskrift på bytte av pakning på aksling/gir veksler er det noke eg blir veldig glad for. Eg har ikkje skrudd på desse delene før, men er det overkommelig for en vanlig mann å fikse klarer eg det.  

• 2 uker senere...

DPH Drevet finnes i minst to utgaver om jeg husker rett. Du har ikke oppgitt årsmodell/nøyaktig type og da blir jeg og kanskje andre litt forsiktige for å ikke ende opp med å gi deg feil data... tror ikke det har noe med vilje til å hjelpe og gjøre :thumbsup:

Dokumentarkivet ligger nede, der ligger en ypperlig oversikt over drevtyper og generasjoner. Verkstedhåndboka ligger der også... så fort arkivet er oppe å går igjen finner du det :thumbsup:  sikkert en tråd om temaet her inne også. Har lasta ned de viktigste sidene fra manualen på KAD44/DPE på telefonen og det er kanskje et godt råd som du kan benytte deg av.  (nå har jeg sikkert vekket om noen så jeg tror du snart får svar :thumbsup: 

Kanskje en god ide å lage en "Hvordan en trykktester DPH drev" tråd    :easter:

Tatt fritt fra hukommelsen så er det vanlige på de fleste duoprop drev 7psi for trykk, ikke mer tap enn 1psi de første 3 minuttene.

Når det kommer til vakuum, så sier ofte Volvo 14-16Hg (i tommer mercury), ikke mer tap enn 1Hg de første 3 minuttene, dog mener jeg selv dette er for mye, og ville holdt meg godt under 10Hg. Korrekte tall finnes i servicemanualen for drevet ditt.

Under begge testene roteres aksel, og girveksleren flyttes på osv. slik at at man får ting i alle posisjoner under trykk/vakuum.

Det er generelt sett ingen grunn til å bytte tetninger som "service", med mindre de faktisk lekker, men det er selvfølgelig heller ingenting i veien for å bytte de?

Redigert av adeneo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...