Bjoove Startet 3.April.2017 Link til dette innlegget Startet 3.April.2017 Ønsker hjelp til å finne impregnering til kalesje uten silikon. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 3.April.2017 Link til dette innlegget Svart 3.April.2017 http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Batpleie/Kalesjeimpregnering-2000019060/ Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 4.April.2017 Link til dette innlegget Svart 4.April.2017 https://bilpleiekongen.no/produkt/stabil-impregnering-1-ltr/ Stabil er stabil. Selges flere steder. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
tilplan Svart 4.April.2017 Link til dette innlegget Svart 4.April.2017 (redigert) Jeg har også god erfaring med Stabil. Båten vår ligger ute hele året og det må påføres 4-5 ganger i året for å holde tett. Kan være andre er bedre, men denne gjør jobben. Har stort sett kjøpt hos Jernia. Redigert 4.April.2017 av tilplan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjoove Svart 5.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 Hei Takker for inspill, men STABIL inneholder Silikon. Produsenten av Cockpit teltet anbefaler ikke å benytte impregnering inneholdene silikon på duken de benytter. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 5.April.2017 Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 (redigert) Beklager min uvitenhet, men hva er fordeler og bakdeler, med og uten silikon? Redigert 5.April.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sanztra Svart 5.April.2017 Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 http://www.bergenengros.no/nyheter/Extreme_Impregnering:76 Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
Lars H. Svart 5.April.2017 Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 Sitat Beklager min uvitenhet, men hva er fordeler og bakdeler, med og uten silikon? Silikon sitter dårlig på silikon, så dermed skulle en reimpregnering ikke bli fullgod. Jeg har ikke erfaring med dette på kalesje da jeg aldri har impregnert kalesjen mer enn en gang helt på slutten av dens levetid. Men hjemme hadde jeg lagt på en fuge med våtromsilikon mellom badekar og vegg for tetting. Denne fugen var over tid blitt dårlig og utett. Jeg ville derfor bare "flekke" over med mer silikon, men måtte fjerne alt det gamle da den nye ikke festet ordentlig på den gamle. Jeg regner med at det samme forholdet kan gjelde for en kalesje. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 5.April.2017 Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 Lars H. skrev 41 minutes ago: Silikon sitter dårlig på silikon, så dermed skulle en reimpregnering ikke bli fullgod. Jeg har ikke erfaring med dette på kalesje da jeg aldri har impregnert kalesjen mer enn en gang helt på slutten av dens levetid. Men hjemme hadde jeg lagt på en fuge med våtromsilikon mellom badekar og vegg for tetting. Denne fugen var over tid blitt dårlig og utett. Jeg ville derfor bare "flekke" over med mer silikon, men måtte fjerne alt det gamle da den nye ikke festet ordentlig på den gamle. Jeg regner med at det samme forholdet kan gjelde for en kalesje. Selvsagt. Der så jeg lyset :) Takk skal du ha Lars H Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 5.April.2017 Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 + kalesjetråden er bomullsomspunnet, slik at den ekspanderer og tetter når den blir fuktig.Silikon trekker inn i tråden og stopper denne funksjonen. Og ha på impregnering kun på innsiden, så blir det bra! Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 5.April.2017 Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 Kaffelars skrev 30 minutes ago: + kalesjetråden er bomullsomspunnet, slik at den ekspanderer og tetter når den blir fuktig.Silikon trekker inn i tråden og stopper denne funksjonen. Og ha på impregnering kun på innsiden, så blir det bra! Innsiden? Oi, da har jeg gjort det feil. La på på utsiden jeg :( Sitér dette innlegget Link to post
Bjoove Svart 5.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 Denne får du ikke kjøpe som privatperson lenger, selges kun til profesjonelle aktører. Sitér dette innlegget Link to post
Bjoove Svart 5.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 5 minutes ago, Bjoove said: Denne får du ikke kjøpe som privatperson lenger, selges kun til profesjonelle aktører. http://www.bergenengros.no/nyheter/Extreme_Impregnering:76 Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 5.April.2017 Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 Jeg skal også impregnere kalesjen så snart det blir oppholdsvær litt lenger enn ti minutter. Mitt spørsmål er om jeg bør legge på noe spesielt for sømmene før jeg etterpå tar selve kalesjen? Tenker å montere kalesjen på før jeg bruker rulle til impregneringen. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Sanztra skrev On 5.4.2017 at 10.50: http://www.bergenengros.no/nyheter/Extreme_Impregnering:76 Er det et bra middel det der? Har fått tilbud på den, men det var en ganske stiv pris. Sitér dette innlegget Link to post
skage9797 Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Jeg ringte til firmaet og fikk opplyst at de ikke selger til privatpersoner men kun til firmaer. Da kontakter jeg min lokale malingsforhandle r så bestilte han 2 flasker for meg. Dette hadde noe med merking av produktet og gjøre. Kvaliteten vet jeg ikke noe om, men har en god følelse av at dette kan være et ok produkt. Kalesjen er svindyre saker så jeg spanderer dette på båten. Men jeg skal vaske først med Milo og så tørke godt. Det blir et godvær prosjekt. Men usikker på om hva som er best vedr innsiden eller utsiden. Har kalesje fra kapell og annet, sikkert feil skrevet navn. Sitér dette innlegget Link to post
Bjoove Svart 7.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 4 hours ago, Kjellg said: Er det et bra middel det der? Har fått tilbud på den, men det var en ganske stiv pris. Ryktene sier at dette er kjempe god impregnering. Da jeg var i kontakt med de, fikk jeg beskjed at implementeringen kun selges til firma hvis driver med impregnering... Så får du tak dette er du heldig ?? Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Jeg brukte biltema sin med stort hell på min gamle båt. Snakket med leverandøren av kalesjen om hvordan jeg burde gjøre det. Han anbefalte å spraye på flatene og bruke en pensel på sømmer og nær vinduer. Fikk også anbefalt å gjøre det bare hvert andre år. Det holdt fint hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Bjoove skrev for 1 time siden: Ryktene sier at dette er kjempe god impregnering. Da jeg var i kontakt med de, fikk jeg beskjed at implementeringen kun selges til firma hvis driver med impregnering... Så får du tak dette er du heldig ?? Kommer tilbake etter påske når jeg har fått varene, så kan jeg skrive noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 tilplan skrev On 04.04.2017 at 8.19: Jeg har også god erfaring med Stabil. Båten vår ligger ute hele året og det må påføres 4-5 ganger i året for å holde tett. Kan være andre er bedre, men denne gjør jobben. Har stort sett kjøpt hos Jernia. Jeg gikk til den nye flotte butikken til Jernia på Vestkanten ved Bergen for å kjøpe slik Stabil, men der hadde de ikke noe til båt i det hele tatt.Endte opp med noe fra Clas Ohlson som jeg aldri har hørt om før. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 14.April.2017 Link til dette innlegget Svart 14.April.2017 (redigert) Grunnen til at de ikke selger extreme til private, er at den er nafta basert. Du må ha et firma å sende til. Jeg brukte bare jobben min Redigert 14.April.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 18.April.2017 Link til dette innlegget Svart 18.April.2017 (redigert) Om noen i Tromsø-området er interessert i litt extreme, så har jeg noen liter til overs. Kjøpte en hel eske på 14 liter når jeg alt fikk kjøpe :) Redigert 18.April.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
izzno Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Kaffelars skrev On 4/5/2017 at 14.48: + kalesjetråden er bomullsomspunnet, slik at den ekspanderer og tetter når den blir fuktig.Silikon trekker inn i tråden og stopper denne funksjonen. Og ha på impregnering kun på innsiden, så blir det bra! Gjelder dette alle? Skal man impregnere på innsiden? Sitér dette innlegget Link to post
hei sveis Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 (redigert) Jeg impregnerer på utsiden av kalesjen,tror de fleste gjør det. Stabil er bra impregnering,brukt den selv med godt resultat på eldre kalesje. Impregnering som inneholder silikon er null stress,fungerer veldig bra. Ingen lekkasje ved bomullstråder,ser noen mener det er ett problem. Redigert 27.Juli.2017 av hei sveis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 27.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Jeg vil på det sterkeste anbefale å la de som er proffe ta denne jobben. impregnering skal gjøres i bad på tempratur på 30-35 grader. Den skal så henges opp og drypptørkes. En ting er om det gjelder en eldre kalesje som kun skal brukes en eller to sesonger til. Men om det er en som skal vare noen år, så send dem inn for behandling. En annen sak er jo at en kalesje bør ikke behandles før den er 3-4 år. Jeg grøsser når jeg leser om de som bruker div vaskesåper som blir kjøpt på butikken. Dette er faktisk sterke kjemiske såper som er alt for sterke til vask av kalesje. Grønnsåpe kan brukes i moderate mengder i ett kort tids vannbad og bruk for Guds skyld aldri tøymykner om du da ikke vil ødelegge kalesjen helt da... Bare litt tips fra meg dette da. Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.