Jump to content

Impregnering av båtkalesje

Bjoove

Recommended Posts

Jeg har brukt biltemas og den ødelegger vinylvinduene (står også på flasken) ......... Selv om du bare har den på kalesjen, så vil neste regnvære tynne ut litt og legge litt igjen på vinduene som så blir flekk-matte og må byttes. ....... Ikke noe jeg har hørt, men min egen erfaring.

finnstru skrev for 2 timer siden:

Jeg har brukt biltemas og den ødelegger vinylvinduene (står også på flasken) ......... Selv om du bare har den på kalesjen, så vil neste regnvære tynne ut litt og legge litt igjen på vinduene som så blir flekk-matte og må byttes. ....... Ikke noe jeg har hørt, men min egen erfaring.

Er du helt sikker p at det ikke har vært andre ting, eller feil temperatur som har forårsaket dette?

jeg finner heller ikke noe i beskrivelsen til Biltema om at vinylen kan ødelegges?

https://www.biltema.se/bat/batvard/skrovvard/kapellvard/

Jeg brukte seajet kalesjeimpregnering på en tidligere båt. Sto ingenting om misfarging av plastvinduer på esken.jeg smurte godt på og etterpå var alle vinduene ødelagt av renning og drypp.

Kontaktet importøren som nærmest bare lo av det hele og var ikke interessert i å gjøre noe som helst med det. Så da ble jeg stående med en båt med helt matte hvite vinduer. 

Jeg søkte her på "Kalesje impregnering", og det kom opp 37 tråder - den første fra 2004. 

Baatplassens medlemmer er tydeligvis fortsatt ikke enige om en kalesje skal impregneres på utsida eller innsida?

Og om plastvinduer og bomullstråd er problemområder.  

Venter med stor interesse på riktig info om impregnering! 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Direkte kontakt, mens man smører på, gjelder vel all impregnering?

Men det finnstru skrev, er at etter herding, løser noe av impregneringen seg opp ved neste regnvær.

Det er dette jeg lurer på om andre har tilsvarende erfaring

• 1 måned senere...

Da har jeg vært og sjekket på flasken med kalesjeimpregnering fra Biltema (36-2120) og i teksten bakpå flasken står det blant annet : "Må ikke brukes på kalesjers plastvinduer." .....

Jeg bruker utelukkende Imprenex, og legger på med svamp fra utsiden. Aner ikke om den inneholder silikon. Gikk dessverre tom i fjor og hadde dårlig tid. Måtte ty til den fra Biltema på siste rest. Den er fæl og legge på da den perler seg på stoffet og må gnis lenge inn før den vil feste. Etter noen uker så ser jeg at regnet preller av der det er imprenex, mens stoffet blir mørkt og klissvåt der jeg har brukt Biltema. Dermed begynte det å lekke på innsiden under Biltema om vi kom borti kalesjen. 

«Seilmakerens egen kalesjeimpregnering» på 12 år gammel kalesje (kalesjen er så sliten at den er tapet der den er sprukket. NB - må tapes før påføring, limet sitter ikke på impregnering).IMG_7156.jpeg.17cd568a3435d5404f2e8e9a862a9420.jpegEtt strøk malt på med pensel. Holder lenge. Renner ikke ned på rutene. 
Tydelig forskjell der jeg ikke kom til. 
IMG_7155.jpeg.064e842809c914f65fedebca0af2acd0.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...