Jump to content

Erfaringer med Caterpillar 3208


Gew77

Recommended Posts

Er nok steinknusere det der. Har 2x435hk selv men jo mindre som er tatt ut av dem jo lenger holder de. Har ikke så mye erfaring selv enda men dem virker solide.

Kan ryke en del ved kaldstart men det gir seg når driftstemperatur oppnås.

Motorene en ofte brukt i store båter som generatorer osv med mange tusen driftstimer. 

Mener overhalingsintervall var på nærmere 20.000 timer.

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Link to post
Share on other sites

Korrekt som knappern skriver. Etter husken er første hovedoverhaling på 19 000 timer for yrkesmotor. Disse motorene er verken laget for å være best i klassen når det gjelder miljø eller dieselforbruk, eller drivstoffgjerrige. De er laget for å kunne gå på full blås nærmest kontinuerlig. Tomgangskjøring bør unngås grunnet at motortemperaturen har lett for å gå for lav og at turboer soter ned og havarerer. Disse motorene ble også mye brukt i bil, som Kenworth, Mac, Peterbuilt etc. Og så er de herlig lekkasjefrie. Jeg har vært borti utallige slike som har gått i nedstøvete anleggsmaskiner, aldri en lekkasje og se (så sant motoren var i orden). Noen greide jo å knekke det de kom borti, uansett.

Link to post
Share on other sites

Takker Hulda! Leser alt om denne motoren om dagen og det er heldigvis mye positivt. I motsetning til det jeg leste om BMWen jeg hadde i Balticen. Men når sant skal sies så har jeg ikke hatt noe trøbbel med den heller. Men så har vi kjørt den pent og stelt godt med den. .

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Før vi kjøpte båten vi har nå vurderte vi 2 båter med Cat 3126 420hk X2, fine motorer, men ble helt satt ut av deleprisene. Diesel forbruket i forhold til datablad var også helt hinsides pga flat hk kurve fra 2400omd til 2800omd.. Men det var tilfeldigheter som gjorde at det ikke ble cat på oss.

Å snakke om timetall på 20 000 før overhaling når det gjelder en motor som står i båt blir tøys, det fleste motorer som kan stå som hjelpemotor eller anleggsmaskin, vil oppnå betydelig høyere timetall enn i en båtmotor som står seg ihjel halve året.

 

Du bør ha råd til å kjøre de på fullblås engang iblant, altfor mange kjører disse motorene rundt på tomgang bokstavelig talt.

 

http://www.ybw.com/forums/showthread.php?123668-Cat-3208-vs-3126

 

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt enig med Førstefender i at timetallet er ikke den mest bestemmende faktoren for dieselmotor i båt. For de fleste dieselmotorer vil det være antall kaldstarter og ikke antall timer som er den viktigste faktoren for å avgjøre om en motor er slitt eller ikke.

De nevnte Cat motorene har tunge stempel og dersom de har hatt et "generator" liv som unge (eller vært kjørt vesentlig på lavt turtall) og deretter havner i båt hvor brukeren liker seg oppunder maks turtall så kan det være satt slitekanter i det rolige livet og når "villmannen" starter opp så strekker rådene seg pga de tunge stemplene og skader stempelfjærene mot "lavturtall slitekantene".

 

Så det er ikke bare-bare og kjøpe motor som har gått "altfor" forsiktig....

Link to post
Share on other sites

Nå skal dere ikke teoretisere dere alt for langt ut på viddene, gutta. Når det blir nevnt overhaling etter 19 000 timer for yrkesmotor, så er det akkurat det. Timetallet harmonerer med regelverk den gangen fra DnV vedr. sertifisering. Og disse motorene i marineversjon, som dette tallet refererer til, var motorer som gikk i maritim nyttetrafikk. Dessuten er det en generell anbefaling fra CAT at disse motorene ikke skal tomgangskjøres. Det gjelder generelt for bil, anlegg og maritim bruk. Så da skriver jeg en gang til, ikke tomgangskjøres. Så får vi håpe at det synker inn. De skal gå på last, gå på last, gå på last. OK nå??

 

Den gangen, på 70- og 80-tallet ble det opportunt for fiskere å bytte ut semidiesler med hurtigløpende motorer. Og CAT ble et av toppvalgene. Den gangen var det heller ikke noen som skulle komme langt-vekk-ifra og fortelle gutta på sjøen noe som helst. Så de kjørte motorene slik som de hadde kjørt semidiesler gjennom et par generasjoner. Sjøvann på kappa, og motoren kunne ligge å prompe kailangs et døgn eller så. Slik hadde man alltid gjort det. Resultatet var turbohavarier og defekte sylinderforinger. Som reklamasjonsgeneral i CAT var jeg noen turer langs kysten og pratet med folket. Kun en gang ble jeg budt opp på juling, men det var en anleggsgeneral fra Numedal, en annen historie. Stort sett gikk det bra, bare man kom i muntlig dialog. Lange skrifter på amerikansk gikk, forståelig nok, ikke hjem.

Link to post
Share on other sites

Jeg velger å forsøke og dra tråden tilbake til noe som kan være nyttig for trådstarter.

Fant en oversikt over de forskjellige versjonene av 3208. https://www.dieselpartsdirect.com/Documents/caterpillar-specs/cat-3208-propulsion.pdf

 

Sist jeg kjøpte båt vurderte jeg en 39 foter med 3208 og overflatedrev. Mektig imponert over skyv og toppfart fra kun en motor. Hva slags båt er det du vurderer?

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill! Hulda du sier at de ikke bør ligge mye på tomgang. Sånn som vi tenker for å ikke brenne for mye diesel er jo å ligge på et fornuftig turtall i forhold til fremdrift og forbruk (må finne skjæringspunktet her, tror forrige eier har installert noe for å måle dette) samt å kjøre opp turtall innimellom for å blåse ut litt. Høres dette greit ut eller mener du vi bør kjøre på full spiker mye - det høres dyrt ut...

 

Ellers hevet jeg øyenbrynene litt når jeg så mengden kjølevæske de skal ha - 56 liter! Motorene er jo store i forhold til BMWen vi hadde. Oljemengden er jo grei 15 liter i forhold til 10 liter på forrige båt, men 56 liter kjølevæske, må jo være noen enorme kjølekanaler?

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Gew77 skrev for 2 timer siden:

Takker for innspill! Hulda du sier at de ikke bør ligge mye på tomgang. Sånn som vi tenker for å ikke brenne for mye diesel er jo å ligge på et fornuftig turtall i forhold til fremdrift og forbruk (må finne skjæringspunktet her, tror forrige eier har installert noe for å måle dette) samt å kjøre opp turtall innimellom for å blåse ut litt. Høres dette greit ut eller mener du vi bør kjøre på full spiker mye - det høres dyrt ut...

 

Ellers hevet jeg øyenbrynene litt når jeg så mengden kjølevæske de skal ha - 56 liter! Motorene er jo store i forhold til BMWen vi hadde. Oljemengden er jo grei 15 liter i forhold til 10 liter på forrige båt, men 56 liter kjølevæske, må jo være noen enorme kjølekanaler?

 

Kjøre full spiker vil drenere lommeboken til de fleste. Det er ikke det jeg mener. Ta en titt på diagrammene som dieselfan la ut. På den versjonen du ser på, regner de ikke kurver under 2000 rpm, noe som kanskje kan gi en pekepinn på hvor du bør ligge. Om man ligger noen timer på 1500 rpm og så lar motoren gå en time på 2500 rpm er sikkert også gangbart. Men det man bør avstå fra er å ligge i utehavn og lade batterier i fem timer på 750 rpm. Det tar livet av motoren, og de fleste som ligger i en kilometers omkrets rundt, om det er vindstille. Dette er heller ikke dorgemotorer. Det jeg skrev over om hvordan fiskerne og andre tok livet av turboer etc., er ikke tull, men faktisk informasjon. På den andre siden, offshore ble disse- og andre versjoner av CAT brukt mye i kraner, brannpumper, nødstrøm etc. etc. En kranmotor kunne ligge på tomgang i lange tider og vente på neste hiv. Brannpumper startet og brølte opp i operasjonsturtall på et sekund eller to. Felles for begge var at når jobben var gjort, ble de slått av uten at man tok hensyn til nedkjøling- nedkjøring av turbo. Dette knakk noen turboer. Men jeg kan ikke huske at en eneste av disse motorene noen gang ble skiftet ut, eller løftet ut av fundamentene. All service, til og med bytte av sylinderforinger, foregikk der motoren var montert. Etter over 30 år var fremdeles originalmotorene på plass. Det er imponerende. Da jeg avsluttet karrieren på Valhall, var det montert et antall 3408 og 3608 (kan ikke huske at det var noen 3208) og en del CAT rekkeseksere fra den gangen feltet var nytt.

 

Som skrevet tidligere, CAT har generelt en meget god kjølekapasitet.

 

Jeg hadde en kilo eller to med 'innsidedokumentasjon' på 3208. Gikk på fyllinga i en av ryddeoperasjonene i heimen for et par år siden. Beklager det. Da hadde jeg hatt det liggende siden ca. 1985 :-) Jeg var interessert i disse motorene, og tok med overskuddsmateriell den gangen jeg sluttet i CAT.

Link to post
Share on other sites

Takker for utfyllende informasjon, Hulda:thumbsup: Har fått en meget god Servicemanual som beskriver ganske godt "how to" for motoren. Godt å høre at den har et relativt godt rykte. Og flott at det er noen her inne med erfaring:) Du vet ikke om pakningssett for toppakning også inneholder pakniger for eksosmanifold og de andre delene som må demonteres? Tenker jeg vil bytte alt av pakninger på det jeg løsner..

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

3208(v8) er vel en kjent og bra CAT motor, selvfølgelig en del tørstere enn de små Pentaene,Mercruiser og Yanmar motorene som stort sett står i norske båter! men det er vesentlige forskjeller i liter, oppbygging og motorkarakteristikk. På en sikkelig marinemotor er det ofte stivere priser på deler og lite utvalg på piratdeler.  Det snakkes også om 3126 (rekke 6´er)her, og det er en vesentlig dårligere motor å ha i båt. (3116/3126) 

Hadde ikke vært skeptisk til å kjøpt båt med 3208 motorer. Har man først råd til å kjøpe stor båt med dertil store marinemotorer, bør man jo også ha råd til å drifte/vedlikeholde dem. Det koster men det skjønner jeg båtkjøperen er inneforstått med.. Samtidig så påpekes det her i tråden det med rett bruk og rett vedlikehold! Her bør man være motorkyndig og ha forståelse hvordan en slik motor virker og hvordan komponentene virker sammen!

hvilken båt står dem i og hvilken dokumentasjon på service og rep følger med?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Har hatt 2x435 siden 2002 og har nok kjørt 90% av tiden under 1600 rpm. Går en del med en motor for å få større belastning i liten hastighet. Etter ca1200 timer i mitt eie er motorene like spreke og jeg kan ikke erindre noen forverring i oljeforbruk eller eksosrøyk. Anoder i kjølesystem må sjekkes og byttes regelmessig, fikk lekkasje i kjøler på grunn av tidligere eier hadde slurvet med dette. Ellers har det berre vert noe småtterier.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...