Eddiken Startet 4.April.2017 Del på Facebook Startet 4.April.2017 Hei, har planer om å kjøpe en sjark med en sabb 2h. Men han sier at det ikke er propell og at det er noe med giret som gjør at den ikke vil gå i revers. Hn sier det er en 'enkel sak' å fikse det, men er det nå det? Noen som har vært borti dette før? Lurer også på om det er mulig å få tak i propell? :) Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 4.April.2017 Del på Facebook Svart 4.April.2017 Det vanligste opplegget for en slik motor er vel propell med vridbare propellblader. Det betyr at propellen ikke skifter gangretning, men at man kan vri propellbladene slik at de enten skyver fremover eller trekker bakover. På gearkassen har man 2 hendeler, en til å koble inn og ut av gear, og en til å justere vridning på propellbladene. Dersom det er en slik løsning, vil det også være en stevnrørshylse med en krage på, som propellhodet skal gripe rundt. Da må du ha deg en Sabb-propell og det er ikke meningen at den skal kunne gå i revers. Dersom du har den litt mindre vanlige gearkassen, med fram- og bakk-gear beregnet på fast propell, må du finne ut hvilke dimensjoner propellen må ha. Da har du en mere vanlig stevnrørshylse, uten krage. Dersom gearkassen ikke vil i gear, må den vel demonteres noe. Det er vel noen messing deler inni der, som kan slites, slik at de må byttes. Jeg vet ikke hvor mye knot dette er. Det første du må gjøre er å finne ut hvilken gearkasse du har, evt ta bilder og legge ut her. Masse folk som kan veldig mye her, bare spørsmålet er klart nok.Lykke til :) Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 4.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2017 Ah tusen takk, har ikke væet å sett på båten enda, men jeg skal hente den hjem. Får se da :) takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 4.April.2017 Del på Facebook Svart 4.April.2017 Sjekk nøye. Gear og propell koster masse til sabb Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 4.April.2017 Del på Facebook Svart 4.April.2017 Hvis du skal ha vridbar propell til ein Sabb 2H, kan det vera nyttig å få vita at H, G og 2H bruker samme propell, dog med forbehold at Sabb G kan vera so gammel at den har skruer med tommegjenger, og då passer propellen nesten. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 4.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2017 Fikk vite at båten har vridbar propell, som vil si at den vrides for å bakke bak, men det er noe som gjør at den ikke vil vri proppelen. Noen som vet hvor og hva ny propell koster? Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 4.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2017 Selve båten er jo et prosjekt. Men hvis det skulle vise seg at motor og gear er søppel så har jeg en annen bpt med en sole diesel 18 med gear. Men hvis jeg skulle byttet motor og gear, må også aksling og hylse skiftes da? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.April.2017 Del på Facebook Svart 4.April.2017 Det må det ja. Prøv å finne deg en brukt Sabb propell, det er stadig noen på markedet av disse. Nytt koster en liten formue... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vosso63 Svart 4.April.2017 Del på Facebook Svart 4.April.2017 (redigert) Bruktmarked: Jeg måtte ty til "Sabb-motorens venner" på Facebook de dagene Båtplassen ble oppdatert. Der foregår det salg og bytte over en lav sko. Redigert 4.April.2017 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 5.April.2017 Del på Facebook Svart 5.April.2017 Er ikke sikkert det er propellen som evt må skiftes dersom propellbladene ikke vil dreie. Kan også være akselklossen inni propellhodet, eller et rent smøringsproblem. Propellhodet skal være fullt av fett og det er vel 2-3 smørenipler på gearkassa som skal holdes vedlike. :) Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 5.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2017 Båten står uten propell, også sier eier at det er "velkjent" problem at den ikke vil reversere og som er lett å fikse, problemet mitt er vel å få tak i propell først å fremst Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 5.April.2017 Del på Facebook Svart 5.April.2017 Sånn som denne evt. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=88287704 Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 5.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2017 Men vil den propellen passe? 2h er jo 18 hk. Men det har kanskje ikke noe å si? Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 5.April.2017 Del på Facebook Svart 5.April.2017 Propellen til 10 hk (G) og 18 hk (2H) går om hverandre. 2H ble laget til det samme propellanlegget, for å ha litt mer trøkk på lave turtall enn den ensylindrede G. Propellen til 22hk (2G) er større enn det som går til G og 2H. Du skal altså kunne bruke denne. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 5.April.2017 Del på Facebook Svart 5.April.2017 (redigert) Propell til Sabb H (6/8Hk) G (8/10Hk) og 2H (18 Hk) er den samme, med forbehold for Sabb G at den er sopass ny at den har 25 mm aksel. Dei "hauggamle" Sabb G hadde 1" aksel, og hadde då samme propell som Sabb B (4-5 Hk oppfyrings). Sabb 2G hadde samme propell som Sabb D (6 - 12 oppfyrings) før dei skifta over til metrisk og gikk over frå 1 1/4" aksel til 32 mm. Der er ogso litt forskjell på oppbyggingen av propellen i dei gamle med tommemål versus dei nyare med metrisk mål, so der går delane ikkje om einannan. Magne Edit: Det kan ogso seiast at Sabb 2H var laga med so mykje mål felles med Sabb G, at det skulle gå an å ta ein Sabb G ut av båten og setja inn ein 2H , og so berre setja skruer og mutre tilbake på samme plassen. Redigert 5.April.2017 av Dinamo retta staveleif (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 5.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2017 Panelet med instrumenter og tenningsnøkkel ef demontert men følger med. Er det vanskelig å koble til? Jeg er egentlig helt grønn når det gjelder det her Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 5.April.2017 Del på Facebook Svart 5.April.2017 (redigert) Nå er ikke jeg noen motormann, så utgangspunktet mitt er dermed langt annerledes. Likevel kan jeg jo si hvordan jeg ville gjort det. Om sabben altså går, sviver rundt og yter noen hestekrefter, men mangler propell og garantert har en del slitedeler, filtre, olje, lameller og slikt som skal skiftes, kan du la det det ligge. Slikt ordner seg! Det viktigste nå er å ta sjarken i øyesyn. For eksempel er det jo ganske avgjørende hva som er av aksling/hylse/flens og slikt på den motoren. At den ikke vil bakke - snu bladene bakover - kan komme av noe tull i hylsa, så dermed kan det hende du likevel kan komme billigere ut av det ved å kjøpe både propell, hylse, og kanskje kan velge mellom ymse utføringer, for eksempel fleksibel pakkboks (det er det til 2G og 2J, så kanskje passer noe slikt til 2H?). Det avhenger sjølsagt også av hvor langt det er fra motor til propell. Mens du altså tenker på det, kan du kose deg med alle de andre viderverdighetene som tilhører båtlivet. Altså båt først, så motor. Her inne på Båtplassen formelig auler det av kompetanse, særlig på ledninger, paneler, sikringsbokser, releer og alt slikt snacks som noen syns er morsomt og andre føler det er i overkant mye å sette seg inn i. Jeg har blitt så oppgrodd og voksen at jeg spør mer enn ti vise (og Magne "Dinamo") kan svare på. Vær nå trygg på at det kommer svar på alt, bare være konkret, og lage deg en egen 'prosjekttråd' der du samler spørsmåla og svara, slik at du finner dem igjen når de trengs. Båtplassen er ypperlig til akkurat det. Jeg bruker min prosjekttråd som en blanding av logg, historieskriving og samleperm for allverdens spørsmål og svar. Redigert 5.April.2017 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 5.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2017 Ok, det blir båthenting i helga, usett. Men eier sier han er usikker på om startpanelet er der (han bor langt unna) Hvis det ikke er der, får jeg tak i nytt? Og hvis ikke, hva gjør jeg da? Båt blir det uansett :) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 5.April.2017 Del på Facebook Svart 5.April.2017 startpanel og ledninger, sikringer og utelamper (landterner) sjå kva som er med, og gjer deg opp ei meining om kva resultat du vil ha når det heile er ferdig. Eg antar at det må gå an å få til noko slik heller enn slik Magne Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 5.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2017 Usikker på om selve tenninga til motoren er med, får man ny tenningslås med nøkkel? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 5.April.2017 Del på Facebook Svart 5.April.2017 tenningslås med nøkkel bør vera mulig å få fatt i ja Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 11.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2017 Det skl vel gå ant å kjøpe nøkkel og tenning på biltema å bruke det? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 11.April.2017 Del på Facebook Svart 11.April.2017 Når du spør slik, so antar eg at det er betimelig å gratulere med ny gammel båt Biltema har eit tenningslås, varenr 43076, men det eg syns du skulle hatt er eit tenningslås med gløding. Marineshop.no har ein som eg syns ser grei ut, med varenr 107047. Dog kan du kjøpa 3 tenningslås hos biltema for det denne koster. På den annen side, eg syns du bør laga ein samla plan for alt det elektriske rundt motoren, for å ikkje få litt klatting her og litt der. Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 12.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2017 Hehe jo takk :) etter litt om å men, så blir båten henta etter påske :) Det er INGENTING av det elektriske som er lagt opp fra før. Men jeg har koblingskjema og er sånn midt på treet god med el arbeid, så det burde nok være overkommelig. Har heldigvis masse bra folk her på båtplassen som vil hjelpe når jeg lurer så det skal nok gå bra :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.