Jump to content

Sabb 2h. Tips, råd


Eddiken

Recommended Posts

Hei, har planer om å kjøpe en sjark med en sabb 2h. Men han sier at det ikke er propell og at det er noe med giret som gjør at den ikke vil gå i revers.

Hn sier det er en 'enkel sak' å fikse det, men er det nå det? Noen som har vært borti dette før? 

Lurer også på om det er mulig å få tak i propell? :)

 

Link to post

Det vanligste opplegget for en slik motor er vel propell med vridbare propellblader. Det betyr at propellen ikke skifter gangretning, men at man kan vri propellbladene slik at de enten skyver fremover eller trekker bakover. På gearkassen har man 2 hendeler, en til å koble inn og ut av gear, og en til å justere vridning på propellbladene.

Dersom det er en slik løsning, vil det også være en stevnrørshylse med en krage på, som propellhodet skal gripe rundt.

Da må du ha deg en Sabb-propell og det er ikke meningen at den skal kunne gå i revers.

 

Dersom du har den litt mindre vanlige gearkassen, med fram- og bakk-gear beregnet på fast propell, må du finne ut hvilke dimensjoner propellen må ha. Da har du en mere vanlig stevnrørshylse, uten krage. Dersom gearkassen ikke vil i gear, må den vel demonteres noe. Det er vel noen messing deler inni der, som kan slites, slik at de må byttes. Jeg vet ikke hvor mye knot dette er.

 

Det første du må gjøre er å finne ut hvilken gearkasse du har, evt ta bilder og legge ut her. Masse folk som kan veldig mye her, bare spørsmålet er klart nok.Lykke til :)

Link to post

Propell til Sabb H (6/8Hk) G (8/10Hk) og 2H (18 Hk) er den samme, med forbehold for Sabb G at den er sopass ny at den har 25 mm aksel. Dei "hauggamle" Sabb G hadde 1" aksel, og hadde då samme propell som Sabb B (4-5 Hk oppfyrings). Sabb 2G hadde samme propell som Sabb D (6 - 12 oppfyrings) før dei skifta over til metrisk og gikk over frå 1 1/4" aksel til 32 mm. Der er ogso litt forskjell på oppbyggingen av propellen i dei gamle med tommemål versus dei nyare med metrisk mål, so der går delane ikkje om einannan.

 

Magne

 

Edit: Det kan ogso seiast at Sabb 2H var laga med so mykje mål felles med Sabb G, at det skulle gå an å ta ein Sabb G ut av båten og setja inn ein 2H , og so berre setja skruer og mutre tilbake på samme plassen.

Redigert av Dinamo
retta staveleif (see edit history)
Link to post

Nå er ikke jeg noen motormann, så utgangspunktet mitt er dermed langt annerledes. Likevel kan jeg jo si hvordan jeg ville gjort det. Om sabben altså går, sviver rundt og yter noen hestekrefter, men mangler propell og garantert har en del slitedeler, filtre, olje, lameller og slikt som skal skiftes, kan du la det det ligge. Slikt ordner seg! Det viktigste nå er å ta sjarken i øyesyn. For eksempel er det jo ganske avgjørende hva som er av aksling/hylse/flens og slikt på den motoren. At den ikke vil bakke - snu bladene bakover - kan komme av noe tull i hylsa, så dermed kan det hende du likevel kan komme billigere ut av det ved å kjøpe både propell, hylse, og kanskje kan velge mellom ymse utføringer, for eksempel fleksibel pakkboks (det er det til 2G og 2J, så kanskje passer noe slikt til 2H?). Det avhenger sjølsagt også av hvor langt det er fra motor til propell. Mens du altså tenker på det, kan du kose deg med alle de andre viderverdighetene som tilhører båtlivet. Altså båt først, så motor. Her inne på Båtplassen formelig auler det av kompetanse, særlig på ledninger, paneler, sikringsbokser, releer og alt slikt snacks som noen syns er morsomt og andre føler det er i overkant mye å sette seg inn i. Jeg har blitt så oppgrodd og voksen at jeg spør mer enn ti vise (og Magne "Dinamo") kan svare på. Vær nå trygg på at det kommer svar på alt, bare være konkret, og lage deg en egen 'prosjekttråd' der du samler spørsmåla og svara, slik at du finner dem igjen når de trengs. Båtplassen er ypperlig til akkurat det. Jeg bruker min prosjekttråd som en blanding av logg, historieskriving og samleperm for allverdens spørsmål og svar. 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post

Når du spør slik, so antar eg at det er betimelig å gratulere med ny gammel båt :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Biltema har eit tenningslås, varenr 43076, men det eg syns du skulle hatt er eit tenningslås med gløding.

Marineshop.no har ein som eg syns ser grei ut, med varenr 107047. Dog kan du kjøpa 3 tenningslås hos biltema for det denne koster.

På den annen side, eg syns du bør laga ein samla plan for alt det elektriske rundt motoren, for å ikkje få litt klatting her og litt der.

Link to post

Hehe jo takk :) etter litt om å men, så blir båten henta etter påske :)

Det er INGENTING av det elektriske som er lagt opp fra før. Men jeg har koblingskjema og er sånn midt på treet god med el arbeid, så det burde nok være overkommelig. Har heldigvis masse bra folk her på båtplassen som vil hjelpe når jeg lurer så det skal nok gå bra :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...